بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

افزایش بیش از حد قیمت دارو با حذف ارز دولتی

افزایش بیش از حد قیمت دارو با حذف ارز دولتی
به نظر می‌رسد دولت توانایی حذف ارز دولتی را نداشته و شرایط اقتصادی در سال بعد همانند سال ۱۴۰۰، به طور وحشتناکی تورم زا خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۲۸۷۰

افزایش بیش از حد قیمت دارو با حذف ارز دولتی//قربانی//

علی جلال موسوی، مدیر امور مالی داروسازی سینا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، حذف ارز دولتی برای اقتصاد کشور و مردم به دلیل وجود تحریم‌ها و دورزدن آن وحشتناک خواهد بود. این اتفاقات به طور قطع در صنایع دارویی تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ اما در هر صورت مردم آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد.



موسوی در خصوص تأثیر نرخ ارز بر صنعت دارو افزود: نرخ ارزی که در حال حاضر ۵ هزار تومان خریداری می‌شود، با حذف ارز دولتی، این قیمت به ۲۸ هزار تومان می‌رسد و تأثیر منفی در این صنعت بوجود خواهد آورد. تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در این صنعت مواد اولیه خیلی سخت وارد کشور می‌شود؛ به طوری که به دلیل تحریم‌ها مواد اولیه از چند کشور واسطه به ایران صادر می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مواد اولیه با کلی مشقت به ایران صادر می‌شود، با یورو ۵ هزار تومانی در حدود ۱۱ الی ۱۲ میلیارد تومان هزینه ایجاد می‌کند. وقتی این نرخ پایه به ۲۸ هزار تومان برسد، وضع بدتر شده و قیمت مواد اولیه که تقریبا ۷۰ درصد قیمت تمام شده، حداقل ۵ برابر خواهد شد.

مدیر امور مالی داروسازی سینا با تأکید بر تأثیر حذف ارز در نرخ فروش بیان کرد: کلیات بودجه پیشنهادی تصویب شده و هنوز از تأیید جزئیات آن خبری نیست؛ بنابراین نمی‌توان به طور قطع در خصوص تأثیر بودجه در صنعت دارو صحبت کرد. در صورت تصویب جزئیات نیز به نظر می‌رسد تأثیرات تورمی را به دنبال داشته باشد.

موسوی در پایان گفت: در این راستا دولت باید شرایط عمومی و اجتماعی را در نظر بگیرد و وظیفه دارد اقتصاد کلان کشور را با وجود تحریم‌ها و مشکلات، به خوبی اداره کند؛ بنابراین بهترین راهکار این است که همین روند قبلی یعنی تداوم ارز دولتی در صنعت دارو را ادامه دهد. البته به نظر می‌رسد دولت توانایی حذف ارز دولتی را نداشته و شرایط اقتصادی در سال بعد همانند سال ۱۴۰۰، به طور وحشتناکی تورم زا خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بساطی برای رانت در بازار سرمایه
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

سهامداران به گزارش شرکت‌ها اعتماد ندارند
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سهامداران به گزارش شرکت‌ها اعتماد ندارند

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه

ارسال نظر