بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
نگاهی به تحولات بازار
سهمیه بندی برق یک موضوع جهانی است. کشور‌هایی مانند چین و هند این پتانسیل را دارند که کاهش بیشتری در تولید روی ایجاد کنند. تقاضای روی امسال بویژه در اروپا با شدت بازگشته است و «وود مکنزی» انتظار دارد، این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.
کد خبر : ۲۵۰۰۰۰

نگاهی به تحولات بازار

به گزارش بورس نیوز، با توجه به افزایش اخیر قیمت برق در اروپا، «نیر استار» -شرکت چندملیتی ذوب فلزات مستقر در بلژیک- برنامه‌هایی را برای کاهش ۵۰ درصدی تولید روی در سه کشور اروپایی مطرح کرد و این امر سبب افزایش قیمت روی به بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر شد. در واقع قیمت روی در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ با عبور از ۳۹۰۰ دلار در هر تن به بالاترین سطح طی ۱۴ سال اخیر افزایش پیدا کرده بود. هرچند که هم اکنون در محدوده ۳۲۰۰ دلار داد و ستد می‌شود.
این رالی قیمتی با افزایش قیمت‌های برق و هزینه‌های مربوط به کاهش انتشار میزان کربن حمایت می‌شود، مواردی که پشتیبان برنامه‌های کارخانه ذوب روی نیراستار (Nyrstar) برای کاهش ۵۰ درصدی تولید در سه کارخانه اروپایی است. ظرفیت مجموع این کارخانه‌های ذوب حدود ۷۰۰ هزار تن در سال است.

برای «هلن اوکلری» از گروه CRU، جدول زمانی و میزان کاهش‌ها هر دو نامشخص هستند، اما می‌تواند بازاری را که اکنون با کسری مواجه است، وارد کسری کند.

وی در گفتگو با شبکه خبری اینوستینگ نیوز (INN) پیش بینی کرد، قیمت‌ها همچنان بالا بماند و پرمیوم قرارداد‌های سالانه در سال آینده به بالاترین میزان چند سال اخیر برسد.

«جاناتان لنگ» تحلیلگر Wood Mackenzie نیز درباره اعلام نیراستار برای کاهش تولید اظهار کرد: یک پرسش اساسی در مورد کاهش تولید این است که آیا این مساله به تولید اسلب مربوط می‌شود یا فقط تعدیل نرخ‌های عملیاتی در زمان اوج قیمت برق است.

وی افزود: اگر فقط یک مورد کاهش مصرف برق مخزنخانه‌ها (tankhouses) در زمان‌های پیک برق باشد و پنج دستگاه رستر شرکت همچنان به کار خود ادامه دهند، در این صورت این ممکن است تنها کاهش کوچکی در حد چند هزار تن تولید روی اسلب در ماه اتفاق بیفتد.

او گفت: این خبر در صورتی قابل توجه است که شامل تعطیلی یک یا چند دستگاه از پنج دستگاه رستر کنسانتره در هر سه کارخانه ذوب و کاهش نرخ بهره برداری مخزنخانه‌ها برای دوره‌های طولانی باشد.

به هر حال، اقدام نیراستار به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی در جهان، می‌تواند منجر به کاهش در سایر تولیدکنندگان فلزات شود، به طوری که درنظر بگیرند تا عملیات تولید را از اروپا دور کنند.

لنگ، تحلیلگر Wood Mackenzie در این زمینه گفت: سایر کارخانه‌های ذوب در اروپا نیز احتمالا از همین روش پیروی خواهند کرد، بویژه کارخانه‌های کوچک‌تر و آن‌ها که بیشتر در معرض قیمت نقدی برق هستند. باید دید که آیا کاهش قابل توجه خواهد بود یا خیر و چیزی که قیمت فلز را بالاتر می‌برد، تعلیق یک کارخانه ذوب است.

سایر تولیدکنندگان

«گلنکور» یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ روی نیز وضعیت منطقه را زیر نظر دارد و گزینه‌های مدیریت بحران برق را ارزیابی می‌کند. این شرکت انگلیسی-سوئیسی حدود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید روی در اروپا دارد.

لنگ گفت: با اعلام اقدامات مشابه گلنکور، باید دید که این کاهش‌ها چقدر برای تولید روی تصفیه‌شده قابل توجه خواهد بود. نکته مهم این است که موجودی بورس‌ها از نظر تاریخی پایین است و هرگونه کاهشی از قیمت روی حمایت می‌کند.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: سهمیه بندی برق یک موضوع جهانی است. کشور‌هایی مانند چین و هند این پتانسیل را دارند که کاهش بیشتری در تولید روی ایجاد کنند. تقاضای روی امسال بویژه در اروپا با شدت بازگشته است و «وود مکنزی» انتظار دارد، این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

اوکلری از گروه CRU ضمن موافقت با این موضوع گفت: تقاضا در اروپا و ایالات متحده قوی‌تر از حد انتظار بازگشته و این روند قرار است در سه ماهه چهارم ادامه یابد.

او تصریح کرد: در ماه‌های اخیر برخی ضعف‌های تقاضا در آسیا به جز چین به دلیل محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ رخ داده است، اما با کاهش محدودیت‌ها، فصل چهارم باید قوی‌تر شود. در چین، تقاضا در سه ماهه چهارم به دلیل محدودیت‌های برق برای برخی از کاربران نهایی و کندی بخش ساخت و ساز، تضعیف می‌شود.

بر اساس داده‌های موسسه CRU، تقاضای جهانی روی در سال ۲۰۲۱ بهبود و پس از انقباض ۴.۸ درصدی پارسال، ۷ درصد افزایش می‌یابد.

نگاهی به تحولات بازار

 

اوکلری گفت: بازار جهانی احتمالا در سال جاری به دلیل آزادسازی ۱۸۰ هزار تن ذخایر -و حتی بیشتر- از سوی اداره ذخایر دولتی چین، مازاد فلز تصفیه شده متوسطی را ثبت خواهد کرد. برای سال آینده، انتظار داریم که بازار روی تصفیه شده کسری اندکی داشته باشد.

با فرض اینکه هیچ کاهش عمده‌ای در تولید کارخانه‌های ذوب وجود نداشته باشد، وود مکنزی پیش بینی کرده که بازار روی تصفیه شده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ متعادل خواهد بود یا کسری کمی خواهد داشت.

با توجه به آنچه که ممکن است برای روی در سال ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد، موسسه CRU انتظار دارد که افزایش قیمت برق در سه ماهه نخست ادامه داشته باشد و تنها در سه ماهه دوم کاهش یابد، بنابراین انتظار می‌رود، فشار هزینه‌ها بر کارخانه‌های ذوب حفظ شود.

لنگ، تحلیلگر وود مکنزی در این زمینه گفت: این مساله باید به حمایت از قیمت کمک کند، زیرا هرگونه اخبار بیشتر در مورد کاهش تولید، یک ریسک بزرگ صعودی برای قیمت هاست.

در همین حال، CRU انتظار اصلاح قیمت از سطوح بالا را دارد، به طوری که از نظر این موسسه، قیمت روی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به طور متوسط ​​​​۳۳۰۰ دلار پیش بینی می‌شود.


پرویز امانیان_تحلیلگر بازارهای کالایی 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر