بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
هیجان خرید زعفرن غیرطبیعی است
کارشناس کشاورزی گفت: هیجانی که برای خرید زعفران وجود دارد غیرطبیعی است و با توجه به فصل برداشت و پیک عرضه محصول توسط کشاورزان به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد تعدیل قیمت زعفران باشیم و با عرضه‌های زعفران سال‌های گذشته این تعدیل به شکل منفی در بازار دیده شود.
کد خبر : ۲۴۹۵۸۸

زعفران+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، حسن رضایی پور، کارشناس حوزه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه در نرخ ارز اتفاق خاصی رخ نداده و تسهیلاتی نیز در امر صادرات دیده نمی‌شود، هیجانی که برای خرید زعفران وجود دارد غیرطبیعی است و با توجه به فصل برداشت و پیک عرضه محصول توسط کشاورزان به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد تعدیل قیمت زعفران باشیم و با عرضه‌های زعفران سال‌های گذشته این تعدیل به شکل منفی در بازار دیده شود.



رضایی پور با بیان اینکه موضوع زعفران در میان فعالان این حوزه در قالب زعفران نو و کهنه مطرح شده و شناخته می‌شود گفت: هر ساله زمانی که به فصل برداشت می‌رسیم زعفران نو از کهنه یک فاصله قیمتی پیدا می‌کند که این فاصله قیمتی بسته به سال‌های مختلف و رونق صادرات می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر وضعیت صادرات مطلوب باشد معمولا قیمت‌ها فاصله چندانی با یکدیگر ندارند چراکه هر آنچه در بازار موجود است به دلیل کاهش موجودی بازار، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:، اما در مواقعی مانند دو سال گذشته و سال جاری، صادرات زعفران متاسفانه با موانع و محدودیت‌هایی روبرو بوده و زعفران از دو سال قبل در انبار‌های دولت و بخش خصوصی انباشت شده که به این ترتیب انتظار می‌رود زعفران در سال جاری در صورت عدم توفیق در امر صادرات به انباشت سال‌های اخیر اضافه شود.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به هیجان فعالان حوزه زعفران در بازار و صعود غیر منطقی قیمت‌ها خاطرنشان کرد: سابقه قیمتی زعفران نشان می‌دهد، با توجه به اینکه زعفران نو در بازار، مشتری بیشتری دارد و هر زمان که بازار باز شود و صادرات مجددا از سر گرفته شود ابتدا این محصول مورد استقبال قرار می‌گیرد لذا شاهد هیجان خرید در این محصول و افزایش قیمت‌های این محصول هستیم.

رضایی پور بیان کرد: البته استقبال از زعفران نو و کهنه به کشور‌های هدف صادراتی نیز بستگی دارد و چنانچه زعفران کهنه به درستی نگهداری شود هنگ کنگ و چین و برخی دیگر از کشور‌ها مانند کره جنوبی و شرکت‌های دارویی آن‌ها مشتری این نوع زعفران نیز هستند.

به گفته وی در چند سال اخیر برخی دخالت‌های دولت در بازار زعفران و از سوی دیگر برخی شیطنت‌ها در بازار برای توجیه قیمت گذاری توافقی نتیجه‌ای جز آنچه در دو سال گذشته رقم خورد را به همراه نداشته است.

رضایی پور گفت: در دو سال اخیر قیمت‌ها از سوی برخی افراد به صورت کاذب بالا رفت و همین امر دولت را مجبور به ورود و خرید به قیمت توافقی کرد و همین منجر به انباشت زعفران در انبار‌ها شد و تهدیدی برای بازار محسوب شد چراکه با انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر عرضه زعفران‌های انباشت شده در بازار، کاهش قیمت را شاهد بودیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر