بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

معاملات الگوریتمی، یک ابزار فناورانه است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات الگوریتمی، یک ابزار فناورانه است که به خدمت معاملات در بازار سرمایه درآمده و مثل همه ابزار‌های فناوری دیگر چنانچه از آن استفاده درست شود، مفید و سودمند بوده و چنانچه استفاده نادرست از آن شود، مضر و مخرب خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۸۵۰۶

دهقان دهنوی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص فروش اوراق بدهی دولتی اظهار کرد: فروش اوراق دولتی از جمله بحث‌هایی است که طی چند سال اخیر در بین اهالی بازار به شکل پررنگی به آن پرداخته می شود که بیشتر از آنکه اثر واقعی بر بازار داشته باشد، اثر روانی دارد.



وی با تأکید بر این نکته که باید بین فروش اوراق و نرخ اوراق تمایز قایل شد، افزود: اگر این تفکیک صورت نگیرد، فعالان بازار گمراه شده و در تحلیل‌ها دچار اشتباه خواهند شد.

دهقان دهنوی ادامه داد: فروش اوراق به‌خودی‌خود رقیب بازار سرمایه نیست، زیرا متقاضی خرید اوراق لزوماً خریدار سهام نخواهد بود. برای نمونه، بانک‌ها، خریدار بخش قابل توجهی از اوراق هستند، درحالی‎که بانک‌ها برای خرید سهام منع قانونی دارند. بخش دیگری از این اوراق توسط صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری می‌شود، برای اینکه این صندوق‌ها بتوانند درآمد ثابتی برای خریداران واحد‌های صندوق فراهم کنند، باید بخش قابل توجهی از سرمایه‌های جمع شده را در سپرده بانکی و اوراق بدهی سرمایه گذاری کنند.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت نمی‌توانند بیش از سقفی که قانون به آن‌ها اجازه داده سهام بخرند، درنتیجه این موضوع که اگر اوراق نخرند این امکان برای آن‌ها وجود دارد که سرمایه‌های صندوق را به خرید سهام اختصاص دهند، بی‌مورد است؛ چون این صندوق‌ها برای خرید سهام سقف دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه فروش اوراق نباید به عنوان رقیب بازار سرمایه تلقی شود، خاطرنشان کرد: این نگرانی‌ها از این زاویه جایگاهی ندارد و با درک درست آن فعالان بازار در می‌یابند نیازی به موضع گیری نسبت به فروش اوراق وجود ندارد.

وی ادامه داد: نگرانی که در این خصوص وجود دارد و می‌تواند به بازار آسیب بزند، «نرخ فروش اوراق دولتی» است.

دهقان دهنوی با اشاره به تفاوت افزایش نرخ بهره طی سال‌های گذشته با شرایط فعلی تصریح کرد: در سنوات گذشته، مکانیزم عملیات بازار باز وجود نداشت، ولی الان وجود دارد. به عبارتی، افزون بر سد دفاعی اول که اعتقاد و الزام وزیر محترم اقتصاد به عدم افزایش نرخ بهره بانکی است، سد دوم عملیات بازار باز بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بازار بین بانکی و بازار اوراق بدهی ارتباط سیستماتیکی با یکدیگر دارند و نرخ‌ها نمی‌توانند در این دو بازار از همدیگر فاصله زیادی بگیرند، بیان کرد: بانک مرکزی هنوز عملیات بازار باز را بین بانکی انجام می‌دهد که بنده بار‌ها درخواست کردم این عملیات بازار باز در بازار بدهی نیز انجام شود. با این وجود، چون نرخ‌ها در بین بازار‌ها با هم ارتباط مستقیم و همگرایی دارند، اگر نرخی در یک بازار بالا برود نمی‌توان انتظار داشت در بازار دیگر پایین بیاید و برعکس. بنابراین، اگر افزایش نرخی در بازاری کنترل شود این نرخ در بازار دیگر سرریز شده و اجازه افزایش نرخ در بازار دیگر را نیز نمی‌دهد. خوشبختانه، نرخ بهره آستانه دخالت بانک مرکزی که از آن به عنوان سقف کریدور نرخ بهره یاد


رئیس سازمان بورس همچنین، درخصوص معاملات الگوریتمی توضیح داد: معاملات الگوریتمی از جمله موضوعاتی است که به‌تازگی به آن بیش از اثر واقعی‌اش پرداخته شده و منجر به یک اثر روانی در بازار تبدیل شده است. در حالی‌که اگر درست نگاه کنیم گاهی اوقات خود ما به عنوان فعالان بازار با پر و بال دادن بیش از حد به یک موضوع کم اهمیت، از آن پدیده‌ای مسأله‌ساز ایجاد می‌کنیم

دهقان دهنوی افزود: معاملات الگوریتمی، یک ابزار فناورانه است که به خدمت معاملات در بازار سرمایه درآمده و مثل همه ابزار‌های فناوری دیگر چنانچه از آن استفاده درست شود، مفید و سودمند بوده و چنانچه استفاده نادرست از آن شود، مضر و مخرب خواهد بود. پس، وقتی درباره معاملات الگوریتمی صحبت می‌شود، به این معنی نیست که ماهیت این پدیده منفی است، بلکه ابزاری است که باید به درستی از آن استفاده شود.

عضو شورای عالی بورس درباره قوانین نظارت بر انجام معاملات الگوریتمی تصریح کرد: این معاملات با یک برچسب یا تگ، وارد سامانه معاملات می‌شود تا ناظر به‌طور کامل تشخیص دهد که این معامله به صورت الگوریتمی انجام شده تا بتواند آن‌ها را با قوانین نظارتی که وجود دارد، چک کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره متخلفان استفاده از الگوریتم گفت: ممکن است کسانی بدون داشتن مجوز یا با داشتن مجوز، اما بدون گذاشتن تگ، اقدام به استفاده از الگوریتم کنند، که این به معنی تخلف است. در این خصوص یعنی در بحث نظارت بر بازار، خط مقدم اول، کارگزاری‌ها هستند.

دهقان دهنوی گفت: به کارگزاران این ماموریت داده شده که فقط در صورت داشتن سیستم نظارتی حق دارند امکان معاملات الگوریتمی را برای سهامداران فراهم کنند تا این اطمینان حاصل شود که مشتری‌های الگوریتم‌دار، با تگ الگوریتم وارد سامانه معاملاتی می‌شوند و کارگزار می‌تواند روی آن‌ها نظارت کند. بنابراین، چنانچه کارگزاری سامانه نظارتی نداشته باشد، اجازه انجام معاملات الگوریتمی برای سهامداران خود را ندارد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس سازمان بورس مقابل شورای رقابت ایستاد
نامه‌ای به وزیر اقتصاد برای لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو؛

رئیس سازمان بورس مقابل شورای رقابت ایستاد

برای دامنه نوسان در عرضه اولیه برنامه داریم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

برای دامنه نوسان در عرضه اولیه برنامه داریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
سلام ابزار فناورانه وخود صنعت باید حدوحدود داشتخه باشد واز حد وحدود خودشان خارج نشوند درضمن برای شخص خودش هر فنتوری استفاده کمد مشکلی ندارد منتها در دستور خرید وفروش نباید صنعت وفناوری دخالت کند اساس بورس درهمین عدم دخالت فناوری وصنعت دردستور خرید وفروش هست همین صنعت وفناوری تگر لگام کسیخته باشد تبدیل به ابزار جنایت وحقوق انسانها به صورت اساسی میشود وحقیق وذات بورس وسرمایه کذاری از حالت عادلانه خارج وتبدیل به صنعت میشود که هیج حدوحدود درست حسابی ندارد همجنانکه در کذشته وسدهای کذشته بارها درمورد حدوحدود صنعت تذکرات داده شدهاست وباید توجه کرد