بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
دبیرکل انجمن انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انبوه‌سازان در انتظار پاسخ از دفتر معاون اول ...

انبوه‌سازان در انتظار پاسخ از دفتر معاون اول ...
اجرای هر یک متر مربع مسکن در کشور به طور متوسط به ۲۲۰ کیلوگرم سیمان و حدود ۵۰ کیلوگرم فولاد نیاز خواهد داشت. در هر حال اجرای این طرح تاثیر با اهمیتی بر حجم مصرف مصالح ساختمانی در کشور خواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۸۹۱۰

هنوز با انبوه سازان برای اجرای طرح ۱ میلیون واحد مسکن مذاکره نشده!

به گزارش بورس نیوز ، ثبت نام طرح مسکن ملی، وعده ای که دولت جدید بر روی آن مانور زیادی داده بود، آغاز شده است. انتظار می رود با اجرای این طرح، هم شرکت های فعال در حوزه انبوه سازی و هم تولیدکنندگان مصالح ساختمانی رونق بگیرند.

فرشید پورحاجت دبیر کل انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: انجمن انبوه سازان مکاتباتی با دفتر آقای رئیسی و شخص رئیس جمهور و همچنین معاون اول ایشان و وزارت راه و شهرسازی انجام داده است و مراتب آمادگی خود را برای همگرایی در شرایطی که باید تولید مسکن در کشورمان شتاب بگیرد اعلام کرده اما؛ تا به امروز به جز جواب های مثبتی که از جانب رئیس جمهور و دفتر معاون اول ایشان برای ما ارسال شده، هیچ نشستی با وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نداشته‌ایم! و فعلا نمی دانیم برنامه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص چیست.

وی ادامه داد: معتقدم اگر همگرایی بین وزارت راه و شهرسازی با انجمن انبوه سازان اتفاق بیفتد، همچون سال ۱۳۸۹ و ورود انبوه سازان به طرح احداث مسکن مهر بعد از تفاهم نامه ای که با کانون انبوه سازان منعقد شد و احداث پروژه‌های مسکن مهر سرعت گرفت و موتور تولید مسکن در کشور با سرعت دوچندان فعالیت کرد، این بار هم همگرایی و هماهنگی انبوه‌سازان با وزارت راه و شهرسازی موجب رونق و تسریع در روند اجرای این طرح خواهد شد.

وی در رابطه با راهکارهای تولید مسکن ارزان قیمت و با کیفیت مناسب اظهار کرد: مهمترین عامل بر بهای تمام شده مسکن قیمت زمین است. قیمت زمین در حال حاضر حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن را در بر می گیرد که البته این نسبت در شهرهای بزرگ بیش از این هم هست.

این فعال حوزه انبوه سازی تاکید کرد: به منظور تولید مسکن ارزان قیمت، دولت از دو طریق امکان کمک به این حوزه و حمایت از بخش های آسیب پذیر را خواهد داشت. سیاست های تسهیل گرانه در حوزه احداث مسکن(تسهیل فرآیند اخذ مجوزها) و همچنین استفاده از برخی از ابزارهای حاکمیتی دولت(اعطای تسهیلات و تخصیص زمین) می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده کدومه مسکن کمک کند.

پورحاجت تصریح کرد: شوربختانه صنعتی‌سازی در کشور ما سهم گسترده ای از حوزه تولید مسکن را ندارند و این صنعتی سازی در کشور ما به کاهش هزینه‌های تولید مسکن منتج نشده و فقط موجب تسریع فرآیند ساخت و ساز شده است.

پورحاجت در رابطه با اجرای این طرح بر تقاضای مصالح ساختمانی همچون سیمان و فولاد گفت: به هرحال عرضه و تقاضا مهمترین فاکتور در اقتصاد کشور ما و قیمت محصولاتی همچون سیمان و فولاد خواهد بود. اما انتظار می‌رود دولت و سایر نهادهای ذیربط در حوزه کنترل قیمت ها نظارت کافی داشته باشند تا افزایش عرضه ها موجب نابسامانی قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی و حتی حقوق و دستمزد نیروی انسانی نگردد. در کشور ما به راحتی امکان تولید و تامین مصالح ساختمانی برای اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. اجرای هر یک متر مربع مسکن در کشور به طور متوسط به ۲۲۰ کیلوگرم سیمان و حدود ۵۰ کیلوگرم فولاد نیاز خواهد داشت. در هر حال اجرای این طرح تاثیر با اهمیتی بر حجم مصرف مصالح ساختمانی در کشور خواهد داشت.

وی در خاتمه تصریح کرد: اگر زمین به انبوه سازان تحویل داده شود از زمان تحویل زمین تا تحویل واحدهای مسکونی حدود ۱۸ ماه زمان خواهد برد.

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بودجه ۱۴۰۱، مهم‌ترین علامت سوال بورس
مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بودجه ۱۴۰۱، مهم‌ترین علامت سوال بورس

ابهامی که ارزنده‌ها را از جلوه انداخت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابهامی که ارزنده‌ها را از جلوه انداخت

خطر افزایش نرخ اوراق در کمین بازار سرمایه
کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کردند:

خطر افزایش نرخ اوراق در کمین بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
صد رحمت به روحانی عجب مملکتی هر که زودتر از خواب بلند شه همان رئیس
باید از بورس پول برداره
یاد گرفتید مملکت داری خیلی آسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
به نظر بنده این طرحهایی که دولت محترم میخواد اجرا کند نیاز به پول و بودجه می باشد که با توجه به اینکه نفت نمی تواند بفروشد بنابراین مجبور هست که از شرکتهای سیمان و فولاد و غیره تامین کند و پول آنها را هم از بانکها تامین می شود که همین امر موجب کاهش سود آوری شرکتها و بانکها خواهد شد
یعنی هر چه سریعتر پولتان را از بورس خارج کردید کمتر ضرر خواهید کرد
بطور خلاصه از مردم هزینه کردن و یا غیر مودبانه ( دست توی جیب مردم کردن )
حالا خودتان میدانید با سرمایه هایتان که هروز جلو چشمتان آب می شود