بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
دبیر سندیکای آلومینیوم در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نویدی برای سهامداران صنعت آلومینیوم

نویدی برای سهامداران صنعت آلومینیوم
بخشی از صنعت آلومینیوم که کوره‌های ذوب در اختیار دارند، مصرف گاز بیشتری دارند که درخواست کرده‌ایم مصرف نرخ گاز آن بخش از صنعت تولید آلومینیوم بر اساس ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باشد.
کد خبر : ۲۵۱۹۸۴

نویدی برای سهامداران صنعت آلومینیوم

به گزارش بورس نیوز، شیب افزایشی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی ادامه دارد و آلومینیوم به حدود ۲۸۴۸ دلار رسیده است. تحلیلگران خارجی معتقدند با شروع المپیک زمستانی چین ، قیمت فلزات در بازارهای جهانی پتانسیل رشد بیشتر هم دارد. این در حالی است که سهامداران در بازار سرمایه ما رفتار کاملاً محتاطانه ای دارند و نگران افزایش هزینه گاز صنایع و افت سودآوری شرکت‌ها هستند!

آریا صادق نیت عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در قانون جدید که امسال هم رعایت و اجرایی شده، نرخ گاز صنایع بر اساس نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین می گردد. بنابراین نرخ گاز صنایع عددی ثابت نیست و عدد شناوری است که با افزایش قیمت گاز در بازارهای جهانی افزایش پیدا می کند، این نرخ برای کل صنایع ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها و برای صنایع مادر صنعت فولاد و کانی‌های فلزی، ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین شده است.

وی افزود: اما افزایش نرخ گاز صنایع اتفاق نگران کننده برای صنعت آلومینیوم کشور نیست. در صنعت آلومینیوم برای استحصال آلومینیوم از آلومینا، برق زیادی مصرف می شود و حدود ۲۰ درصد هزینه های تولید صنایع بزرگ مربوط به هزینه برق است. البته بخشی از صنعت که کوره های ذوب در اختیار دارند، مصرف گاز بیشتری دارند که درخواست کرده‌ایم مصرف نرخ گاز آن بخش از صنعت تولید آلومینیوم بر اساس ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها باشد. با این تفاسیر باید گفت نرخ گاز صنایع با این فرمول اگرچه نسبت به سنوات قبل رشد قابل توجهی داشته است، اما در صنعت آلومینیوم تاثیر چندان نگران کننده و با اهمیتی بر سودآوری شرکت ها نخواهد داشت.

نویدی برای سهامداران صنعت آلومینیوم

صادق نیت در ادامه با اشاره به چشم‌انداز افزایشی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی اظهار کرد: افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی ناشی از قوانین جدید در مورد کاهش کربن در تولیدات است که در دنیا در حال اجراست و چین به عنوان بزرگترین تولید کننده آلومینیوم دنیا به این قوانین روی آورده و عرضه آلومینیوم کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی روی سودآوری شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم در کشور ما تاثیرگذار است. ولی باید این نکته را در نظر داشت که بخش عمده مواد اولیه این صنعت، از جمله آلومینا، وارداتی است و با افزایش قیمت‌های جهانی، بهای تمام شده صنعت هم افزایش پیدا می‌کند. اما حاشیه سود صنعت حفظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صنعت تولید آلومینیوم، بخشی از محصولات به منظور واردات مواد اولیه، صادر می شود و می‌توان گفت حدود ۲۵ درصد محصول تولیدی این صنعت به منظور تهاتر با واردات مواد اولیه، راهی بازارهای صادراتی می شود.

صادق نیت در خاتمه به سهامداران صنعت آلومینیوم نوید داد: شرکت های تولید کننده آلومینیوم در کشور ما، یکی پس از دیگری در حال رکوردزنی هستند و با این وضعیت، عرضه آلومینیوم در ماه های آینده افزایش خواهد داشت. با توجه به افزایش حجم عرضه و نیز قیمت‌های جهانی روز های روشنی برای صنعت آلومینیوم کشورمان متصور هستم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سهامداران اصلی بورس: دولت و صندوق‌های بازنشستگی
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سهامداران اصلی بورس: دولت و صندوق‌های بازنشستگی

دیواری کوتاه تر از
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دیواری کوتاه تر از "بورس" نیست

شرایط تغییر خواهد کرد!
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

شرایط تغییر خواهد کرد!

نگاه غلط سیاست گذاران به صنایع سودآور
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

نگاه غلط سیاست گذاران به صنایع سودآور

ارسال نظر