بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
آموزش صفر تا صد نوسان گیری در بورس
سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به دو شکل سود کسب می‌کنند. سود سرمایه‌ای که از تغییر قیمت سهام یا در اصطلاح از نوسان‌گیری به دست می‌آید و سود نقدی که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامداران تقسیم می‌کند.
کد خبر : ۲۵۰۳۱۱

نوسان گیری+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به دو شکل سود کسب می‌کنند. سود سرمایه‌ای که از تغییر قیمت سهام یا در اصطلاح از نوسان‌گیری به دست می‌آید و سود نقدی که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامداران تقسیم می‌کند. البته نوسان گیری یک معنای اصطلاحی نیز دارد و به نوع خاصی از استراتژی معاملاتی اشاره دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

نوسانگیری مختص کدام دسته از سرمایه‌گذاران است؟

روحیه و شخصیت معامله‌گر، میزان سرمایه او، محدودیت‌های زمانی و... می‌توانند روی استراتژی نوسان گیری تاثیر بگذارند. اما معمولا سهامدارانی که قدرت ریسک‌پذیری بیشتری دارند معامله‌های میان‌مدت و بلندمدت را نمی‌پسندند. خرید سهم‌های بنیاد محور و معامله‌های میان‌مدت و بلندمدت که زمان بیشتری را از معامله‌گر می‌گیرند، مناسب افراد با قدرت ریسک‌پذیری کمتر است. (برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله فیلم آموزش نوسان گیری در بورس را مشاهده کنید.)

سهامدارانی که ریسک‌پذیرتر هستند معمولا به معامله‌های کوتاه‌مدت و به خصوص معاملات نوسان گیری علاقه نشان می‌دهند. از نظر بازه زمانی معاملات کوتاه‌مدتی در بازه زمانی یک تا سه ماه و نوسان گیری ممکن است از یک ساعت تا دو هفته یا حداکثر تا یک ماه سرمایه معامله‌گر را درگیر خود کند.

انتخاب سهم‌های مناسب نوسانگیری به حجم معاملات، اطلاعات تابلو معاملات، بازی‌های قیمتی بازیگران سهم و... بستگی دارد. معامله‌گری که به تمام این موارد آگاه باشد و بتواند روند سهم را به درستی تشخیص دهد، می‌تواند از نوسانگیری سود عالی به دست آورد.

تعریف نوسان و نوسان‌گیر

نوسان به معنی تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت است و افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت سود خود را از نوسان قیمت‌ها می‌گیرند، نوسان‌گیر نامیده می‌شوند.

نوسان‌گیر به دانش و مهارت بالایی احتیاج دارد. طمع سود‌های کوتاه‌مدتی افراد را به نوسان گیری متمایل می‌کند؛ اما بدون مهارت و تخصص در این زمینه طولی نمی‌کشد که فرد دچار ضرر و زیان شده و سرمایه خود را از دست می‌دهد.

نوسان گیران دو دسته هستند. دسته اول موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند و دسته دوم بر موج ایجاد شده سوار شده و روند را پیش می‌برند. به عبارتی دسته اول، ابتدا خرید‌های چند مرحله‌ای خود را در سهم آغاز می‌کنند. با ادامه این روند وقتی اخبار مثبت پیرامون سهم انتشار پیدا کند، دسته دوم شروع به خرید و ورود به سهم کرده و به اصطلاح بر موج مثبت ایجاد شده سوار می‌شوند.

معاملات این دو گروه قیمت سهم را افزایش داده و باعث ایجاد صف خرید برای سهم می‌شود. در این زمان دسته اول از سهم خارج می‌شوند و به این ترتیب عرضه را روی سهم افزایش می‌دهند. پس از این اگر هنوز دلیل خوبی برای رشد قیمت در سهم وجود داشته باشد، روند صعودی تا مدتی دیگر ادامه می‌یابد و دسته دوم هم می‌توانند از نوسان قیمت سود کسب کنند. اما معمولا صعود سهم و روند رشد قیمتی، پس از خروج دسته اول تمام‌شده تلقی می‌شود و دسته دوم دچار ضرر و زیان می‌شوند.

نکاتی مهم که باید درباره نوسان گیری بدانیم

• نوسان گیری نوعی استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود که از تغییرات سریع قیمت‌ها معامله‌گر را منتفع می‌کند. کسب سود از این نوع معاملات، دشوار است و به دانش و مهارت بالای معامله‌گری نیاز دارد.

• مهارت تابلوخوانی در نوسان‌گیری بسیار ضروری است. همیشه نسبت به تابلو سهم آگاه باشید. رفتار حقیقی و حقوقی، تعداد معاملات، حجم معاملات و… همگی از مواردی هستند که در نوسان‌گیری باید به دقت بررسی شوند.

• حتما در تابلو معاملات کاوش کنید تا سفارش‌هایی که جنبه حمایتی دارند یا از رشد قیمتی جلوگیری می‌کنند را بیابید و آن‌ها را سیگنالی برای معاملات خود قرار دهید.

• نوسانگیران تازه‌کار باید روی کم کردن میانگین خرید در شرایط نزولی و مدیریت درست سرمایه تمرکز کنند.

• اگر نوسانگیر، حد ضرری برای خود تعیین نکرده باشد و هر زمان بدون دلیلی بنیادی با کاهش قیمت سهم مجددا اقدام به خرید کند، این کار می‌تواند به معنای فرو رفتن در باتلاق نزول قیمتی باشد. معمولا این وضعیت وقتی پیش می‌آید که دسته اولِ نوسانگیران از سهم خارج شوند.

• کنترل معاملات هیجانی برای سهامدار بسیار مهم است. یک نوسان گیر حرفه‌ای باید از معاملات احساسی پرهیز کند و اگر سودی از معامله او به وجود نیامد، توانایی خروج از سهم را در بهترین نقطه داشته باشد.

• نوسانگیر حرفه‌ای باید مرتبا در تمام زمان معاملاتی سهم را رصد کند تا بتواند بهترین نقطه مناسب ورود و خروج را پیدا کند.

مشکلات مربوط به نوسانگیری

ایجاد حباب قیمتی مهم‌ترین موضوعی است که در برخی از سهم‌ها در اثر نوسانگیری به وجود می‌آید. گاهی شرکتی از نظر عملیاتی، فعالیت قابل قبول و بنیادی مناسب ندارد. حتی در برخی از موارد ممکن است شرکت علاوه بر این که هیچ سودی شناسایی نکرده، در شرایط زیان‌ده نیز باشد و تنها با شایعه‌ای از سوی نوسانگیران سهم، سهام آن مورد اقبال خریداران قرار بگیرد. در نتیجه این اتفاق حباب قیمتی روی سهم تشکیل می‌شود.

در این شرایط پس از خروج نوسانگیران، قیمت سهم که بی دلیل رشد کرده بود، دچار ریزش شدید می‌شود. در نهایت سهم موردنظر به گوشه‌ای رانده می‌شود؛ چون شرکت ارزشی غیرواقعی به خود گرفته است. حال در این بین عده‌ای از سرمایه‌گذاران ناآگاه تنها به دلیل اقبال بازار به آن سهم و به طمع به دست آوردن سود بدون دردسر در زمان کوتاه وارد این سهم‌ها می‌شوند. این گونه معاملات که بدون مهارت و تجربه کافی انجام می‌شوند، نتیجه‌ای جز ضرر و زیان برای این دسته از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به دنبال نخواهند داشت.

سخن آخر

نوسان گیری یکی از استراتژی‌های محبوب معامله‌گران بازار سرمایه است. انتخاب یک روش معاملاتی مناسب برای هر فرد به روحیات معامله‌گری، شرایط و دانش و مهارت‌های فردی او وابسته است. نوسان گیری با توجه به این که سودی مناسب در مدت زمان کم برای فرد تولید می‌کند، جذابیت بیشتری دارد. در صورت نداشتن مهارت‌های تخصصی معاملاتی، این روش می‌تواند فرد را دچار ضرر و زیان سنگین کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر