بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
صادرات ۳۱۲ میلیون دلاری بیسکوییت سازان در ۸ ماهه
حجم تولید این صنعت حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که حدود ۳۰۰ هزار تن از حجم کل تولیدات راهی بازارهای صادراتی می شود و بخش عمده تولیدات این صنعت، در بازارهای داخلی به فروش می رسد.
کد خبر : ۲۵۲۵۸۹

به گزارش بورس نیوز قیمت شکر در چند روز گذشته افزایش یافته است از سوی دیگر زمزمه هایی از کمبود روغن نباتی برای مصارف صنعتی و احتمال حذف ارز دولتی روغن نباتی در ماه های آینده به گوش می رسد.

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و بیسکویت در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: کمبود روغن نباتی در صنعت به مرحله بحران رسیده است. صنعت تولید شیرینی، شکلات و بیسکوییت در این فصل سال بطور متوسط ماهانه ۳۰ هزار تن روغن نباتی مصرف می ‌کند؛ ولی در حال حاضر حتی امکان تامین ۱ تن روغن نباتی را هم نداریم! تداوم این وضعیت منجر به تعطیلی صنعت خواهدشد. این در حالی است که حجم قابل توجهی روغن نباتی در گمرکات بنادر دپو شده و منتظر تخصیص ارز است. این مشکل فقط مختص به روغن نباتی نیست و در تامین آرد هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: حذف ارز دولتی روغن نباتی، اثر قابل ملاحظه ای بر بهای تمام شده محصولات صنعت ما خواهد داشت. ضمن اینکه قیمت شکر هم چند روز قبل افزایش یافت و این افزایش قیمت شکر نیز بهای تمام شده صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. در صورت افزایش بهای تمام شده، ناچار به تعدیل قیمت محصولات خواهیم بود و با توجه به اینکه محصولات این صنعت، محصول لوکس تلقی می شود، هر گونه افزایش قیمتی می تواند به کاهش تقاضای بازار منجر شود. کما اینکه همین حالا هم بازار محصولات صنعت تولید شیرینی، شکلات و بیسکوییت حدود ۴۰ درصد کوچک تر شده است! اما امیدواریم حداقل امکان تامین روغن نباتی(حتی با ارز نیمایی) را داشته باشیم تا تولید مختل نگردد. با حذف ارز دولتی، افزایش قیمت محصولات و کاهش مقداری فروش، چالشی است که احتمالا سایر صنایع وابسته از جمله لبنی ها و... را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مغازه ای در خاتمه با اشاره به حجم قابل توجه صادرات در این صنعت گفت: صنعت تولید شیرینی، شکلات و بیسکوییت در ۸ ماهه اول امسال ۳۱۲ میلیون دلار (۲۶۰ هزار تن) صادرات داشته و احتمالا صادرات صنعت تا پایان سال جاری بیش از میزان کل صادرات سال ۱۳۹۹ خواهد بود سال گذشته در مجموع ۴۵۸ میلیون دلار صادرات داشته ایم. البته درآمدهای صادراتی این صنعت بر مبنای نرخ ارز در سامانه نیما تسعیر می گردد و افزایش نرخ ارز نیمایی اثر قابل توجهی بر سودآوری شرکت‌های صادرکننده خواهد داشت. اما افزایش درآمدهای صادراتی به معنای جبران اثر منفی افزایش نرخ روغن نباتی نخواهد بود. از نظر وزنی، حجم تولید این صنعت حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که حدود ۳۰۰ هزار تن از حجم کل تولیدات راهی بازارهای صادراتی می شود و بخش عمده تولیدات این صنعت، در بازارهای داخلی به فروش می رسد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد

کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت

ارسال نظر