بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خزانه پنهانی برای حمایت از ارزنده‌های بازار

خزانه پنهانی برای حمایت از ارزنده‌های بازار
گزارش ها نشان می دهد بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و هلدینگ های پتروشیمی و معدنی از وضعیت خوب وجه نقد ونقدینگی برخوردارند و امکان حمایت از سهم های زیر مجموعه خود را دارند.
کد خبر : ۲۴۸۹۶۹

خزانه‌ پنهانی برای حمایت از ارزنده های بازار

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه این روزها رمق ندارد.‌ این در حالی است که گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از صنایع بازار حکایت از وضعیت مطلوب تولید و فروش در این شرکت‌ها دارد.

سینا عنایت اللهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص دلایل رخوت این روز‌های بازار بیان کرد: بازار سرمایه از اوایل شهریورماه وارد فاز نزولی شد و می‌توان گفت فروش اوراق در حجم بالا، عرضه اولیه‌های بی هدف و فشار فروش بعضی از حقوقی‌ها در زمانی که انتظار میرفت حقوقی‌ها اقدام به خرید و حمایت از این بازار کنند و... موجب خروج وترس نقدینگی از این بازار شد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: معضل فعلی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی در این بازار است. نکته اینجاست که گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های پتروشیمی و معدنی از وضعیت خوب وجه نقد ونقدینگی برخوردارند و امکان حمایت از سهم‌های زیر مجموعه خود را دارند.

وی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر علاوه بر سود تقسیمی، "فولاد مبارکه اصفهان" حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان، پتروشیمی "شازند" حدود ۳ هزار میلیارد تومان، پتروشیمی نوری حدود ۷ هزار میلیارد تومان، "چادرملو" حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار دارند. این در حالی است که با توجه به شرایط تحریمی، این شرکت‌ها عملاً امکان اجرای پروژه چندانی ندارند و به راحتی می‌توانند با بخشی از این نقدینگی از سهم‌های زیر مجموعه خود در بازار حمایت کنند.

عنایت اللهی تاکید کرد: به فرض داشتن پروژه نیز باز مازاد وجه نقد زیاد دارند و بجای انباشت پول در سپرده بانکی، اگر این پول درحمایت از شرکت و ایجاد کف حمایتی تزریق شود، قطعا سود بهتری برای مجموعه خواهد داشت.

خزانه‌ پنهانی برای حمایت از ارزنده های بازار

وی افزود: چند ماه قبل، با تلاش‌های اقای دکتر دهقان دهنوی برای حمایت از بازار سرمایه و الزام به تعیین بازارگردان برای شرکت‌ها و تخصیص بخش۱۵ درصدی از منابع صندوق‌های فیکس به سهام و... شرکت‌ها به حمایت از سهام خود سوق یافتند؛ اما در شرایط فعلی از سوی وزارت اقتصاد، شوراعالی بورس یا سازمان بورس و اوراق بهادار، تلاشی برای ایجاد هماهنگی و حمایت از بازار سرمایه بعد از تغییرات دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که گزارش‌های ۶ ماهه اکثر شرکت ها، گواهی بر ارزندگی آن‌ها است. قیمت کامودیتی‌ها در بهترین وضعیت ممکن است و نرخ ارز هم در محدود ۲۷ تا۲۸هزار تومان است که با چنین شرایطی انتظار ارائه گزارش‌های بهتری در ۹ ماهه بسیاری از شرکت‌های بازار می‌رود. بنظرم خوشبینی چندانی هم نسبت به کاهش نرخ ارز وجود ندارد (باتوجه شرایط مذاکرات). وضعیت این روز‌های بازار سرمایه به گونه‌ای است که این شائبه برای فعالان بازار ایجاد می‌شود که شاید تعمداً ترمز رشد بازار کشیده شده است. دلیل عمده حال بد این روز‌های بازار سرمایه، همان کمبود نقدینگی است که باعث شده سایر پارامتر‌های اثرگذار بر روند بازار سرمایه نادیده انگاشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از سهم‌ها به منظور بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه گفت: به رغم آنکه گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از نماد‌های بازار همچون "فولاد"، "فملی"، سنگ آهنی‌ها و پتروشیمی‌ها گزارش‌های جذابی بوده است، اما بعضی از هلدینگ‌های بالادستی این سهم ها، ظاهراً توجهی به وضعیت بنیادی این سهم‌ها ندارند. برای مثال صف فروش "تاصیکو" در شرایط فعلی و با توجه به گزارش‌های منتشر شده قابل توجیه نیست یا سایر شرکت ها! اگر حقوقی‌ها و هلدینگ‌های فعال در این بازار، نگاه تحلیلی به سهم‌های زیر مجموعه خود داشته باشند و اقدامات حمایتی را به موقع انجام دهند و تزریق نقدینگی به سهم‌ها در زمان مناسب صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات بازار سرمایه مرتفع خواهد شد.

عنایت اللهی تصریح کرد: نباید اجازه داد گزارش ضعیف یک یا چند شرکت همچون گزارش ۶ ماهه شرکت پالایش نفت اصفهان، لنگری برای کل بازار سرمایه باشد. یک نماد نباید کل صنعت و بازار را متاثر کند! ۶ماهه "شپنا" نزدیک به "شبندر" است، ولی قیمت "شپنا" دوبرابر "شبندر" است و شاهدیم هر دو این نماد‌ها و صنعت صف فروش می‌شوند!

عنایت الهی افزود: رخوت این روز‌های بازار سرمایه، دلیلی بر عدم ارزندگی سهم‌ها نیست و بسیاری از سهم‌های بازار این روز‌ها به شدت ارزنده هستند و فروش آن‌ها در این قیمت‌ها توجیه ندارد. مشکل بازار سرمایه، دلایل تکنیکال، ابهام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا بهانه‌هایی از این دست نیست. مشکل بازار سرمایه ما، عدم حمایت حقوقی‌ها و عدم تعیین کف قیمتی سهم‌ها است. تزریق بخشی از نقدینگی حقوقی‌ها و هلدینگ‌های بزرگ به این بازار در راستای حمایت از قیمت ها، مشکلی برای هیچ یک از بخش‌های اقتصادی در کشورمان ایجاد نخواهد کرد و اتفاقا اعتماد از دست رفته را به این بازار بازخواهد گرداند. معتقدم بهترین زمان برای خرید حقوقی‌ها و حمایت از سهم‌ها فرا رسیده و امیدواریم حقوقی‌ها با بخشی از نقدینگی راکدی که در اختیار دارند، اعتماد را به این بازار بازگردانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خرید و حمایت از سهم توسط حقوقی‌ها و هلدینگ‌های بازار سرمایه باید به گونه‌ای انجام شود که بازار متوجه شود حقوقی‌ها برای هر سهم کفی تعیین کرده اند و اجازه افت بیشتر از این کف به سهم نخواهند داد. امیدواریم سازمان بورس و اوراق بهادار هم به عنوان نهاد ناظر این بازار، سیاستی را اتخاذ کند که فعالان بازار سرمایه احساس کنند بازار سرمایه به حال خود رها نشده است. برای تحقق این منظور می‌بایست حداقل ماهی دو بار جلساتی بین شرکت‌های بزرگ و بازارگردان‌های بازار سرمایه برگزار شود تا از سهم‌های ارزنده بازار حمایت شود والگوی درست رشد شاخص طبق مفروضات بنیادی ایجاد گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بودجه ۱۴۰۱، مهم‌ترین علامت سوال بورس
مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بودجه ۱۴۰۱، مهم‌ترین علامت سوال بورس

ابهامی که ارزنده‌ها را از جلوه انداخت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابهامی که ارزنده‌ها را از جلوه انداخت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
بدبخت شدم رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
اگه یه روز بره بالا همه میاین داد و فریاد راه میندازین که صعود شارپی، صعود شارپی. ... چرا حالا همه کارشناسا خفه شدید ؟ این سقوط شارپی نیست؟
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
بخدا بدبخت شدیم گول حرفای ریسی را خوردیم دوباره ضرر کردیم خونه خراب شدیم الهی خونه خراب بشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
اقای‌ رییسی‌ کجایی‌ بداد‌ بورس‌ بخود رها شده‌ برس‌ که یک عده‌ خدا نشاس‌ دوست دارن‌ همه چیز این مملکت خراب شه‌ از جمله بورس !
خدا ازتون نگذره‌ شرکتهایی‌ با این بازده‌ چرا سهامش‌ منفیه‌ و ملت و نومید می کنید‌ ؟!
بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
ذوب از 1250 به 380 رسید. سود شرکت هم چندین برابر شده . برین گم شین که سهامدار خرد بدبخت شده