بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
شاخص‌کل و ساخت الگوی جدید
قیمت دلار در آخرین روند معاملاتی که سپری کرد در حدود ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت گذاری شده بود با آخرین نرخی که در پنجشنبه عنوان شد،۳۵۰ تومان تفاوت قیمت وجود دارد اما؛ آنچه که مشهود است، دلاری در محدوده ۳۰هزارتومان بوده که بسیاری از بازار‌ها به‌خصوص بورسی‌ها بر آن حساب باز کرده‌اند.
کد خبر : ۲۴۷۹۷۶

شاخص‌کل و ساخت الگوی جدید

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه با توجه به روند حرکتی که سهم‌های دلاری طی کرده و صادرات‌محور‌ها سیگنال کرده به استقبال دلار رفته و مقابل رشد نرخ آن، فرش قرمز پهن کرده‌اند. نمونه چنین حرکتی را می‌توان در کامودیتی‌ها، پتروپالایشی‌ها و ... دیگر سهم‌های دلاری مشاهده کرد و تمرکز بر آن برای سهامداران خالی از لطف نیست.

بر همین اساس، سهامداران و سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که شاخص‌کل به مسیر صعودی خود بازگشته و هرچند شاید در این بین اصلاح ریزی هم از خود نشان دهد، ولی روند ملایم صعود را باید از شاخص‌ها انتظار داشت.

از سوی دیگر، شاخص‌کل به کف نقطه‌حمایتی دیگری رسیده که باید منتظر بود تا الگوی تکنیکی جدیدی را شاهد باشیم تا در ادامه مسیر، روند شاخص‌کل مشخص شده و از آن پس، الگو‌های جدید پیش‌بینی شود ضمن آنکه نوع مواجهه شاخص با محدوده ۱.۴۳۶ میلیون واحد که روز شنبه یا یکشنبه خواهد بود، بسیار مهم است.

با این حال باید اشاره شود که طبق اظهارات وزیر اقتصاد، دولت در ماه گذشته برای پرداخت‌هایی از نوع بدهی‌ها مخصوصا به کارمندان از بانک‌مرکزی استقراض نکرده که این خبر خوشی برای بازارسرمایه بوده چراکه بعد‌ها با همین رویکرد، می‌توان بساط اوراق بدهی را جمع شده خواند و از تامین مالی مخرب دولت از بورس کاسته شود.

در آخرین روز بازارسرمایه نیز شاخص‌ها مثبت بودند و شرایط مبادلات به نسبت روز‌های گذشته آن، خوب بود و نقش گروه شیمیایی و سهام پتروشیمی به خصوص تولیدکنندگان اوره در بهتر شدن بازار سرمایه، از همان زمان اول معاملات تعیین‌کننده بود.

در روز‌های هفته گذشته، نقش بازار جهانی کالا در پویایی بورس تعیین‌کننده بوده و رشد قیمت جهانی نفت نیز پالایشگاهی‌ها را رونق داد.

در هر صورت شاخص کل در مجموع هفته گذشته رشد خوبی کرد که در یک ماه اخیر مشاهده نشده بود. این افزایش می‌تواند خبر از بهتر شدن دادوستد‌ها در هفته‌های آتی بدهد و وضعیت بازار سهام را مجددا به مدار رونق برگرداند. گروهی از کارشناسان معتقدند مقاومت جدی شاخص کل، یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار واحد بوده که اگر این شاخص بتواند از آن عبور کند می‌توان به رشد بیشتر بورس تهران امید بیشتری داشت.

دلار و سناریویی جدید

قیمت دلار در آخرین روند معاملاتی که سپری کرد در حدود ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود با آخرین نرخی که در پنجشنبه عنوان شد،۳۵۰ تومان تفاوت قیمت وجود دارد اما؛ آنچه که مشهود است، دلاری در محدوده ۳۰هزارتومان بوده که بسیاری از بازار‌ها به‌خصوص بورسی‌ها بر آن حساب باز کرده‌اند.

اگر دلار را با شاخص‌هایی نظیر الگوی مقایسه‌ای تعادل ایستا در نظر بگیریم، محدوده تقریبی ۲۸ هزار تومان نقطه غریبی نیست چراکه در زمان انتقال دولت احمدی‌نژاد به روحانی نیز ضرب آهنگ دلار درست همین نقطه را نشان می‌داد، ولی آنچه که مسلم است، این ضرب آهنگ درحال صعود بوده و در عین حال مطابق الگو‌های تکنیکی قیمت دلار پس از شکست سطح مهم ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان به سمت اهداف بالاتر ۲۷ هزار ۵۰۰ تومان حرکت کرده و در صورت تثبیت در ورای ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان، به سمت هدف ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان (حدود ۳۰ هزار تومان) تا قبل از پایان سال جاری خواهد رسید.

سکه و درجازدن‌های عجیب

نرخ هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان رسیده و نسبت به آخرین روز معاملات رسمی بازار، کاهشی چند هزارتومانی داشته و سکه امامی نیز به نرخ ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزارتومانی عقب گرد داشته است.

نفت و انتظاری برای ۸۰ دلاری شدن

قیمت نفت خام برنت با رشد ۰.۸۲درصدی به ۷۹.۱۳ دلار در هر بشکه رسیده که احتمالا اوپک پلاس افزایش تولید را در برنامه ریزی خود دارد تا نگرانی‌های عرضه کاهش یابد؛ طبق گزارش‌هایی که از شرق‌دور ارسال شده، پکن دستور تامین منابع فصل آتی زمستان را به شرکت‌های انرژی دولتی چینی صادر کرده تا تامین هر چه زودتر شکل بگیرد.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei ژاپن آخرین روز معاملاتی هفته را هم نزولی سپری کرد و ۶۸۱ واحد افت را مقابل خود دید، اما شاخص شانگ‌های با رشد ۳۱.۸۷درصدی به ۳هزار و ۵۶۸ واحدی رسید؛ با نگاهی به به بازار‌های غربی نیز می‌توان نزدک را با رشد ۰.۷۱درصدی، داوجونز را با رشد ۴۸۲ واحد و S&P را هم با شاخصی در حدود ۵۰واحدی مشاهده کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر