بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
افت شاخص بورس های جهانی به دنبال خبر صندوق بین المللی پول
صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است.
کد خبر : ۲۴۸۴۹۴

بورس های جهانی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده از رقم امسال نیز کمتر شده و به ۴.۹ درصد برسد. این نهاد با اشاره به اینکه اختلال‌های ایجاد شده ناشی از کرونا به ویژه در بخش تجارت خارجی ادامه خواهد داشت بار دیگر بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد.



احتمال تصویب مالیات جهانی بر درآمد شرکت‌های بزرگ تا حد زیادی روی تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است. قرار است از سال آینده حداقل مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر نگرانی‌های مالیاتی، نگرانی‌هایی در خصوص امنیت سایبری شرکت‌ها و آسیب پذیری آن‌ها در برابر حملات هکری وجود دارد. ایلان ماسک نیز از انتقال مقر این شرکت به تگزاس پس از اختلاف با مقامات کالیفرنیا خبر داد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اقتصاد جهانی با سرعت بسیار بیشتری از سال قبل در حال حرکت رو به جلو است و این روند به ویژه در کشور‌های در حال توسعه نمود بیشتری دارد. با این حال، به گفته این نهاد در نتیجه اختلال در زنجیره تامین، افزایش حجم نقدینگی و افزایش قیمت کالا‌های اساسی در جهان، نرخ تورم به یک مشکل تازه تبدیل شده است و انتظار نمی‌رود زودتر از سال آینده این مشکل مخصوصا در کشور‌های پیشرفته جهان به نحو مطلوبی کمتر شود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۱۱.۳۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۷ درصد ریزش تا سطح ۴۳۵۳.۷۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۲ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۴۶۸.۱۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۳۰.۲۳ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۴۶.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۳۴ درصدی در سطح ۶۵۴۸.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۱ درصد بالا رفت و به ۸۹۳۵.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۹۴ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۲۳۰.۶۱ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۴۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۹۶۲.۵۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش ۱.۰۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۳.۸۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۲۸۰.۷۳ واحدی به کار خود خاتمه داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر