بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید شد:

اگر دولت در "فولاد" بورس‌کالا دخالت نکند!

اگر دولت در
رئیس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران گفت: مداخله دولت در این بازار، اعطای سهمیه بعدی خاص و منع کردن عده‌ای دیگر از خرید در بورس‌کالا موجب رانت و فساد در این بازار شده است. دولت باید به جای دخالت در بازارها، به نظارت بپردازد تا بازار بر اساس عرضه و تقاضای واقعی حرکت کند.
کد خبر : ۲۵۲۱۱۲

بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد: با دستورالعملی که جدیدا ارائه شده تقریبا تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. ماحصل این دستورالعمل آن است که کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود. دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات استان تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: یکی از اشکالاتی که به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا مطرح بوده، این است که بعضاً بورس کالا در عرضه و تقاضا و قیمت گذاری محصولات فولادی مداخله داشته و در جلساتی که با وزارت صمت برگزار شد و گزارشاتی که ارائه کردیم، مخالفت مان با مداخله ها در بورس کالا را اعلام کرده ایم. نکته اینجاست که به نظر می‌رسد سپردن بخش حاکمیتی نظارت بر بازار محصولات فولادی به بورس کالا صحیح نیست.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که قبلا در بورس کالا رخ داده، بعید است که هیچ مداخله ای در این بازار صورت نگیرد اما؛ اگر قرار است دولت مداخله‌ای در قیمت گذاری محصولات در بورس کالا نداشته باشد، باید ناظری بر عرضه و تقاضای کل زنجیره فولاد در بورس کالا وجود داشته باشد تا عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری‌ها شفاف باشد و رانتی شکل نگیرد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات استان تهران تاکید کرد: فراموش نکنید که زنجیره تولید فولاد شامل تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است و اگر در تصمیم‌گیری‌ها، توزیع کنندگان را از فرایند تصمیم‌گیری حذف کنند، نمی توان انتظار بازاری کارا و شفاف داشت.

وی گفت: اتحادیه فولاد به عنوان بزرگ‌ترین مرکز و تشکلی که دارای قانون مستقیم مجلس است، باید در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین نظارت بر فرآیند عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری‌ها نقش داشته باشد.

رستگار ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور محترم هم اخیراً اعلام کرده "نقش اتحادیه‌ها نقشی کلیدی است"، باید به اتحادیه‌ها بها داد و اتحادیه‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها حذف نکرد. عدم مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها، نباید به معنای رها کردن بازار فولاد به حال خود باشد و باید شرایطی فراهم شود که اتحادیه آهن و فولاد و سایر تشکل های صنفی، بر عرضه و تقاضای بازار نظارت داشته باشند.

این فعال صنعت آهن و فولاد تصریح کرد: تنظیم‌گری بازار، کنترل بازار و قیمت‌گذاری‌ها همه باید واقعی باشند. اگر رفتار بورس‌کالا اصلاح شود و عرضه و تقاضای این بازار واقعی باشد و هیچ شخص یا نهادی مداخله‌ای در این بازار نداشته باشد، قطعاً مشکلی در بازار فولاد ایجاد نخواهد شد. مداخله دولت در این بازار، اعطای سهمیه بعدی خاص و منع کردن عده‌ای دیگر از خرید در بورس‌کالا موجب رانت و فساد در این بازار شده است. دولت باید به جای دخالت در بازارها، به نظارت بپردازد تا بازار بر اساس عرضه و تقاضای واقعی حرکت کند.

وی اضافه کرد: اتحادیه آهن و فولاد استان تهران یکی از موسسین اولیه بورس کالا بوده، اما حالا در تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده ایم. اگر عرضه و تقاضای بورس کالا و عرضه و تقاضای شفاف و واقعی باشد و دولت هم مداخله‌ای در بورس کالا نداشته باشد، عدم مداخله دولت در قیمت گذاری ها به معنای افزایش قیمت نخواهد بود.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات استان تهران افزود: در نظر داشته باشید که فولاد جزو محصولاتی است که میزان تولید آن در کشور بیش از تقاضای بازار داخل است و باید عرضه و تقاضا رونده قیمتی این بازار را تعیین کند هرگونه سرکوب قیمت یا رها کردن قیمت‌ها به حال خود، به نفع بازار نخواهد بود و متاسفانه در این سال ها در این موضوع یا افراط کرده ایم و یا تفریط! معتقدم بازار فولاد در داخل کشور باید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور، هزینه های تولید و نرخ تورم تنظیم شود و این تنظیم‌گری را می‌توان به تشکل‌های بخش خصوصی سپرد و در مقابل این تشکل ها بابت عملکرد خود و روند بازار فولاد به دولت پاسخگو باشند.

رستگار در پایان خاطرنشان کرد: از نگاه منطقی، با عدم مداخله دولت در بازار فولاد، افزایش قیمت محصولات فولادی توجیه ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر