بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
تاثیر چشم انداز اقتصادی جهان بر شاخص های بورسی
روشن نبودن چشم انداز اقتصادی جهان باعث ثبت عملکردهای مختلف در بین شاخص های مهم بورسی شد.
کد خبر : ۲۴۹۱۹۷

بورس های جهانی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با تداوم بازگشت زندگی به سطح عادی در نقاط مختلف جهان، رشد اقتصادی در شماری از کشور‌ها رو به بهبود است: مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه سوم سال جاری، متوسط رشد اقتصادی این کشور ۳.۰ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۹ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۲.۱ درصد بیشتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به سپتامبر مثبت ۱.۷ درصد اندازه گیری شده است.



شاخص‌های کلان اقتصادی در بسیاری از نقاط بار دیگر رو به وخامت رفته اند و این بدان معناست که احتمال تداوم شرایط اضطراری کرونایی حتی تا سال آینده چندان دور از ذهن نخواهد بود. صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی با ابراز نگرانی شدید از روند صعودی تورم از کشور‌های عضو گروه ۲۰ خواسته است تا با همکاری یکدیگر یک پاسخ متحد و فوری به این قضیه بدهند چرا که چشم انداز رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده به طور کامل تحت تاثیر قرار گرفته است.

معامله‌گران در بورس‌های جهانی نگران هستند که افزایش ادامه‌دار قیمت نفت به یک مشکل جدید در مقابله با تورم شود. بهای هر بشکه نفت در حالی از ۸۰ دلار عبور کرده است که چندماه پیش رسیدن قیمت نفت به زیر صفر جنجال زیادی به پا کرده بود. برخی از کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار در صورت ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست و بازار به جریان عرضه نیرومندی برای بازگشت تعادل به قیمت‌ها نیاز دارد.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان به ۸۵۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش یافته است. کشور‌های توسعه یافته با جذب ۴۲۴ میلیارد دلار از این سرمایه بیشترین سرمایه خارجی را جذب کرده اند. طی بازه زمانی فوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نسبت به نیمه نخست سال قبل به میزان قابل توجه ۹۰ درصد بیشتر شده است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۷۲۸.۵۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۶ درصد ریزش تا سطح ۴۵۹۳.۶۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۴۴۶.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۳۷.۵۷ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۸۸.۷۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۸ درصدی در سطح ۶۸۳۰.۳۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۵۷.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۲۵ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۹۲.۶۹ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۷۷.۲۴ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" افزایش ۰.۹۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۰۸.۷۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۴۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۲۳.۷۴ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

اشتراک گذاری :
ارسال نظر