بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
نیاز بازار به تغییرات در نرخ بهره
در معاملات روز گذشته در نیمه دوم بر اثر افزایش نسبی عرضه‌ها، رشد محدود ۴۰۰۰ واحدی به منفی اندک تبدیل شد تا ثابت شود که بازار برای شروع حرکتش نیاز به تغییرات مهمتری در حوزه نرخ بهره توسط سیاستگذار پولی دارد.
کد خبر : ۲۵۲۷۲۵

نیاز بازار به تغییرات در نرخ بهره

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با کاهش ۶۳۷ واحدی و به رقم یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۳۳۳ واحد کاهش مواجه شد.

ارزش کل معاملات نیز در روز گذشته ۴.۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد که ارزش معاملات خرد ۲.۷۹۸ هزار میلیارد تومان بود.

اگرچه در اثر زمزمه ناشی از احتمال دستیابی به توافق و احیای برجام شاهد تحرکاتی در گروه خودرویی، بانکی و تا حدودی بهبود تقاضا در نیمه اول بازار بودیم، اما در تایم دوم و در اثر افزایش نسبی عرضه‌ها، رشد محدود ۴۰۰۰ واحدی به منفی اندک تبدیل شد تا ثابت شود که بازار برای شروع حرکتش نیاز به تغییرات مهمتری در حوزه نرخ بهره توسط سیاستگذار پولی دارد.

بعبارت دیگر با نرخ سود حدود ۲۰ الی ۲۴ درصد در اوراق بدهی دولت و سپرده‌های بانکی تحت قرارداد خاص، توقع بهبود و رشد از بازار سرمایه بیهوده است!

در شرایط جاری نگرانی و گله فعالان بازار سرمایه این نیست که چرا بازار سرمایه روند رو به بهبود و رشد ندارد، تنها انتظار آن‌ها تثبیت بازار است، وضعیتی که طی آن حداقل شرایط متعادلی در بازار حکمفرما باشد و بتوان با جابجایی در بین گروه‌های صنعتی بورس، امیدورانه فعالیت در بازار را دنبال نمود. قطعا یکی از بازندگان اصلی شرایط جاری خود دولت خواهد بود، زیرا بعید است با این وضعیت حجم معاملات به یک چهارم درآمد مالیاتی سال گذشته برسد.

دلار به ۲۸ هزار تومان رسید

دلار به ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید و با رسیدن به توافق احتمالی برجامی در دولت جدید، اتمسفر هیجانی دلار کاهش پیدا کرده و اینبار برخلاف دفعات گذشته، دلار نه تنها میل به صعود ندارد بلکه فروشندگان بخاطر بی ارزش نشدن دارایی ریالی خود، سریعا در حال خروج از دلار هستند.

سکه نیز چندان از دلار بی‌تاثیر نیست

در صرافی‌ها می‌توان نرخ هر سکه بهار آزادی را با نرخ ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان مشاهده کرد و هر سکه امامی نیز به ۱۲ میلیون و ۴۷۰ هزارتومان رسیده و تصور می‌شود که سیر نزولی در سکه نیز ادامه‌دار شود.

با این حال تابلوی طلافروشی نیز حاکی از آن است که هر گرم طلا به نرخ یک میلیون و ۲۱۱ هزارتومان رسیده است.

افت ۱.۷ درصدی رمزارز‌ها

در نشست معاملاتی روز گذشته رمزارز‌ها بار دیگر قرمزپوش شدند به طوری که بیت کوین با کاهش ۱.۷ درصدی در ۴۰،۹۲۱هزار دلار معامله شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
ربا یعنی سود پول ؛ سودی که از فعالیت اقتصادی بدست نمی آید ؛ ریشه معضلات اقتصادی رباست و با رشد اقتصادی صفر در 10 سال گذشته ما فقط نزول داده ایم؛ از اسلام پوسته را گرفتیم و به مفهوم نرسیدیم ، هر کار بکنی عاقبت نداره بجز سود پول