بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
مدیرعامل پتروشیمی شیراز در دومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست‌ها در کیش:

بومی سازی ساخت کاتالیست‌ ها در راستای استقلال صنعتی کشور است

مدیر عامل شرکت پتروشیمی شیراز، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های توسعه در راستای بکارگیری توان داخلی و بمنظور گذر از مرحله تحریم و کسب استقلال ایران اسلامی تاکید کرد و اظهار کرد: یکی از راهکار‌های موفقیت دراین عرصه مشارکت دادن شرکت‌های پتروشیمی در مسیر ساخت کاتالیست‌های تولید داخل است.
کد خبر : ۲۵۳۰۹۱

بومی سازی ساخت کاتالیست‌ ها در راستای استقلال صنعتی کشور است

به گزارش بورس نیوز، امین امرایی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی شیراز در دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت که به میزبانی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در جزیره کیش برگزار شد، اظهار کرد: رسیدن به خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی از تاکیدات مقام معظم رهبری و در راستای قوی‌تر شدن اقتصاد کشور بوده که باید به عنوان فصل الخطاب فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی همواره مورد توجه باشد.



مدیر عامل شرکت پتروشیمی شیراز خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از ارزش افزوده ایجاد شده در مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی ناشی از فرایند‌های تحت کاتالیستی بوده به همین منظور نیز انتخاب و استفاده کاتالیست مناسب از مهمترین عوامل ایجاد ارزش¬ افزوده پایدار در این صنعت خواهد بود.

وی افزود: تاکید بر تولید و بومی سازی تولید کاتالیست‌ها بخشی از زنجیره ارزش است که مسوولان و مدیران صنعتی کشور نیز بر آن تاکید دارند و دراین میان بنگاه‌های اقتصادی صنعت پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی می‌توانند؛ در تعامل با شرکت های توانمند دانش بنیان داخلی، برنامه ریزی و اقدامات لازم را به منظور تامین و تولید کاتالیست‌های مورد نیاز خود داشته باشند.

امرایی خاطرنشان کرد: پتروشیمی در سال‌های اخیر متاثر از سیاست‌های جهانی شدن و همچنین ادغام زنجیره‌های تامین، تولید و فروش بوده است. در واقع پراکندگی منابع تولید شامل مواد اولیه، سرمایه‌های انسانی و مالی، تکنولوژی در مناطق مختلف از یک سو و از سوی دیگر بلوغ صنعتی کشور و شرکت های دانش بنیان در عرصه صنعت پتروشیمی سبب شده که در سال‌های اخیر همکاری‌های بین المللی بین کشورمان و شرکت‌های دانش بنیان جهت دستیابی به مزیت مضاعف و تواما افزایش سهم بازار در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد مصرف در صنایع کمتر از دو دهه قبل از سوی شرکت نفت و گاز سرو با تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز کشور آغاز شد، ادامه داد: شروع کار این شرکت در صنعت پتروشیمی با مشارکت فنی، مهندسی شرکت پتروشیمی شیراز در ساخت نخستین کاتالیست ریفرمینگ گاز طبیعی با بخار آب و بارگذاری آن در ریفرمر اولیه این شرکت بوده است.

لازم به ذکر است، در حال حاضر شرکت نفت و گاز سرو توانسته است قابلیت تأمین بخش عمده‌ای از نیاز‌های صنایع پتروشیمی را در خود ایجاد نماید و کشور را از واردات این کالا‌های استراتژیک به میزان قابل توجهی بی‌نیاز سازد.

همچنین در این همایش اطلاعات تخصصی به کارگیری از کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو در واحد متانول شرکت پتروشیمی شیراز توسط زارعی کرد شولی ارائه شد و مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت با رونمایی از سه محصول کاتالیست ایران‌ساخت برگزار شد. هم اکنون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌توانند بدون نیاز به واردات این محصول به مسیر خود ادامه دهند.

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران و فعالان فناور صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد، دستاورد‌های ایران‌ساخت و فناوری‌های بومی این حوزه معرفی شدند. بر این اساس، نسل جدید کاتالیست‌های سنتز متانول، پری ریفرمینگ، فرمالدهید تولیدشده توسط شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو، به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تحویل داده می‌شود.

ایران با تولید ۱۴ میلیون تن متانول در سال، نقشی مهم در منطقه ایفا می‌کند و با رسیدن به سهم ۲۲ میلیون تن به یکی از تعیین کنندگان کلیدی تبدیل خواهد شد که برای استمرار حرکت در این مسیر، تولید کاتالیست‌ها نقشی مهم و کلیدی ایفا می‌کنند.

بر این اساس شرکت نفت و گاز سرو با شناخت این نیاز و در اختیار قرار دادن کاتالیست‌های ایران ساخت به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ایران را در خودکفایی و رسیدن به جایگاه برتر در تولیدات منطقه و حضور در جمع برترین تولیدکنندگان این محصول راهبردی یاری کرده و اکنون با شناخت نیاز‌های این صنعت و با تکیه به دانش و توانمندی داخلی، علاوه بر این سه کاتالیست ایران ساخت جدید، تولید دیگر کاتالیست‌های مهم و راهبردی و بهینه‌سازی کاتالیست‌های موجود در دستور کار تحقیق و توسعه دارد.

در پایان نیز مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو نیز با تقدیم لوح سپاس از تلاش‌های به عمل آمده از سوی مدیریت و کارشناسان فنی پتروشیمی شیراز تقدیر و تشکر به عمل آورد.
انتهای پیام

اشتراک گذاری :
ارسال نظر