بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
گروه مالی کاریزما با هدف ایجاد طیف وسیعی از راه حل‌های سرمایه گذاری برای اهداف و سلایق متفاوت، تاکنون صندوق‌های متنوعی را پذیره نویسی کرده است.
کد خبر : ۲۴۸۱۴۲

کاریزما+ بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، گروه مالی کاریزما با هدف ایجاد طیف وسیعی از راه حل‌های سرمایه گذاری برای اهداف و سلایق متفاوت، تاکنون صندوق‌های متنوعی را پذیره نویسی کرده است.

در حال حاضر ابزار‌های مختلفی برای سرمایه گذاری به شکل بدون ریسک و با درآمد ثابت، سرمایه گذاری در سهام شرکت ها، سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در شرکت‌های خصوصی و سرمایه گذاری با ریسک متوسط که به صندوق سرمایه گذاری مختلط معروف است در سبد محصولات کاریزما دیده می‌شود. کاریزما که با صندوق سرمایه گذاری کمند، عنوان بزرگترین صندوق قابل معامله بازار را یدک می‌کشد این بار صندوقی دیگر از نوع بادرآمد ثابت نوع دوم را در دستور پذیره نویسی دارد.

آغاز پذیره نویسی صندوق با درآمد ثابت نوع دوم کارا

پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نوع دوم "کارا" از روز شنبه مورخ ۱۷/۰۷/۱۴۰۰ لغایت ۲۱/۰۷/۱۴۰۰ به مدت ۵ روز کاری توسط فرابورس ایران انجام خواهد گرفت. قیمت خرید هر واحد ۱۰ هزار ریال است که در واقع معادل قیمت اسمی بوده و کارمزدی نیز به خرید این واحد‌ها تعلق نخواهد گرفت علاوه بر این سقف واحد‌های قابل عرضه نیز ۹۹ میلیون واحد است.

محمدرضا خانی، مدیر ابزار‌های با درآمد ثابت گروه مالی کاریزما در خصوص پذیره نویسی صندوق کارا  اظهار کرد: در حال حاضر گزینه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری به شکل با درآمد ثابت و بدون ریسک در گروه مالی کاریزما وجود دارد که می‌توان به صندوق صدور و ابطالی کاریزما و صندوق قابل معامله و یا ETF کمند اشاره کرد. صندوق سرمایه گذاری نوع دوم کارا نیز از نوع قابل معامله بوده که تفاوت‌هایی با دو صندوق قبلی دارد و مهمترین آن عدم تقسیم سود ماهانه است.

حق انتخاب در نحوه دریافت سود

با توجه به اینکه برخی سرمایه گذاران تمایلی به خروج سرمایه از سرمایه گذاری خود به شکل سود ماهانه را ندارند و قصد دارند به سود هر دوره نیز سود تعلق گیرد یا به نوعی سرمایه گذاری مجدد با سود هر دوره صورت گیرد، صندوق کارا را تاسیس کردیم. این صندوق از بسیاری جهات مشابه دیگر صندوق قابل معامله کاریزما یعنی کمند است که بزرگترین صندوق قابل معامله بازار است، اما بر خلاف کمند، کارا تقسیم سود ماهانه ندارد و سود هر ماه به شکل تجمعی روی خالص ارزش دارایی‌ها لحاظ شده و به نوعی مجدد سرمایه گذاری می‌شود.

خانی افزود: صندوق کارا از لحاظ ریسک و بازدهی تفاوت چندانی با کمند نخواهد داشت صرفا به منظور ایجاد حق انتخاب برای نحوه دریافت سود هر دو گزینه، یعنی دریافت سود نقدی به طور ماهانه و یا سرمایه گذاری مجدد سود هر دوره، صندوق کارا تاسیس شده است.

عدم الزام برای سرمایه گذاری در سهام در کارا

وی همچنین در خصوص دیگر وجه تمایز صندوق نوع دوم کارا با دیگر صندوق‌های با درآمد ثابت ادامه داد: اگر بخواهیم به جز نحوه دریافت سود به مهم‌ترین تفاوت این دو نوع صندوق بپردازیم باید بگوییم که الزام به خرید سهام مهمترین این تفاوت‌ها است در واقع در صندوق‌های درآمد ثابت مانند "صندوق قابل معامله کمند" و " صندوق صدور و ابطالی با درآمد ثابت کاریزما" الزام سرمایه گذاری ۱۵ درصدی خالص دارایی خود در سهم را دارند. در صورتی که در صندوق نوع دوم الزامی برای سرمایه گذاری در سهام وجود ندارد و گفته می‌شود که حداکثر ۵ درصد سرمایه گذاری در سهام نیاز است که به این معنی است که اگر در این صندوق، سهمی نیز خریداری نشود هیچ مانعی وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود بتوان صندوق نوع دوم کارا را حتی کم ریسک‌تر از سایر صندوق‌های با درآمد ثابت طبقه بندی کرد.‌

می‌توان نزدیک‌ترین تجربه را به این نوع صندوق ها، صندوق‌هایی دانست که صرفا در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کردند که رسالت این صندوق‌ها نیز این است که سرمایه گذاران را از ریسک خارج کند و حتی می‌توان در این نوع صندوق‌ها میزان خرید سهم را به صفر رساند و تماما در اوراق سرمایه گذاری کرد البته ممکن است زمانی شرایط بسیار خوبی در بازار فراهم شود و می‌توان از این فرصت برای سرمایه گذاری در سهم در این نوع صندوق‌ها نیز استفاده کرد و سود مضاعفی به دست بیاورد، اما موضوع مهم این است که برای مدیر صندوق نوع دوم الزامی برای تحت تاثیر قرار دادن پرتفوی خود با الزام به سرمایه گذاری در سهام وجود ندارد.

در واقع مدیر صندوق می‌تواند کل پرتفوی صندوق را به اوراق اختصاص بدهد. در حال حاضر نیز "کارا" باید حداقل ۹۰ درصد اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی داشته باشد که همین مساله نشان می‌دهد ماهیت صندوق نوع دوم بسیار مشابه به درآمد ثابت است و برای سرمایه گذارانی که در این حوزه علاقمند به سرمایه گذاری هستند جذاب محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با صندوق سرمایه گذاری نوع دوم کارا می‌توانید با مراجعه به سامانه گروه مالی کاریزما به نشانی charisma.ir و یا تماس با شماره ۴۱۰۰۰ با مشاوران گروه مالی کاریزما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر