بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
فراخوان دریافت نظرات در خصوص پیش نویس لایحه "مدیریت تضاد منافع در بازار اوراق بهادار" و "هنجار‌ها و اصول رفتاری مدیران اشخاص تحت نظارت در مدیریت تضاد منافع" منتشر شد.
کد خبر : ۲۴۷۹۹۴

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، امین بدیع صنایع، رئیس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه در یادداشتی اعلام کرده است:

با توجه به ضرورت و اهمیت ساماندهی شرایط قبولی سمت و تصمیم‌گیری در صورت وجود تعارض منفعت در اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه به عنوان یکی از موضوعات مهم در جهت ارتقای سلامت بازار سرمایه، پیش نویس لایحه "مدیریت تضاد منافع در بازار سرمایه" و "هنجار‌ها و اصول رفتاری مدیران اشخاص تحت نظارت در مدیریت تضاد منافع" پس از انجام مطالعات و برگزاری جلسات و مباحث کارشناسی تدوین شد و در اجرای ماده ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و بند ۱۶ قسمت "د" سند پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم در حوزه بازار سرمایه مصوب ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ شورای عالی بورس مبنی بر " تقویت و توسعه بهره گیری از مشاوره و خرد جمعی" و استفاده از نظرات صاحب‌نظران به فراخوان عمومی گذاشته شد.

ساماندهی شرایط تصمیم گیری در صورت وجود"تعاض و تضاد منفعت" بنگاه‌های اقتصادی در بازارسرمایه از موضوعات بسیار مهم و گلوگاهی ارتقاء سلامت بازار سرمایه بوده و بر این اساس از سال گذشته با تعریف طرح مطالعاتی مربوط از جانب معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار به مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان آغاز گردید. تأکید اصلی طرح مذکور بر تعیین باید‌ها و نباید‌های تصمیم گیری در شرایط تعارض منافع، ارتقاء وضعیت کنونی مدیریتی و مقرراتی، ارائه راهکار‌های مصون سازی بازار سرمایه از آثار و عواقب مربوطه، تنظیم گری تصدی به سمت‌های مدیریتی و عضویت در جلسات تصمیم گیری در وضعیت تعارض منافع و نحوه رفع شائبه‌های تأثیرگذاری بر تصمیمات در شرایطِ تعارض منافع و حل مسائل گلوگاهی در این حوزه بوده است.

اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار، جهت تدوین مقررات مربوطه، پس از ارسال نتایج طرح مطالعاتی و اخذ نظرات از ارکان بازار سرمایه، بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی با حضور کارشناسان ارشد و برخی از مدیران بازار سرمایه برگزار نمود. در نهایت متن پیش نویس «لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار اوراق بهادار» تدوین و مقرر گردید جهت ارتقاء متن پیش نویس مذکور و اخذ و اعمال نظرات کلیه اشخاص و ذی نفعانی که نظرات آن‌ها به هرعلتی در فرآیند تدوین، اخذ نشده در قالب فراخوان عمومی منتشر گردد. کلیه اشخاص می‌توانند جهت استفاده و اطلاع از نتایج طرح مطالعاتی نیز به آدرس https://cmr.seo.ir/FrmRule.aspx?Id=۵۰۹۴۳ مراجعه کنند.

به موازات تدوین پیش نویس لایحه فوق، در جهت تسهیل بهره برداری از مقررات پیشنهادی و تأکید بر موارد مهم و کلیدی در تصمیم گیری مدیران در مدیریت تعارض منافع و همچنین بیان برخی از مواردی که به اجرای هرچه بهتر مدیریت تعارض منافع کمک نموده و در قالب مقررات قابل تصریح نیستند، اصول و هنجار‌های رفتاری مدیران اشخاص تحت نظارت نیز تحت عنوان "هنجار‌ها و اصول رفتاری مدیران اشخاص تحت نظارت در مدیریت تضاد منافع" تهیه و آماده شده است که پیش نوس اولیه آن نیز جهت دریافت نظرات فعالان بازار سرمایه و ذی نفعان منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.

صاحبنظران، متخصصین، فعالان و ذی نفعان محترم می‌توانند جهت مشاهده متن لایحه و هنجار‌ها و اصول رفتاری به آدرس‌های ذیل مراجعه کرده و این سازمان را از نظرات ارزشمند و مفید خود بهره‌مند نمایند:

پیش نویس لایحه "مدیریت تضاد منافع در بازار سرمایه" به آدرس: https://cmr.seo.ir/FrmRule.aspx?Id=۵۰۹۴۳

پیش نویس "هنجار‌ها و اصول رفتاری مدیران اشخاص تحت نظارت در مدیریت تضاد منافع" به آدرس: https://cmr.seo.ir/FrmRule.aspx?Id=۵۰۹۴۳

امید است با بررسی دقیق کارشناسی، جمع‌آوری نظرات صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه، مصوبه و ابلاغیه متقن، شفاف و مؤثر تنظیم و ابلاغ شود تا راه برای برداشتن گام‌های بیشتر برای ارتقاء سلامت بازار سرمایه و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌ها میسر شود. همچنین به دلیل اهمیت اجرای هرچه زودتر مقررات مذکور و انجام تشریفات قانونی لازم، مهلت ۳۰ روزه جهت اخذ نظرات در نظر گرفته شده و شایسته است صاحبنظران و متخصیصن مهلت فوق را مدنظر قرار دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر