بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سازمان بورس" حاشیه نرود؛ کاسبان نوسان را معرفی کنید

معتقدم تمامی شعارها و برنامه های وزارت اقتصاد در مورد حمایت از بازار سرمایه، فقط خریدن زمان برای کمرنگ تر کردن درد ناشی از ضرر و زیان مردم در این بازار است.
کد خبر : ۲۵۱۷۷۱

رشد بازار سرمایه، همه جای دنیا ضد تورم است!

به گزارش بورس نیوز وزیر اقتصاد شب گذشته از بسته ۱۰ بندی برای بورس سخن گفت. طبق این بسته دولت تصمیم دارد:

  1.  سقف گاز خوراک معادل قیمت گاز صادراتی حداکثر ۵۰۰۰ تومان و سقف سوخت صنایع فولادی معادل ۴۰% خوراک پتروشیمی و حداکثر ۲۰۰۰ تومان
  2.  کاهش ۵ درصدی مالیات بنگاه‌های تولیدی
  3. عدم تغییر فرمول بهره مالکانه معادن
  4. سرمایه‌گذاری مالیات نقل و انتقال سهام در صندوق تثبیت
  5. اختصاص ۳۰ هزار میلیارد برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت
  6. اختصاص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی برای بازارگردانی
  7. انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به کنترل جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه شده است
  8.  بانک مرکزی نرخ تسعیر بانک ها را معادل ۹۰% نرخ نیما در ۶ ماهه گذشته اعلام می‌کند
  9.  رئیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم گیری اقتصادی دعوت می شود
  10. بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود را در ۲۰% نگه دارد

اما نکته جالب توجه اینجاست که بلافاصله بعد از اعلام جزئیات بسته ده‌بندی برای بورس، عده ای شروع به فرافکنی کرده و دوباره رشد بازار سرمایه را تهدیدی برای اقتصاد کشور و منشا تورم معرفی کردند!

رشد بازار سرمایه، همه جای دنیا ضد تورم است!

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: رشد بازارسرمایه به‌هیچ عنوان تورم‌زا نیست و مخالف ادعای تورم‌زا بودن رشد این بازار هستم کمااینکه رشد بازارسرمایه در هیچ جای دنیا تورم‌زا نبوده و اتفاقا، در کشورهای توسعه یافته رشد بازارسرمایه را عاملی ضدتورم معرفی می‌کنند.

وی افزود: مشکل بورس ایران حمایت یا عدم حمایت دولت‌مردان از این بازار و تزریق نقدینگی به بورس نیست بلکه مشکل اینجاست که در کشور، مهم‌ترین وظیفه بازارسرمایه یعنی تامین مالی شرکت‌ها به فراموشی سپرده شده و بورس، جولانگاه عده‌ای خاص شده که با کشاندن مردم عادی به بورس و تشکیل صف‌های خرید و فروش نمایشی و استفاده از الگوریتم و... جیب مردم را خالی کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این اشتباه سیاست گذاران اقتصادی کشورما است که تصور می کنند با تزریق تقدینگی، حمایت از بازار سرمایه امکانپذیر خواهد بود. حال آنکه معتقدم تمامی شعارها و برنامه های وزارت اقتصاد در مورد حمایت از بازار سرمایه، فقط خریدن زمان برای کمرنگ تر کردن درد ناشی از ضرر و زیان مردم در این بازار است.

بغزیان تصریح کرد: مهم‌ترین معضل بازارسرمایه سیستم ثبت سفارشات در این بازار بوده و منفی‌های چند ماهه این بازار طبیعی نبوده و قطعا تعمدی است.

این اقتصاددان گفت: چطور ممکن است دزد به تمام خانه‌های یک محله بزند؛ ولی چند خانه همواره از گزند دزدان در امان باشند؟! معتقدم عده‌ای از منفی های این بازار سوء استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: چطور ممکن است فقط مردم عادی از ریزش بازار سرمایه آسیب دیده باشند و سهامداران بزرگ و حقوقی‌ها، از اتفاقات این بازار گلایه‌ای نداشته باشند؟ اگر قصد اگر متولیان بازار سرمایه قصد حمایت واقعی از این بازار را دارند، در مرحله اول باید سیستم ثبت سفارش‌های سهام را کنترل کنند و صراحتاً اعلام کنند در این مدت، چه اشخاصی از نوسانات بازار سرمایه بهره برده اند تا کاسبان نوسانات بازار سرمایه شناسایی شوند.

بغزیان تصریح کرد: منطقی نیست که معاملات نمادی در پایان روز چهارشنبه در مثبت ۵ خاتمه یابد و همین نماد روز شنبه با منفی ۴ یا ۵ بازگشایی شود! متولیان بازار سرمایه باید عاملین سقوط بازار سرمایه را معرفی کنند تا مشخص شود صف های خرید و فروش، توسط چه اشخاصی چیده می شود؟!

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه ضمن تاکید بر تورم‌زا نبودن رشد بازار سرمایه، اظهار کرد: بهتر است سیاست‌گذاران، ریشه تورم در اقتصاد را جای دیگری بیابند و تفاوت های اقتصاد ما با اقتصادهای پویا، کارآ و رقابتی جهان را بپذیرند. تولید در کشور ما دچار معضل شده و تکرار سیاست های اشتباه توجیه ندارد!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شرکت‌های بورسی در مسلخ‌گاه بودجه
در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان شد:

شرکت‌های بورسی در مسلخ‌گاه بودجه

آقایان مسئول، فقط حرف زدن ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آقایان مسئول، فقط حرف زدن ممنوع!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ع
United States of America
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
خدا لعنت کند . .رو که مردم را به بورس کشاند و ته مانده هستی و نیستی شان را نابود کرد و همه را به خاک سیاه نشاند . خدا کنه .
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
این ها رو که همه میدونند و میگن ولی مساله اینست که دولت خودش شاه دزد است و داره کسری بودجه اش رو از بورس و از جیب سهامداران خرد پر میکنه (می دزده )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
ممنون و سپاس از صراحت بیان دکتر بغزیان....جهت اطلاع عرض کنم: به قول آقای دکتر وعده های مسئولین اقتصادی در دولت فعلی فقط شعاری بوده و صرفا جهت خرید زمان ( از این ستون به اون ستون فرجه) و خالی کردن ته دلی سهامداران حقیقی که از ریزش بازار زیان شدید دیده اند میباشد. افزایش قیمت مسکن و ارز و طلا حتی کالاهای اساسی و ... طبق منطق فارغ تحصیلی های امام صادقی ها تورم زا نیست!؟ ولی رشد بازار سرمایه تورم زا و حوبابه!! دلال های حکومتی در حوزه مسکن در سه سال اخیر بیشترین سود از بازار های رقیب کسب کردن. اخیرا در بازار سرمایه همان دلال های مورد عنایت حکومت با سرمایه کلان وارد شده اند (کاسبان نوسانگیری سهام) و فعلا بیشترین سود معاملات در ریزش سهم به جیب مبارکشون ریختن. بابا ایول داره این همه فریبکاری و پدرسوخته بازی!!
غلام عباس محمدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
بسمه تعالی
جناب بغزیان بسیار درست میفرمایند.بنده هم فکر میکنم ایراد اساسی و اصلی بازار سرمایه ما ربط مستقیم به سیستم وروش معاملات دارد .وبه نظر میرسد مسئولین بورس به این امر حتما واقف هستند ولی باطرح مسائل حاشیه ای بدنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتشان هستند البته به نفع دولت حقوقی هاوسهامداران بزرگ.مشکلشان هم این است که اگر سیستم وروش معاملات وسفارش گیری والبته نظارت برمعاملات درجهت معاملات سالم سامان یابد امکان سودهای باد آورده تاحد بسیار زیادی ازبین خواهد رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
مسئله اینجاست که هیچ رییسی نیومده که جرات بخرج بده حتی کارش رو درست انجام بده.ناطرا بده بستون دارند.حقوقی ها رانت خبری دارند ومعادلات الگوریتمی هم دارند.من نمیدونم این شرکت ها ارزششون چرا باید پایین بیاید ولی قیمت تولیدات انها رو به افزایش.تا سفارش معکوس وجود نداشته باشد وابزارش در کارگزاری ها بارگزاری نشه وکنترل بازار دست حقوقی ها وسیستم معاملاتی دستشون باشه وضع همینه.چرا باید صرافی خارجی ارز دیجیتال این همه ابزار داشته باشد که هر که بخواهد دستکاری قیمت کنه جای دیگه متضرر میشه چلی تو ایران یه طررفه ابزار باشه که دستکاری قیمت براحتی انجام بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به وقتی که بگندد نمک --- یک سوال داشتم هر کی بلده همینجا جواب بده ؟ این سوال مربوط به فساد درون خود بورسه . در طی ماههای قبل سهام شرکتهای زیادی باز شدند هر کدام خواستند بالاتر از 5% باز بشوند مثلا 20% یا 30% بعنوان مثال شسپا سریعا معاملات حذف و باطل و روی 5% مثبت باز شدند -- حالا در طی همین مدت سهمهایی باز شدند که 100% منفی خوردند مانند کفرا و آخ بورس در نیامد این مسئله هر روز داره تکرار میشه معاملات سهام شرکتهای زیادی وقتی میخواد مثبت بالای 5% باز بشه سریعا بورس و فرا بورس دخالت میکنه و اون معاملات رو با هر حجمی منحل میکنه حالا معاملات اگه 100% منفی باز بشه آخ بورس در نمیاد حداقل 20 سهمو من طی 3 ماه قبل دیدم -- 24 آذ یک سهم با 12% مثبت باز شد سریعا منحل و به 5% مثبت تغییر کرد اما 29 آذر یک سهم دیگه 85% منفی باز شد و اصلا معاملات کنسل نشد جالبه هر دو شرکت مال یک شرکت سرمایه گذاری هستند حالا از بورس به کجا شکایت کنیم آخه این مسئله دقیقا توسط بورس داره انجام میشه انگار دستهای بسیار قدرتمندی در کارند تا بورس تعمدا منفی بشه . هر کی بلده لطفا جواب بده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
بالاخره یک کارشناس حسابی پیدا شد و رانت خواری و فساد بورس را تشریح کرد؛ حالا سوال اینجاست که کارشناسان قبلی بازار سرمایه چرا مرتب تحلیلهای دوغکی اراءه میکردند و فسادهای اقتصادی در بورس را انکار میکردند؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مخالفان بورس دلال بازار های دیگر هستن و این مخالف با بورس همیشه بوده و این گروه بیسواد خودشان را بخواب زدن حاضرا حباب واقعی در تمام بخش ها اجرایی شود ولی در بورس که جای این نوسانات است نباشد چون ذاتا تخریب گر هستن و باید یک بار برای همیشه بورس و بازار این افراد و اعقاید را کنار بزند و بورس قدرت اول در اقتصاد را بدست بگیرد البته برای اولین بار است که اگه بشود قدرت اقتصاد در بازار سرمایه ظهور کند و چون می دانن جواب می دهد مخالفت های من دراودی و غیر کارشناسانه می دهند البته منافع شان که شخصی و گروهی است ایجاب می کند که تولید و بورس کشور را مختل کنن و سود کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
تازه همین گروه تمام سهام داران را از قدیمی حرفه ایی و تازه وار را به بی تجربه گی و بیسوادی محکوم میکنن که سود کردن در بورس سواد میخواهد باید گفت نه شما سواد دارید و نه تجربه شما شعبده بازی و مفت خواری یاد گرفتین و فکر کردین بورس هم مثل سایر بازار های دیگر است که بزنید زیرش و سود کنید دیگر هر بیسوادی هم متوجه شده بورس ما نه تحلیل پذیر است نه به ارز و مذکرات غیره مربوط است فقط به رباط که عده ایی محدود از رشد و ریزش ان خبر دارن مربوط است که نه سواد میخواد نه تحلیل فقط اطلاعات زمانی که چه ساعتی بخر و چه ساعتی بفروش فردا بخر پس فردا بفروش . ایا این نوع سود کرد به سواد و تحلیل مربوط است یا دزدی شما و مسخره کردن سهام داران و کل بورس و تولید کشور ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
سلام بزرکترین جنایت ونقض حقوق اساسی وبنیادی که همه مسئولان بورسرا درفساد وخیانتشان اشکارمیکند قطع معاملات حضوری وافلاین کارکزاریها هست امیدوارم جندتا حقوقدان نه مقررات خوان این جرم مسئولان بورسیرا پیگیری کنند وبدترازان سامانه سجام بود کسانیکه این خیانت وجنایترا کردند هرکز روی ارامشرا دردوجهان نخواهند دید ملعونهای جنایتکار موسادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
سلام بزرکترین خائنهای بورس همین کارکزاریهای هستند که بیشترین مشتریها راداشتند که قطع معاملات حضوری به هردلیل سند خیانت کارکزاریها هست پس کجان ان متجاهرالاسلامهایکه ادعای جهانی داشتند بورس پمجاه ملیونی کردید یک ملیون نفر انموقع از اسلام جهانی حرف نیزنید دروغکوهای باندان موسادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
حذف دامنه نوسان یعنی پایان تمام مشکلات و بدبختی های بورس تمام