بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

بساطی برای رانت در بازار سرمایه
اگر با اعدام سلطان سکه، بازار سکه به ثبات رسید، می توان انتظار داشت که با برخورد چکشی و سختگیرانه با مسببان ریزش بازار سرمایه وضعیت این بازار هم بهتر شود.
کد خبر : ۲۵۲۸۰۴

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه امروز هم منفی آغاز کرد و ۴۷۲ نماد بازار فعلا سرخپوش هستند!

علی قاسم نژاد عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به شدت نوسانات بازار سرمایه، افزایش ریسک های این بازار منجر به خروج سرمایه از این بازار شد.

وی ادامه داد: حتی اگر افت ارزش پرتفوی سرمایه گذاران را به اندازه افت شاخص کل برآورد کنیم، باید بپذیریم که سرمایه‌های سهامداران در ۱۷ ماه گذشته حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد ریزش داشته و این افت ارزش پرتفوی، سرمایه گذاران را محتاط کرده و انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری مجدد باقی نگذاشته است. مادامی هم که ابهام وجود دارد و بازار در فاز محتاطانه قرار دارد، نسبت به اخبار خوب کم واکنشی و نسبت به اخبار بد، پیش واکنشی خواهبم داشت.

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

وی افزود: اگرچه تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی گام مثبتی در راستای کاهش ابهامات بازار سرمایه بود، اما باید منتظر تصویب تمامی بخش های مربوط به این لایحه بودجه باشیم. قطعاً تصویب لایحه بودجه و شفاف شدن تمامی جزئیات اثر مثبتی در افزایش شفافیت بازار سرمایه خواهد داشت. با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۱ و نرخ ارزی که دولت در این لایحه پیش بینی کرده، به نظر می‌رسد در صورت توافق، محدوده ۲۵ الی ۲۷ هزار تومانی کف نرخ ارز خواهد بود و بعید است که دولت سیاست تثبیت نرخ ارز را در پیش بگیرد.

قاسم نژاد تصریح کرد: حتی در صورت توافق و احیای برجام، هزینه‌های دولت رشد قابل توجهی داشته و دولت برای پوشش هزینه های خود نیازمند درآمد بیشتری است.

این فعال بازارسرمایه گفت: به نظر می رسد حتی در صورت رفع تحریم ها دولت فعلا توان ایجاد رفاه برای کل جامعه را نخواهد داشت و در خوشبینانه‌ترین حالت، شرایط موجود را حفظ خواهد کرد. بنابراین سیاست تثبیت نرخ ارز سیاست عاقلانه‌ای نخواهد بود. نرخ ارز می بایست متناسب با نرخ تورم رشد کند. با این وضعیت معتقدم نرخ ارز سال ۱۴۰۱ می بایست حداقل ۲۵ درصد رشد داشته باشد و منطقی است که اواخر سال ۱۴۰۱ دلار ۳۵ تا ۳۹ هزار تومانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز، رشد اسمی بازار سرمایه را هم به دنبال خواهد داشت؛ اما چنانچه رشد بازار سرمایه یا هر یک از بازارهای مالی کمتر از رشد تورم باشد، سرمایه‌گذاران رشد واقعی را تجربه نکرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به آن دسته از فعالان بازار سرمایه که معتقدند با برخورد سختگیرانه به مسببان ریزش این بازار، می‌توان روزهای بهتری را در بازار سرمایه شاهد بود و بخشی از اعتماد از دست رفته را به این بازار باز گرداند، گفت: نگاه پوپولیستی به مسببان مشکلات اقتصادی، در ۴۰ سال گذشته هرگز کمکی به بهبود وضعیت بازارهای مالی کشور نکرده است. اگر با اعدام سلطان سکه، بازار سکه به ثبات رسید، می توان انتظار داشت که با برخورد چکشی و سختگیرانه با مسببان ریزش بازار سرمایه وضعیت این بازار هم بهتر شود.

این فعال بورسی اظهارکرد: این حرف‌های پوپولیستی بیشتر به منظور پوشاندن نقاط ضعف، بی درایتی ها و سوء مدیریت ها مطرح می شود. بازگرداندن رونق بازار سرمایه در گرو بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار است و قطعاً وجود دامنه نوسان و حجم مبنا از موانع به تعادل رسیدن بازار سرمایه خواهد بود.

قاسم نژاد تصریح کرد: تا وقتی به سبب وجود دامنه نوسان و حجم مبنا، ریزش بازار سرمایه فرسایش و زمان‌بر باشد، نمی‌توان انتظار تحرک و پویایی در این بازار را داشت. در نظر داشته باشید که بازار رمز ارزها هم در یک سال گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و با وجود آنکه بازدهی بیت کوین در یک سال گذشته منفی بوده، اما فعالان بازار رمزارزها همچون فعالان بازار سرمایه، درمانده و گله‌مند نیستند. این اختلاف دیدگاه در بین فعالان این دو بازار به این سبب بوده که در بازار رمز ارزها، مداخله ای صورت نمی‌گیرد و بازار راه خود را می رود.

وی افزود: معتقدم اگر اجازه دهند بازار سرمایه ما هم مسیر خود را طی کند و اگر قرار است فراز و فرودی اتفاق افتد، بدون هیچ گونه مداخله و مانع تراشی و دامنه نوسانی این فراز و فرودها را شاهد باشیم، مردم نسبت به این بازار اعتماد خواهند کرد؛ چرا که احساس می کنند به هر حال سهام در قیمت‌هایی ارزنده است.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: در شرایط فعلی، صف های خرید و فروش، انگیزه ای برای خرید یا فروش سهام در بین سرمایه گذاران است.‌ وجود دامنه نوسان و صف نشینی سبب دستکاری در قیمت و افت این بازار شده است. وقتی شرایط رانت در بازار سرمایه ایجاد می شود، اشخاصی که قدرت بیشتری(پول بیشتر، دسترسی به اطلاعات نهانی شرکت ها، دسترسی به اطلاعات خریداران و فروشندگان بازار و...) دارند، اقدام به سوء استفاده می کنند. بهتر است سیاست گذاران روی حذف بساط رانت و فساد و ایجاد یک بازار شفاف و رقابتی تمرکز کنند تا بازار سرمایه به تعادل برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خیز
مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد:

خیز "خاور" برای پاک کردن زیان انباشته

۷ اصل مهمی که قانونگذاران پشت گوش انداختند!
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

۷ اصل مهمی که قانونگذاران پشت گوش انداختند!

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Canada
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
برو به اون 2 برادر بچه فوکولی بگو هنوز فراموش نکردیم در سال 99 با معاملات الگوریتمی چه بلایی سر سهامداران بازار سرمایه آوردین. جوری از برخورد چکشی با رانت داران بازار سرمایه حرف میزنی که انگار نه انگار یکی از رانت داران اصلی و مسببان ریزش قیمت سهم در سال 99 بودین. بابا ایول داره این پررویی و وقاحت سبد گردانی ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
فرزین شادمان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
چه کسانی قرار است برخورد چکشی کنند ،؟
نکند همان افرادیکه این بلا را بر بازار فرود آوردن حالا منجی بازارشوند زهی خیال باطل