بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

آبدارچی های فرمایشی

آبدارچی های فرمایشی
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به استفاده ابزاری از اعتصاب کارگری و علوفه های گمشده زیر برج ایفل و...
کد خبر : ۲۵۲۷۸۳

۵ک

به گزارش بورس نیوز، امروز هم رنگ‌سرخ بر قامت بازار سرمایه خودنمایی می‌کرد. ۵۴۰ نماد بازار منفی معامله می‌شدند و شاخص کل هم ۲۵ هزار پله سقوط کرد. این در حالی است که اهالی بهارستان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردند و انتظار می‌رفت با کم شدن سایه یکی از ابهامات بازار سرمایه از سر این بازار، حال و روز بهتری را در این بازار شاهد باشیم. البته که تایید و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ چندان هم بی حاشیه نبود و امروز رئیس پاستور و رئیس بهارستان بر سر حذف ارز دولتی کل کل داشتند!‌ حذف ارز دولتی هم این روزها سوژه نخ‌نما شده‌ای است که مانده ای به ساز کدام طرف باید برقصی! عده ای معتقدند که رانت ارز دولتی فقط جیب عده‌ای خاص را پر کرده و مردم و اقشار محروم بهره‌ای از تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی نبرده‌اند! از سوی دیگر خیلی‌ها یقه پاره می‌کنند که حذف ارز دولتی تورم زاست و...
نکته جالب توجه اینجاست که یکی از دوستان امروز نطق کرده و فرموده چرا می گویید با حذف ارز دولتی، هر کیلو مرغ به ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید؟ خجالت نمیکشید از این همه دروغ گویی؟ قیمت مرغ بعد از حذف ارز دولتی فوقش ۷۵ هزار تومان خواهد شد!

سنگی که در زمین کارگران افتاد

خصوصی‌سازی و واگذاری برخی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، جزو آن داستان هایی بود که همیشه به اندازه یک سریال ۳۶۰ قسمتی حرف و حدیث داشته و عده ای که از قِبَل شرکت‌های دولتی بهره می برند، تمایلی به این واگذاری‌ها و خصوصی سازی ها ندارند. نمونه بارز این مقاومت ها بر سر خصوصی سازی شرکت های دولتی را، می توان در یکی از شرکت‌های پتروشیمی مشاهده کرد. شرکتی که قرار بود در بازار سرمایه عرضه شود و بدین ترتیب به بخش خصوصی واگذار شود. اما دوستان زیرک به محض اطلاع از برنامه برای واگذاری این شرکت در بازار سرمایه، کارگران را تحریک کرد و به اغتشاش و اعتصاب واداشتند در نتیجه به بهانه بستن دهان کارگران، هزینه های پرسنلی را ۳۰ درصدی بالا بردند و در نتیجه افزایش هزینه های پرسنلی، واگذاری این شرکت از طریق بازار سرمایه خود به خود از رنگ و لعاب افتاد و مشتری پیدا نخواهد شد.

علوفه های گمشده زیر برج ایفل

گفتیم ارز دولتی و رانت و فساد ناشی از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، یادمان افتاد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه یکی از نهادهای معتبر کشور، نزدیک ۱میلیون و ۸۸۰ هزار دلار ارز دولتی دریافت کرده بوده که نهاده‌های دامی واگذار کند، اما گویا یک شرکت فرانسوی پول این بزرگوار را بالا کشیده و نه به پول می رسند و نه به نهاده های دامی!

آبدارچی های فرمایشی

حتماً اسم استخدام‌های اتوبوسی را شنیده اید برخی از مدیران وقتی برای تصاحب کرسی مدیریت یک مجموعه انتخاب می‌شوند با خودشان یک اتوبوس آدم می برند که از آبدارچی تا مدیران رده بالا را باب میل خود بچینند! یکی از دوستان هم که چندی قبل به خاطر پرونده فساد ۱۴ همتی در یک شرکت بورسی، جایگزین مدیرعامل قبلی شد، به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت کوچک، با خودش نه فقط رفیق رفقایش را برده که حتی آبدارچی را هم از بیرون با خودش برده! جالب اینجاست که این بزرگوار به آبدارچی شرکت ماهانه ۱۲ میلیون تومان حقوق می دهد. این بزرگوار فقط در فروردین این ماه که چند روزی تعطیلی داشته‌ایم به آبدارچی خود ۱۲ میلیون تومان حقوق داده است. البته دست و دلبازی اش فقط مختص به آبدارچی نبوده و برای خودش هم در همان ماه و یک حقوق ۳۵ میلیون تومانی به علاوه الی ماشاالله حق ماموریت در نظر گرفتند.

آب در لانه دلالان خودرو

و اما در پایان چند خطی هم بشنوید از دلالان بازار خودرو که امروز همچون اسفند روی آتش بالا پایین می‌پریدندگ بعد از آن که قرار شد خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات شوندط فضای مجازی پر شده از انتقاداتی که به این قانون مطرح است. هرچند که این دوستان پر بیراه نمی گویند که خیلی از خودروهایی که در کشور ما قیمت میلیاردی دارد، در کشور مبدا و تولیدکننده قیمت چندانی ندارد. اما به هر حال انتظار می‌رود هر کس از تورم سود کلان به جیب زده بخشی از سودش را به عنوان مالیات بپردازد. ضمن اینکه وضع چنین مالیاتی می‌تواند تا حدودی جلوی دلالی ها در بازار خودرو و به امید خدا در روزهای آینده در بازار مسکن را بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
مالیات بر خانه های خالی مهمتره