بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" محکوم به صعود

به نظر می‌رسد ادبیات قیمت‌گذاری دستوری به زودی و برای همیشه از اقتصاد ما رخت برمی بندد؛ چرا که دولت‌ها تا زمانی که پول داشته باشند می‌توانند از سیاست‌های پوپولیستی پیروی کنند.
کد خبر : ۲۵۰۰۱۲

به گزارش بورس نیوز، بلاتکلیفی سیاست گذاران درمورد آزادسازی قیمت ها و حذف ارز دولتی، پررنگ ترین خبر این روزها است.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نخستین نکته‌ای که در باب قیمت‌گذاری دستوری با آن مواجه هستیم این است که قیمت گذاری دستوری عملا ریسک‌های سیستماتیکی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: عموم مردم با افزایش قیمت خودرو مخالف هستند؛ اما از آنجا که در یک سیکل بسته تورمی قرار داریم و درآمد خانوار‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا نمی‌کند، هر گونه افزایش قیمتی در بازار موجب نارضایتی مردم می‌شود.

جانجان افزود: دولت‌ها با قیمت گذاری‌های دستوری، سال‌ها است که بی کفایتی قوانین و مقررات را اثبات کرده‌اند و نمونه بارز مداخله‌های دستوری ناموفق را میتوان در بازار مرغ مشاهده کرد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: در شرایطی که در همه جای دنیا متوسط قیمت هر کیلو گرم مرغ ۲ دلار است و در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌ها تخصیص داده می‌شود، قیمت مرغ در کشور ما ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان است. حال آنکه اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی را مبنای قیمت گذاری مرغ قرار دهیم، هر کیلوگرم مرغ در بازار ما با احتساب هزینه‌های حمل و توزیع و... باید حداکثر ۱۵ هزار تومان باشد اما؛ عملاً دولت با قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره تولید گوشت سفید، باعث عدم توازن عرضه و تقاضا در خود زنجیره شده است.

خطای راهبری دولت "دخالت دستوری به نفع مردم است"

جانجان با اشاره به اینکه هیچگاه دخالت دستوری به نفع مردم تمام نشده است، تصریح کرد: این خطا راهبردی سیاست‌گذاران است که تصور می‌کنند نفع مردم در مداخله‌های دستوری است؛ حال آنکه اگر قیمت‌گذاری‌ها آزاد شود، شاید در مرحله اول، افزایش قیمتی مشاهده شود، اما به تدریج هم قیمت‌ها به ثبات خواهد رسید و هم تولیدکنندگان به مدد سودی که به خاطر فروش محصول خود با قیمت واقعی کسب کرده‌اند، امکان توسعه کسب و کار و اشتغالزایی را خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو، گفت: بخشی از مخالفت‌ها با آزادسازی قیمت خودرو و حتی فشار‌های رسانه‌ای که در این مورد مشاهده میکنیم، به سبب فشار‌های ذی‌نفعان و دلالان بازار خودرو است. اختلاف نرخ فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز با نرخ بازار آزاد حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد است. یعنی اگر خودروسازان فروش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشند تقریباً به همین اندازه رانت هم نصیب عده‌ای خاص خواهد شد. این رانت، فقط از جیب سهامداران شرکت‌های خودروساز نرفته است. افزایش زیان انباشته در صنعت خودروسازی، فشاری هم به بانک‌ها جهت تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت تحمیل خواهد کرد و در نهایت دود این آتش به چشم کل اقتصاد خواهد رفت.

مخالفان آزادسازی نرخ‌ها، همه چیز را به هم گره نزنند

وی اضافه کرد: مخالفان آزادسازی قیمت خودرو، مخالفت خود را به کیفیت پایین محصولات تولیدی گره میزنند. معتقدم وقتی به شرکتی زیان تحمیل می‌کنیم، نباید انتظار افزایش بهره وری و ارتقای کیفی محصولات را داشته باشیم. برای مثال، قیمت تمام شده پژو پارس برای شرکت ایران خودرو ۱۹۰ میلیون تومان و با احتساب هزینه بیمه و... ۲۱۰ میلیون تومان است. در حالی که نرخ فروش این محصول در شرکت ایران خودرو ۱۴۰ میلیون تومان و قیمت پژو پارس در بازار آزاد ۳۰۰ میلیون تومان است!

جانجان ادامه داد: مردم نسبت به افزایش قیمت خودرو حساس شده اند. اما ذی‌نفعان و مخالفان آزادسازی قیمت‌ها هرگز به مردم توضیح نمی‌دهند که قیمت تمام شده خودرو از سال ۹۶ تا کنون چقدر افزایش داشته است؟ نمی‌توان انتظار داشت خودرو سازی که ورق فولادی و لاستیک و شیشه و... خود را چندین برابر سال ۱۳۹۶ خریداری می‌کند، محصول خود را با قیمت دستوری و پایین‌تر از بهای تمام شده عرضه کند. با قیمت گذاری دستوری و تحمیل زیان به خودروسازان، زمینه افت کیفی محصولات را فراهم کرده ایم. عده‌ای از اقتصاد خوانده ها، برای توجیه قیمت‌گذاری‌های دستوری مباحثی را مطرح می‌کنند که مربوط به این برهه زمانی نیست و این مباحث نخ‌نما شده را در هیچ یک از کتب جدید اقتصادی نمی‌توان یافت! توصیه‌های این افراد به سیاست گذاران اقتصادی، توصیه‌های نادرستی است و اتفاقاً در شرایط حساسی قرار داریم که اینگونه اظهار نظر‌های منفی و پوپولیستی، خریدار بیشتری دارد.

ادبیات قیمت‌گذاری دستوری برای دولت‌های پولدار است نه ...

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد ادبیات قیمت‌گذاری دستوری به زودی و برای همیشه از اقتصاد ما رخت برمی بندد؛ چرا که دولت‌ها تا زمانی که پول داشته باشند می‌توانند از سیاست‌های پوپولیستی پیروی کنند. آقای رئیسی در حالی دولت را تحویل گرفت که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسیده و ۶۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به دولت داده شده بود.

جانجان ادامه داد: دولت قبلی ۹۲ درصد سقف مصوب برداشت دولت از صندوق توسعه ملی را استفاده کرده بود و ضمنا دولت ۴ درصدی را هم که می‌توانست از منابع بانک مرکزی برداشت کند، برداشت کرده بود و این رقم هم به بدهی‌های دولت فعلی اضافه شده است. بار فروش اوراق هم به گردن دولت فعلی افتاده و دولت، سال آینده ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت اوراق سررسید شده هزینه خواهد داشت.

وی گفت: حقوق ماهانه کارکنان هم حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان است. اگر تنها بازپرداخت اوراق سررسید شده در سال آینده و همچنین حقوق کارکنان دولت را در نظر بگیریم، به رقمی بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید. یعنی در بودجه ۱۴۰۱، به اندازه سقف اول بودجه سال ۱۴۰۰ فقط هزینه این دو قلم را خواهیم داشت. به سبب رشد تورم و افزایش حجم نقدینگی، دولت در شرایط بغرنجی به سر می‌برد که امکان تداوم رویه فعلی را نداشته و ادبیّات قیمت‌گذاری دستوری به زودی منقرض خواهد شد.

انحصار خودرو و سیستم معیوب دولتی  

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به انتقاداتی که به انحصار در صنعت خودرو وارد است، عنوان کرد: سیاست‌های دولت‌ها موجب تحمیل زیان چند_ده هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو کشورمان شده و اگر قصد رفع انحصار در بازار خودرو را داریم، حداقل باید مدتی به خودروسازان فرصت داد تا از بار زیان انباشته‌ای که به خاطر مداخله‌های دستوری دولت به آن‌ها تحمیل شده، خلاصی یابند. خودروسازان در فضای معیوب سیستم دولتی به این وضعیت درآمده اند و نمی‌توان صنعتی را که دولت‌ها به این حال و روز انداخته اند، با آزادسازی قیمت‌ها به حال خود رها کرد و ناگهان لغو انحصار کرد. اگر نرخ فروش خودروسازان به ۵ الی ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد برسد، خودروسازان در یک دوره حدوداً ۱ ساله، به سود خواهند رسید؛ مشروط بر آن که حاشیه سود این صنعت حفظ شود.

جانجان در خاتمه تاکید کرد: بر اساس داده‌های اقتصاد کلان، بازار سهام محکوم به یک رشد قدرتمند است و احتمالاً استارت این رشد، تا قبل از پایان سال جاری زده خواهد شد. به نظر می‌رسد که شاخص کل بورس تا پایان سال جاری پتانسیل رسیدن به محدوده ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را خواهد داشت و سال بعد هم، این روند صعودی ادامه خواهد داشت. فراموش نکنید که حجم نقدینگی از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و با فروش ۸۵۰ هزار الی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت، هنوز با سقف فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ فاصله زیادی داریم؛ لذا دولت قطعاً مجبور به پولی سازی کسری بودجه خواهد بود و احتمالاً تا پایان سال نقدینگی به حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در این صورت، بازار سرمایه‌ای که ماه‌ها است سرکوب‌شده، رشد خواهد کرد. معتقدم حتی در صورت افزایش نرخ بهره و تعدیل نسبت P بر E بازار سرمایه، با توجه به آنکه نرخ بهره بدون ریسک در مقایسه با نرخ تورم منفی است، باز هم بازار سهام رشد خود را ادامه خواهد داد. ضمن اینکه به موعد تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس نزدیک می‌شویم، و با توجه به جفای دولت قبلی در مورد یکسان سازی حقوق ها، بار مالی سنگینی که با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۱ بر دوش دولت سنگینی خواهد کرد، موجب رشد نقدینگی و صعود بازار سرمایه خواهد شد؛ ولو اینکه نرخ بهره افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس و شایعه آزادسازی منابع بلوکه شده
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس و شایعه آزادسازی منابع بلوکه شده

تیشه‌ای بر ریشه اعتماد در بازارهای مالی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تیشه‌ای بر ریشه اعتماد در بازارهای مالی

مشکلی‌ کلان‌تر از قیمت‌گذاری دستوری
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مشکلی‌ کلان‌تر از قیمت‌گذاری دستوری

اصرار به تکرار اشتباهات؛ گاف بزرگ برای دولت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصرار به تکرار اشتباهات؛ گاف بزرگ برای دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
ایکاش پولم تو بورس نمی آوردم که مثل گوشت قربانی برای دولت بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
مدیران محترم با سلام
لطفا اگر واقعا جنبه علمی و منصفانه نداره این الگوریتم اردر گذاری پله ای n+1 را در ستونهای خرید و فروش بردارید این خودش یه قید و قفل بسیار بزرگ و کندل نزول آوری هست واسه خودش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
جای n+1 یه فرمولی بنویسید که شفاف روش را برای عده ای مشخص نکنه ، فاصله صفوف را فرمولش را گونه برنامه نویسی بنویسید و از تصاعدی استفاده فرمایید که اگه کسی رنج منفی بخاد بزنه محکوم به عدم موفقیت بشه ولو شده در روز اون فرمول فواصل اردر گذاری هر ردیف یا اون n+1 تغییرم بکنه، این نکته خیلی حیاتیه ، چون بنظر میرسه عده ای فعال جنبه علمی و تجربی یکسری از شفافیتها رو ندارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
اگر از شرکت های صادرات محور حمایت کنند. این شرکت ها میتوانند با صادرات محصولات خود برای کشور ارز آوری کنند در نتیجه قیمت دلار در داخل پایین بیاد ولی اگر از سهامدارن حمایت نکنند سهامداران هم به سمت دلار و سکه روانه میشوند که این یعنی نابودی تولید و افزایش قیمت دلار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
چرا سر کلید مشکلات بورس نمی روید و دامنه نوسان را حذف نمی کنید؟ تا کی به حاشیه پردازی و توپ مشکلات بورس را به زمین و این و ان بی اندازیم چون حاضر نیستین از خودشان شروع کنن یعنی بحث دامنه نوسان و حذف ان حتی به روی مبارک هم نمی اورن و بچه گول می زنن این همه کارشناس و اهل فن خواستار حذف دامنه نوسان هستن چه بطور تدریجی چه دائم البته مانند قیمت گذاری در سیمان و خودرو احتیاج به پی گیری و مبازره دارد چون در بورس هم ما با قیمتهای دستوری مخالفیم ولی عده ایی وحضرات در بورس می گویند مرگ خوب است ولی برای همسایه پس نوبت بورس کی فرامی رسد البته با حذف دامنه نوسان و پایان قیمت گذاریه دستوری در بورس کش.ر اگر قیمت گذاری دستوری بد است اگر و اما و دربخش های خاص نداریم و استثناء هم نداریم فساد و رانت باید در قیمتهای دستوری از بین برود اگر خواهان شفافیتیم در تمام بخشها مخصوصا بورس هستیم تازه کسانی که شعار حذف قیمتگذاری دستوری میدهند بهتر نیست اول از خودشان یعنی بورس اغاز کنن که همه اول شاهد حذف دامنه نوسان بزرگترین تشکل قیمتهای دستوری در سهام وبورس کشور باشن تا دیگران هم راحت در بخش های دیگر تبعیت کنن بجای تبعیض ؟ سهام داران قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
بازی با قیمتهای دستوری را پایان دهید و دامنه نوسان را حذف کنید این منبع فساد و رانت و عقب ماندهگیه بازار سرمایه و بورس کشور را و با بهانه های غیر علمی و من دارودی برای جیب خودتان دکان باز نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
.این .که شده .همهشون .ترین افراد جهان هستند .تو ...بیاد از اون .تا ...هستند همشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
.این .که شده .همهشون .ترین افراد جهان هستند .تو ...بیاد از اون .تا ...هستند همشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
.این .که شده .همهشون .ترین افراد جهان هستند .تو ...بیاد از اون .تا ...هستند همشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
.این .که شده .همهشون .ترین افراد جهان هستند .تو ...بیاد از اون .تا ...هستند همشون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
داری ملت رو گمراه میکنی خودتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
فقط حذف دامنه نوسان را خواستاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
معلوم است محکوم به صعود است چون دیگر برای کارمزد کارگزارن شرایط فعلی درامد ندارد و کار مزد خریدمیخواهند و حرکت از نوع و تا رمانی که دامنه نوسان حذف نشود همین اش و همین چرخه تکراریه بی ثمر باز شاخص سازیه دستوری برای درجا زدن و رانت و نوسان و کارمزد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
یک چیزی یاد گرفتن مثل طوطی که بورس در دنیا نوسان دارد و جز ذات بورس است اما قسمت دوم را از دنیا نمی اموزن و نمی گویند که در کدام کشور دنیا تورم ۴۵ درصدی ماهانه و کاهش ارزش پول دارن یعنی در بورس ما چوب دوسره است نوسان و کاهش قیمت سهام ان هم به خیر و برکت دامنه نوسان برای کار مزد ها است اخه با کو چکترین منطق قابل رویت است تازه شما که از بورس های جهنی سخن می گویید در کدام بورس جهانی دامنه نوسان داریم انجایی که بنعشان است باسواد میشوند و ازبورسهای جهانی و قوانین انها می گویند مثل نوسانی بودن بورس های جهان . خلاصه اینها از زبان و من دراوردی کردن رانت و دامنه نوسان و توجیه کن نمی اورن یهامداران هم خوشان را خسته نکنن اینها ........ دارن نه ....... می فهمن فقط الکی از جهان و بورس های جهانی بدونه در نظر گرفتن همه چیز درشت هاشو تو پاکت می اندازن واون قسمتی که بنفع شون است را برای رانت و ...... از سهام داران خرد برجسته می کنن احساس سواد و جوابگو نبودن دارن و طرف صحبت هایشان هم تازه واردان و بیسوادان هستن