بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
سرعت کم تراکنش و هزینه‌های بالای نقل و انتقال، دو مشکل مهم شبکه بیت‌کوین هستند که مانع کاربردی‌تر شده آن شده‌اند.
کد خبر : ۲۵۲۹۹۹

لایتنینگ؛ شبکه‌ای برای انتقال فوری و ارزان بیت‌کوین

به گزارش بورس نیوز، سرعت کم تراکنش و هزینه‌های بالای نقل و انتقال، دو مشکل مهم شبکه بیت‌کوین هستند که مانع کاربردی‌تر شده آن شده‌اند. همین نواقص باعث شده که نتوانیم از بیت‌کوین در زندگی روزمره به‌راحتی و به‌عنوان یک ابزار پرداخت استفاده کنیم.

هزینه انتقال در شبکه بیت کوین زیاد است و تکمیل هر تراکنش گاهی تا بیست دقیقه زمان می‌برد. البته در هنگام نوسانات بازار و افزایش تراکنش‌ها، این هزینه و زمان، ممکن است به شدت افزایش هم پیدا کند. اما هزینه تراکنش‌های انجام شده با استفاده از شبکه لایتنینگ، در حد چند سنت است. باتوجه به اینکه دیگر نیازی به انجام همه تراکنش‌ها از طریق بلاکچین اصلی بیت‌کوین نیست، رقابت کمتری برای انجام و تأیید تراکنش‌ها وجود داشته و ماینر‌ها کار کمتری برای انجام خواهند داشت. همه این‌ها به پایین نگه‌داشتن کارمزد انجام معاملات کمک می‌کند.

راهکاری مثل رعد و برق

۶سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه ۲۰۱۵، وایت پیپر شبکه لایتنینگ یا لایه دوم ارائه شد. اما این لایه دوم چیست؟ تادئوس دریا و جوسف پون با اضافه کردن یک لایه بر روی شبکه بیت‌کوین، سعی کردند مشکل سرعت و هزینه انتقال را حل کنند.

این شبکه انتقال بر بستر شبکه بیت کوین که «لایتنینگ» به معنای رعد و برق نام گرفت، به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر کانال‌های پرداخت ایجاد کنند و به این ترتیب، بسیاری از تراکنش‌های خرد و کوچک از شبکه اصلی دور می‌مانَد.

فرض کنید می‌خواهید هر روز از یک فروشگاه خرید کنید و گاهی هم به این فروشگاه اجناسی را بفروشید و این خرید و فروش‌ها را با بیت کوین انجام دهید. به جای اینکه هر بار مبلغ سفارشتان را روی شبکه اصلی بیت‌کوین ارسال کنید، می‌توانید یک کانال پرداخت با صاحب فروشگاه باز کنید. اطلاعات این کانال تحت عنوان تراکنش لنگر (anchor) در شبکه ثبت می‌شود و همه جابه‌جایی‌های خود را بر بستر این شبکه لایه دوم انجام می‌دهید و با کارمزد بسیار کم، به سرعت بیت کوین انتقال می‌دهید یا دریافت می‌کنید؛ بنابراین به جای چندین و چند تراکنش، تنها ۲ تراکنش روی شبکه ثبت و ارسال می‌شود. لایتنینگ علاوه بر هزینه کم و سرعت بالا، احتمال رصد و ردیابی تراکنش‌ها را هم تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

انتخاب راهی با کمترین هزینه

نکته ساده اول این که تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ توسط قرارداد‌های هوشمند راهبری می‌شوند. مدیریت انتقال تراکنش از مسیری که کمترین هزینه را به دنبال داشته باشد با خود شبکه و قرارداد‌های هوشمند آن خواهد بود.
یک قابلیت امنیتی دیگر در شبکه لایتنینگ تایم لاک (Timelocks) است. تایم لاک این امکان را می‌دهد تا برای باز ماندن فاکتور یا کانال میان ۲ شخص، حد زمانی تعیین شود.

لایتنینگ در نوبیتکس

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس نخستین صرافی ایرانی بود که از نهم مرداد ۱۴۰۰، انتقال بیت‌کوین بر بستر شبکه لایتنینگ را ایجاد کرد.

استفاده از این روش برای جابه جایی بیت کوین سخت نیست و به راحتی می‌توانید بستر‌های لازم برای این شیوه انتقال را فراهم کنید. انتقال بیت کوین بر بستر شبکه لایتنینگ در نوبیتکس، کارمزد بسیار ناچیزی برای کاربر دارد و انتقال بیت کوین در ظرف چند ثانیه صورت می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره شبکه لایتنینگ و نحوه استفاده از آن، به بلاگ نوبیتکس مراجعه کنید. همچنین برای خرید و فروش امن بیت کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو، دوج کوین و سایر ارز‌های دیجیتال و همچنین استفاده از شبکه لایتنیگ، می‌توانید در نوبیتکس، به‌عنوان نخستین و بزرگترین صرافی ایرانی ارز دیجیتال با بیش از سه میلیون کاربر، ثبت نام کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر