بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"نقدینگی" کجاست؛ بانک یا صندوق بانک‌ها

دولت بازار را رها کرده چرا که از رونق نگرفتن سهام، نفع زیادی می‌برد تا بتواند اوراق خود را بفروشد و نمی‌توان انتظار حمایت از دولت را داشت.
کد خبر : ۲۵۲۹۵۱

فروش اوراق+بورس نیوز

کیارش هومن، مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سهند در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: در صورتی که نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۰ درصد برسد، نقدینگی مجددا به بازار سرمایه بازمی‌گردد البته حل شدن مشکل در نرخ بهره بعید به نظر می‌رسد چراکه عمده پول مردم در بانک‌ها نیست بلکه در صندوق بانک‌ها قرار دارد.



وی افزود: در واقع نباید به ظاهر قضیه نگاه کرد که ۱۵ درصد نرخ بهره سپرده بلندمدت بوده، زیرا این مقدار بسیار کمتر از مقدار تعیین شده است.

هومن ادامه داد: با توجه به آمار، میزان سپرده‌های بلندمدت ۱۵درصد کمتر شده چراکه سرمایه‌گذران به طرف صندوق‌ها و صندوق‌ها نیز به سمت اوراق دولتی رفتند. زمانی که مردم متوجه می‌شوند در بورس سودی وجود ندارد، پول خود را در صندوق‌ها و یا ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند که در حال حاضر ارز نیز وضعیت خوبی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش شرکت‌ها تصریح کرد: می‌توان گفت دولت بازار را رها کرده زیرا از رونق نگرفتن سهام، نفع زیادی می‌برد تا بتواند اوراق خود را بفروشد و نمی‌توان انتظار حمایت از دولت را داشت؛ بنابراین اینکه گزارش شرکت‌ها تأثیری در روند رشد بازار سرمایه نمی‌گذارد کاملا طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دلیل نبود خبر خوب در بازار سرمایه، دولت است بخاطرآنکه دولت از طریق بورس و بانک‌ها مقدار بسیار زیادی اوراق می‌فروشد. در صورتی که در بازار یک طرف عرضه و طرف دیگر تقاضا وجود دارد، دولت از طرف تقاضا می‌دزدد و به سمت اوراق خود هدایت می‌کند.

هومن در پایان گفت: در صورتی که مذاکرات اخیر به نتیجه برسد و پول ایران در کره جنوبی آزاد شود، دست دولت باز شده و فشار دولت از بازار سرمایه برداشته می‌شود. در این صورت یک جریان دوطرفه اتفاق می‌افتد، به طوری که کاهش دلار اثر منفی بر بورس گذاشته و عدم دخالت دولت اثر مثبت خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سازمان بورس" و توان سلب صلاحیت مدیرعامل "فارس"

برخی صنایع از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

برخی صنایع از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند

اسیدپاشی نکنید؛
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

اسیدپاشی نکنید؛ "بورس" یک برگ برنده دارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
من شخصا نظرم این است که دولت اگر اینقدر در بازار سرمایه دخالت نمی کرد حال وروز این بازار کمی بهتر می شد این بازار را هم مثل بقیه به حال خودش رها کنه