بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

رفع انحصار در تأسیس نهاد‌های مالی

رفع انحصار در تأسیس نهاد‌های مالی
رفع انحصار از تأسیس شرکت‌های کارگزاری و سهولت در فرایند صدور مجوز نهاد‌های مالی و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر فعالیت‌های نهاد‌های مالی، زمینه توسعه و عمق‌بخشی بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۵۰۲۸۴

مجید عشقی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه وزیر امور دارایی و اقتصاد، حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده، اظهار کرد: خاندوزی در راستای حمایت از بازار سرمایه، موضوعاتی همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزار‌های جدید، تقویت بازار اولیه، را در دستور کار این وزارتخانه قرار داده است.



وی افزود: رفع انحصار در تأسیس نهاد‌های مالی از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است. توسعه و عمق‎بخشی بازار سرمایه از جمله اهداف اساسی در رفع انحصار نهاد‌های مالی و ایجاد سهولت در صدور مجوز‌ها است، اما این هدف، سازمان بورس را در اجرای وظایف نظارتی خود بیش از پیش دقیق‌تر کرده تا مانع هرگونه مشکل احتمالی برای سهامداران شود.

رئیس سازمان بورس با اشاره به دغدغه برخی از فعالان بازار سرمایه مبنی بر افزایش کمی نهاد‌های مالی بدون توجه به ارتقای کیفیت، تأکید کرد: بازار سرمایه ظرفیت پذیرش تعداد زیادی از نهاد‌های مالی را دارد و اینگونه نیست که هرچه تعداد نهاد‌ها کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آن‌ها نیز راحت‌تر است پس به این بهانه مانع توسعه کمی این دست از نهاد‌های بازار سرمایه شویم.

وی ادامه داد: اگرچه فرایند صدور مجوز‌ها تسهیل شده است، اما در بازبینی دستورالعمل‌ها، سخت‌گیری و موشکافی‌های بسیاری لحاظ شده و نظارت‌های سازمان نیز پس از شروع فعالیت آنها، سختگیرانه‌تر خواهد شد. همچنین، با دستورالعمل‌ها و مقررات تعیین شده، نظارت‌ها سختگیرانه‌تر شده و با نهاد‌های مالی متخلف برخورد‌های شدید و جدی خواهد شد.

عشقی خاطرنشان کرد: با توسعه بازار از نظر کمی، ایده‌ها و ابزار‌های جدیدی نیز وارد بازار می‌شوند که نظارت قوی‌تر را الزامی می‌کند تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود. در این راستا، سازمان بورس هیچ واهمه‌ای از برخورد با متخلفان ندارد.

وی با بیان اینکه نهاد‌های مالی، ابزار‌هایی برای ارتقای بازار سرمایه به‌شمار می‌روند، اذعان کرد: با تأسیس یک نهاد مالی، سرمایه، سهامداران، افراد متخصص، کاردان و خبرگان مالی متعددی در یک نقطه جمع می‌شوند تا خدمات مختلفی را بنا به ماهیت خود به مردم ارائه دهند. تجمیع سرمایه‌ها، ایده‌ها و تخصص‎های مختلف، به بهبود کمیت و کیفیت فرایند خدمات‌رسانی در بازار سرمایه و در نهایت توسعه این بازار می‌انجامد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به شرکت‌های کارگزاری به عنوان یکی از حلقه‌های مهم بازار سرمایه، بیان کرد: از سرگیری صدور مجور تأسیس شرکت‌های کارگزاری، به افزایش شمار این نهاد‌های مالی می‌انجامد که ارتقای کیفیت و کمیت شرکت‌های کارگزاری از طریق رقابت بیشتر در این صنعت را در پی دارد. زیرا با ایجاد رقابت کافی در این صنعت، شاهد انگیزه‌های خلاقانه بیشتر، ارتقای کیفیت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صدور مجوز تأسیس یک شرکت کارگزاری توضیح داد: بیش از یک دهه، به دلایل مختلفی با هیچ یک از درخواست‌های تأسیس شرکت کارگزاری موافقت نشده بود. با اجرا و پیاده‌سازی سیاست رفع انحصار در حوزه نهاد‌های مالی بازار سرمایه، مجوز یک شرکت کارگزاری جدید از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

وی ادامه داد: در ارتباط با صدور مجوز تأسیس، اکنون شروع کار است. پس از دریافت مدارک درخواست‌های تأسیس شرکت‌های کارگزاری و بررسی آن‌ها و انجام مصاحبه‌های اختصاصی، تمامی درخواست‌ها، در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح خواهند شد. بی‌تردید، اگر درخواست‌های دریافتی از امتیاز لازم برخوردار و در راستای عمق‌بخشی و ارتقای بازار سرمایه باشند و مشخص شود که بر فرایند توسعه ظرفیت‎های بازار سرمایه اثر مطلوبی دارند، مجوز آن‌ها نیز صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت رقابت در ارتقای خدمات ابراز کرد: یکی از راه‌کار‌های ارتقای کیفیت، ایجاد رقابت است؛ طبیعی است با افزایش شمار نهاد‌های مالی، رقابت میان آن‌ها بیشتر خواهد شد. با ورود نهاد‌های مالی جدید، توانایی، مهارت و ایده‎‌های جدیدی نیز وارد بازار سرمایه می‌شوند که تنها رقابت را تقویت می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند رقابت شکل مفید و سازنده‌تری به خود بگیرد.

رئیس سازمان بورس به تعداد مجوز‌های صادر شده در حوزه صندوق‌های سرمایه‎گذاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۲ مهر ماه، ۱۹ مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری صادر شده است. از ۲۲ مهر ماه تاکنون ۶ صندوق سرمایه‌گذاری جدید نیز موفق به اخذ صدور مجوز فعالیت از سازمان بورس شده‌اند. همچنین، از تاریخ یادشده تا به امروز، موافقت اصولی ۸ صندوق اعلام شده است.

 عشقی از ۲ موافقت اصولی صادر شده در شرکت مادر (هلدینگ) و ۵ موافقت اصولی شرکت سرمایه‌گذاری طی مدت اخیر خبر داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تاکید مجدد آقای رئیس: تاثیر اوراق بر بورس، اندک است
در بازار قرمز، خریداران اوراق را شفاف کنید!

تاکید مجدد آقای رئیس: تاثیر اوراق بر بورس، اندک است

رئیس سازمان بورس: بازاربدهی را بزرگ می‌کنیم
وقتی می‌گویم نَر است و می‌گویند بدوش؛

رئیس سازمان بورس: بازاربدهی را بزرگ می‌کنیم

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!
در جلسه علنی مجلس مطرح شد؛

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
قیمتهای دستوری با من بمیریم تو بمیری نمیشه با خواهش کردن و حرف و شعار و هم درست نمیشه فقط در عمل باید دامنه نوسان را حذف کنید یعنی شا ه کلید فیمتهای دستوری با حرف باید و نباید های الکی کار درست نمیشه خودتان هم می دانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
تمام مشکلاتی را گه شما مطرح کردین فقط با حذف دامنه نوسان میسر است والا تمام این مشکلات در درون دامنه نوسان است که با خودش می اورد و از ذات دامنه موسان جدا شدنی نیست خودتان را خسته نکنید اگر واقعا میخواهید به این خواسته ها جامعه عمل بپوشانید با وجود دامنه نوسان محال است ۲۰ سال است نتیجه نداده و نخواهد داد بیخود نیست در هیچ بورس جهانی شاهد این قانون من درواردی نیستم چون همین مشکلاتی که شما دنبال برطرف کردنش هستین را بوجود خواهد اورد اب در کوزه و تشنه لبان می گشتیم سهام داران قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
حذف دامنه نوسان را خواستاریم اهالیه بازار سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
اهداف نام برده شما با وجود دامنه نوسان غیر ممکن است ازموده ازمودن را خطاست باز لابد میخواهید قانون من دراوردی به قانون من درارودی دیگر اضافه کنید دررصورتی که با حذف دامنه نوسان تمام مشکلات گفته شده اتومانیک حل خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
فقط حذف دامنه نوسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
میشه سوال شود نقش دامنه نوسان مندراوردی را برای اهل سواد و فن توضیح دهید ؟ میشه بگویید این قانون ۲۰ سال وسط بازار سرمایه چکار می کند ؟ مبشود مزایا و معایب دامنه نوسان را بصورت علمی و عقلایی برای اهالیه بازار سرمایه توضیح دهید؟ میشود توضیح دهید چرا در بورسهای جهانی خبری از دامنه نوسان نیست و در صحبتهای حضرات همش از بورسهای جهانی و درس گرفتن از بورس های موفق دنیا سخن می گویند ؟ ایا بنظرتان ۹۰ درصد مشکلات از دامنه نوسان نیست ؟ ایا فکر کرده اید اگر دامنه نوسان نباشد کلا ۹۵ درصد شکل معا معات و تمام بورس عوض میشود از هر نظر ؟ ایا فکر کرده اید حذف دامنه نوسان نازه نورمال شدن بورس و خارج شدن از وضعیت انورمال و تازه رو ریل طبیعی خودش مانند همه بورسهای جهانی و شروع یک استارت و جا گرفتن تمام اجزاع در محل طبیعی خودش است ؟ ایا فکر نمی کنید دامنه نوسان تمام تنظیمات بورس و قوانین ان را من درواردی و بیهوده می کند و هیچ راه حلی و برنامه ریزی چه کوتاه و چه بلند مدت را در دل خودش نمی پذیرد تخریب می کند ؟ اگر ادعا واعتقاد داریم بورس جای سواد و علم است پس در تحقق علم مغلطه نکنیم و بهترین را برای پبشرفت بورس کشور امتخاب کنیم . با تشکر قدیمی های بازار سرمایه