بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد نامتقارن ارمغان بی‌توجهی به گزارش کدال

رشد نامتقارن ارمغان بی‌توجهی به گزارش کدال
به نظر می‌رسد بازار سرمایه این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برد که آیا دلار به محدوده بالای ۳۰ هزار تومان خواهد رسید و موج صعودی دیگری در گروه‌های لیدر بازار شکل خواهد گرفت یا باید در این گروه‌ها سیو سود کرد و به سمت سایر سهم‌های بازار متمایل شد. به نظر می‌رسد این سردرگمی بازار ظرف یکی دو ماه آینده برطرف خواهد شد.
کد خبر : ۲۴۸۰۴۱

رشد نامتقارن و اصلاح دسته جمعی، ارمغان بی توجهی به گزارشات کدال

به گزارش بورس‌نیوز، باوجودآنکه قیمت‌های جهانی در این مدت رشد خوبی داشته و خبری هم از کاهش نرخ ارز نیست ، اما بازار سرمایه آن‌طور که باید رشد نکرده است.

سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین دلیل درجا زدن‌های این روزهای بازار سرمایه ، رشد نامتقارن بازار در ماه‌های قبل بود. در ۳ ماهی که بازار سرمایه شیب صعودی داشت، گروه‌هایی مثل سنگ‌آهنی‌ها‌ رشد زیادی کردند و حتی خود را با دلار ۳۰ هزارتومانی هماهنگ کردند؛ اما بعد از رسیدن به نقطه مقاومتی و زمان اصلاح سهم‌ها، با توجه به ترسی که از قبل در دل سهامداران بود، کل سهم‌ها وارد فاز اصلاح شدند. درواقع اصلاح کل سهم‌های بازار بیشتر دلیل روانی داشت چراکه بسیاری از سهم‌های بازار در سه‌ماهه رشد این بازار رشدی نکرده بودند و اتفاقاً پتانسیل‌هایی برای رشد داشتند.

رشد نامتقارن و اصلاح دسته جمعی، ارمغان بی توجهی به گزارشات کدال

وی افزود : دومین دلیل اصلاح کل بازار سرمایه دلیل تحلیلی بود. به‌طور سنتی برخی نمادهای بازار، لیدر هستند. نمادهایی که هم تأثیر زیادی درحرکت شاخص کل بورس دارند و هم به دلیل ارزش بازار بالای آن‌ها نوسان قیمت آن سهم‌ها اثر زیاد و با اهمیتی و روند بازار سرمایه دارد. سهم‌های گروه پتروشیمی فلزی و معدنی در حال حاضر مهم‌ترین لیدرهای بازار سرمایه هستند که بیشترین اهمیت را هم بر روی شاخص کل بورس و هم بر روی روند بازار سرمایه دارند. از نظر تحلیلی، افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز تا حد زیادی بر قیمت سهام سهم‌های بزرگ در بازار منعکس‌شده و نمی‌توان گفت که به‌عنوان‌مثال سهم‌های گروه پتروشیمی یا سنگ آهنی از رشد قیمت‌های جهانی جامانده‌اند. ریسک به ریوارد این سهم‌ها در حدی نیست که برای خرید خیلی جذاب باشند و طبیعی است که بازار برای خرید آن‌ها هیجانی عمل نکند.

سلیمانی درخصوص موج جدید دیگر در بورس اشاره داشت و گفت: رشد بیشتر این سهم‌ها و شکل‌گیری یک موج صعودی دیگر در این گروه‌های بازار، مشروط به افزایش نرخ ارز و دلار بالای ۳۰ هزارتومانی یا تثبیت و افزایش قیمت‌های جهانی است. از طرف دیگر سهم‌هایی در سایر گروه‌ها و صنایع هستند که هنوز با توجه به پتانسیل‌های تحلیلی موجود رشد نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برد که آیا دلار به محدوده بالای ۳۰ هزار تومان خواهد رسید و موج صعودی دیگری در گروه‌های لیدر بازار شکل خواهد گرفت یا باید در این گروه‌ها سیو سود کرد و به سمت سایر سهم‌های بازار متمایل شد. به نظر می‌رسد این سردرگمی بازار ظرف یکی دو ماه آینده برطرف خواهد شد.

سلیمانی در مورد سهم‌هایی که از منظر تحلیلی پتانسیل رشد دارند و کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند، گفت: یکی از گروه‌های بازار سرمایه که از منظر تحلیلی پتانسیل رشد گروه بانکی است. بانکی‌ها اگرچه در چند ماه گذشته رشدی نداشته، اما گزارش‌های عملکرد این صنعت حاکی از رشد سودآوری و بهبود وضعیت فعالیت در بانک‌ها است.

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: راه‌اندازی بازار بین‌بانکی و‌ کنترل سود سپرده سبب شد بانک‌ها از منظر عملیاتی سوده شوند.‌البته سال گذشته هم بانک‌ها سود شناسایی کردند، اما سودی که سال گذشته توسط بانک‌ها شناسایی شد عمدتاً از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها یا از محل تسعیر نرخ ارز بود؛ ولی سود امسال بانک‌ها که اتفاقاً سود قابل‌توجهی هم هست، سود عملیاتی محسوب می‌شود. این شرایط به‌تدریج بانک‌ها را به سهم‌های بنیادی بازار تبدیل خواهد کرد. سهم‌هایی که سودآور هستند و بازار به آن‌ها رغبت نشان خواهد داد.

وی افزود: گروه بانکی احتمالاً در نیمه دوم امسال بازدهی خوبی برای سهامداران خود به ارمغان خواهد داشت. صنعت هلدینگ های نیروگاهی و برقی هم جزو صنایع است که پتانسیل‌های تحلیلی برای رشد دارد.‌ در میان سهم‌های سیمانی هم می‌توان سهم‌های جذابی با نسبت‌های P بر E پایینی یافت. پالایشی‌ها هم اگرچه اخیراً کمی رشد کرده اما همچنان برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال جذاب هستند.

سلیمانی در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است، مشروط بر آنکه با نگاه تحلیلی اقدام به انتخاب سهم کنیم. انتظار می‌رود فعالان این بازار هم گزارش‌های شرکت‌ها را مطالعه و بررسی کنند و هم بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اقدام به سرمایه‌گذاری کند تا بازار متعادل‌تری را شاهد باشیم.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام

راهکارهایی برای کاهش نوسان هیجانی بازار
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکارهایی برای کاهش نوسان هیجانی بازار

کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند
مجموع وثایق تملیکی بانک‌های بورسی به بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید!

کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند

دل نگرانی هایی که تن بورس را لرزاند
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دل نگرانی هایی که تن بورس را لرزاند

ارسال نظر