بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
شرایط و هزینه‌های دریافت پاسپورت
اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، گرفتن پاسپورت یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که می‌بایست انجام دهید.
کد خبر : ۲۵۲۴۴۵

شرایط و هزینه‌های دریافت پاسپورت

به گزارش بورس نیوز، اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، گرفتن پاسپورت یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که می‌بایست انجام دهید. حتی لازم است بدانید که در خرید بلیط هواپیما خارجی، ثبت شماره پاسپورت الزامی است، در غیراینصورت بلیط صادر نمی‌شود. در ادامه این مقاله، تمام نکات، قوانین، مدارک موردنیاز و شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد مختلف بررسی شده که خوب است قبل از برنامه ریزی برای سفر خارجی آن را به طور کامل مطالعه نمائید.

معرفی پاسپورت ایرانی

مطابق قانون، گذرنامه یا پاسپورت مدرکی است که توسط کشور‌ها برای شهروندان خود صادر می‌گردد و با استفاده از این مدرک، بقیه دولت‌ها اجازه ورود افراد را به خاک کشور خود می‌دهند. در کشور ما، مسئولیت نظارت بر گواهینامه به عهده اداره کل گذرنامه وابسته به نیروی انتظامی است.

جالب است بدانید که طبق آخرین آمار وب سایت passport index (یکی از اصلی‌ترین مراجع رتبه بندی و تعیین ارزشمندی پاسپورت کشورها)، پاسپورت ایران با رتبه ۸۵، یکی از بی ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا تلقی می‌گردد. در این لیست امارات متحده عربی، نیوزلند و آلمان به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته اند.

انواع گذرنامه ایرانی

بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۵۱، گذرنامه‌های صادر شده از سوی دولت ایران، به ۳ دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌شوند که شما می‌توانید بر اساس شرایط خود نسبت به اخذ آن اقدام نمائید:

گذرنامه عادی (توریستی)

به احتمال زیاد، پاسپورت شما جزء این دسته قرار می‌گیرد. این نوع گذرنامه برای شهروندان عادی که قصد دارند به منظور گردشگری (توریستی)، تجارت و یا تحصیل راهی کشور دیگر شوند، صادر می‌گردد.

گذرنامه سیاسی (دیپلماتیک)

این نوع پاسپورت صرفا برای مقامات سیاسی کشور و همسران آن‌ها صادر می‌شود و با گذرنامه‌های عادی فرق دارد و شرایط صدور آن نیز متفاوت است.

گذرنامه خدمت

این گذرنامه نیز ویژه کارمندان دولت است که به قصد سفر کاری راهی خارج از کشور می‌شوند. قوانین صدور این نوع گذرنامه تقریبا مانند گذرنامه‌های سیاسی است.

برای سفر خارجی حداقل اعتبار پاسپورت چقدر باید باشد؟

این مورد بستگی به قوانین کشور مقصد دارد. مثلا، کشور ترکیه به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مقاصد خارجی ایرانیان، از آنجائی سفر به آن که نیازی به ارائه ویزا ندارد (برای اتباع ایرانی)، لذا مسافر دارای پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماهه را قبول می‌کنند؛ بنابراین به طور مثال اگر قصد رزرو بلیط پرواز تهران استانبول را دارید، حتما از قبل نسبت به مدت اعتبار باقی مانده پاسپورت خود نگاهی بیندازید؛ چراکه در غیراینصورت در فرودگاه مقصد از پذیرش شما ممانعت به عمل می‌آید.

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت

حالا که با انواع پاسپورت آشنا شدید، نوبت به شرایط و مدارک نیاز برای گرفتن آن می‌رسد. با اینکه قوانین آن برای افراد با شرایط مختلف، متفاوت هستند، اما یک سری از این مدارک برای همه افراد یکسان است. مدارک مشترک عبارتند از:

اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان دریافت پاسپورت
- تصویر بیومتریک (خود دفاتر پلیس +۱۰ این نوع عکس برداری را مطابق استاندارد‌های لازم انجام می‌دهند.)
- اجازه محضری از سوی پدر یا قیم قانونی (برای افراد زیر ۱۸ سال)
- دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به تحصیل و یا گذرنامه عکس‌دار (برای افراد زیر ۱۵ سال)
- ارائه شناسنامه عکس دار برای افراد بالای ۱۵ سال (حضور در دفتر پلیس + ۱۰ نیز ضروری است.)
- ارائه گواهی پزشکی (در صورتی که جراحی داشته اید و عکس شما با تصویر قدیمی شناسنامه یا کارت ملی متفاوت است.)
- اصل یا کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفا هوشمند برای آقایان (کارت‌های معافیت قدیمی فاقد اعتبار هستند.)
علاوه بر مدارک نامبرده، هر کدام از افرادی که در ادامه نام می‌بریم، نیاز به مدارک دیگری نیز دارند.

شرایط دریافت پاسپورت برای زنان متاهل

به موجب بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه، بانوان متاهل برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه کتبی شوهر دارند (مگر اینکه ضمن عقد و یا بعدا، زن وکالت بلاعزل با موضوع اجازه خروج از کشور از همسرش گرفته باشد). شایان ذکر است که صرف اینکه در سند ازدواج درج شود که شوهر اجازه خروج از کشور را به همسرش می‌دهد از نظر مقررات اداره گذرنامه کافی نیست و این اذن باید در قالب سند وکالت بلاعزل از سوی شوهر در یکی از دفاتر اسناد رسمی به نام زن تنظیم گردد؛ بنابراین این افراد می‌بایست سند رسمی وکالتنامه شوهر را نیز به همراه سایر مدارک به دفتر پلیس +۱۰ تحویل دهند.

*چنانچه شوهر فوت شده باشد، متقاضی می‌بایست ضمن مدارک نامبرده، اصل گواهی فوت یا شناسنامه‌ی همسر را تحویل دهند.

*چنانچه متقاضی، متارکه کرده باشد، باید اصل طلاق نامه را به همراه سایر مدارک ارائه دهد.

شرایط و هزینه‌های دریافت پاسپورت

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

برای افرادی زیر ۱۸ سال که به سن قانونی نرسیده اند، اجازه نامه پدر و یا قیم (در صورت فوت پدر) الزامیست که این پاسپورت مستقل از پاسپورت والدین می‌باشد.

شرایط گرفتن پاسپورت برای مشمولین خدمت

تمام افراد ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسند، از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد ۱۹ سالگی می‌شوند، مشمول قانون وظیفه عمومی می‌گردند. این افراد برای خروج از کشور و دریافت پاسپورت، یا می‌بایست کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشند و یا اگر مشمول در حین تحصیل هستند، می‌بایست درخواست پاسپورت دانشجویی نمایند. این پاسپورت نه از لحاظ ظاهری و نه از لحاظ تاریخ انقضا فرقی با بقیه پاسپورت‌ها ندارد. تنها فرق آن در مجوز خروج از کشور است که طی بازه زمانی که شخص اعلام کرده است، صادر می‌گردد؛ چراکه مشمولین همگی ممنوع الخروج هستند. پروسه‌های این مورد نیز در ادامه بررسی شده است.


۱- گرفتن مجوز خروج از کشور
- برای گرفتن مجوز خروج از کشور ابتدا می‌بایست به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نموده و کد سخا را دریافت نمائید. مدارک لازم برای این مورد نیز شامل یک قطعه عکس، اصل کارت ملی با کپی از دو طرف آن، اصل شناسنامه عکس دار و هزینه تشکیل پرونده است.

- بعد از گرفتن کد سخا می‌بایست به پورتال خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی sakha.epolice.ir مراجعه نموده و در خواست خروج از کشور را ثبت نمائید.

- سپس شخص می‌بایست به دانشگاه محل تحصیل مراجعه نموده و گواهی اشتغال به تحصیل دریافت نماید.
- در مرحله بعد می‌بایست یک حساب در بانک قوامین (به نام خود شخص) افتتاح نموه و برای آن رمز دوم اینترنتی اخذ نماید.

- در مرحله بعد می‌بایست مجدد وارد پورتال خدمات الکترونیک انتظامی شده و مبلغ مشخص شده برای وثیقه را از طریق درگاه بانک به صورت آنلاین پرداخت کند.

-بعد از مبلغ واریز وثیقه، برای شخص پیامک تایید ارسال می‌گردد (ارسال این پیامک ممکن است چند روزی طول بکشد). سپس تایید مجوز خروج از کشور از پورتال شخص، قابل مشاهده خواهد بود.

۲- گرفتن پاسپورت دانشجویی

پس از گرفتن مجوز خروج از کشور، در مرحله آخر شخص می‌بایست با در دست داشتن مدارک زیر به دفاتر پلیس + ۱۰ برای دریافت پاسپورت دانشجویی مراجعه نماید:

-اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی
- کپی از تمام صفحات شناسنامه
- دو قطعه عکس
که در نهایت پس از طی چند روز، پاسپورت شخص به همراه برگه‌ی پیوست که همان اجازه نامه موقت خروج از کشور است، برای وی پست می‌شود.شرایط و هزینه‌های دریافت پاسپورت

هزینه دریافت پاسپورت در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

هزینه گرفتن گذرنامه بر اساس مواردی از قبیل هزینه صدور، عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و هزینه عکاسی تعیین می‌گردد و قیمت‌های آن طی سال ثابت نیست. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این خصوص، بهترین راه مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ است.

مدت زمان مدت زمان صدور پاسپورت چقدر است؟

بطور کلی مدت زمان صدور از زمان درخواست تا پست شدن درب منزل، حدودا بین ۵ تا ۱۰ روز است؛ البته در صورتی که کل مدارک شخص کامل باشد؛ لذا با توجه به مواردی که پیش‌تر در مورد صدور پاسپورت دانشجویی برشمردیم، توصیه می‌کنیم حتما از حداقل یک ماه قبل نسبت به پروسه‌هایی که برشمردیم اقدام نمائید.

آیا گرفتن پاسپورت غیر حضوری هم امکان پذیر است؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، افراد بالای ۱۵ سال متقاضی دریافت پاسپورت می‌بایست شخصا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه نمایند. هم چنین با توجه به شیوع اپیدمی کرونا، درخواست صدور گواهینامه طی مدتی به صورت اینترنتی از طریق وب سایت epolice.ir امکان پذیر بود که مطابق آخرین ابلاغیه این سایت، ثبت درخواست برای تمامی گروه‌های سنی صرفا به صورت حضوری امکان پذیر است.

شرایط دریافت پاسپورت المثنی

چنانچه پاسپورت شما گم و یا مخدوش شده است، می‌بایست نسبت به ابطال پاسپورت قبلی و اخذ پاسپورت جدید اقدام نمائید. البته اگر از مدت زمان اعتبار پاسپورت قبلی گذشته باشد، نیازی به درخواست ابطال آن نخواهید داشت. برای دریافت گذرنامه المثنی می‌بایست با در دست داشتن مدارک زیر به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه نمائید:
- تکمیل دو برگ فرم صدور گذرنامه
- کپی صفحات دو، سه و صفحه دارای مهر آخرین خروج و یا فرم استعلام خروج قانونی (در صورت موجود بودن)
- اصل شناسنامه و دو سری کپی از تمام صفحات شناسنامه
- اصل کارت شناسایی ملی و کپی آن
- سه قطعه عکس ۳×۴
- رسید پرداخت هزینه صدور مجدد گذرنامه

هم چنین در صورت مفقود شدن گذرنامه علاوه بر موارد فوق می‌بایست اعلام چگونگی مفقود شدن گذرنامه در دو نسخه و نامه اعلام سرقت پاسپورت با تایید پلیس محلی را تحویل نمائید.

باید‌ها و نباید‌های دریافت پاسپورت

در این مقاله، به طور کامل به معرفی انواع پاسپورت و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن‌ها پرداختیم. ارائه این مطالب بر اساس آخرین تغییرات زمستان ۱۴۰۰ صورت گرفته است؛ لذا از آنجائی که قوانین و مقررات طی بازه‌های زمانی مختلف با تغییرات و بازنگری همراه می‌شود، اصلی‌ترین و موثق‌ترین اطلاعات در خصوص دریافت پاسپورت را می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + ۱۰ را حاصل نمائید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر