بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار
وضعیت فعلی بازار سرمایه ناشی از ریسک دست اندازی در سود شرکت‌ها است.‌
کد خبر : ۲۵۳۱۲۴

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

به گزارش بورس نیوز با وجود آنکه شاخص کل بورس افت چندانی نشان می دهد، امروز اما ۵۰۰ نماد بازار رنگ سرخ به تن کرده اند. منفی های ۱۸ ماهه بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران باقی نگذاشته است.

امین امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار را بیان کرد: بازار سرمایه ما که بعد از پیش واکنشی سال ۹۹ حباب مثبت شدیدی به خود گرفته بود از ۲_۳ ماه قبل به محدوده ارزندگی رسیده و به لحاظ تحلیلی، بسیاری از سهم های این بازار در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند. اما فعلا تحرکی در این بازار دیده نمی‌شود و می توان گفت هرچقدر اقبال سهم‌ها در این قیمت ها کمتر باشد، به تدریج جذابیت بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. معتقدم فرصت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری به‌خصوص در برخی از سهم های کوچک بازار وجود دارد و این فرش قرمزی است که برای سرمایه‌گذاران پهن شده است.

وی افزود: معتقدم برخی سهم های ما حتی از سال ۹۶ نیز ارزنده تر شده اند، اما همانطور که در پیک قیمت‌های سال ۹۹ با وجود هشدار برخی کارشناسان، سرمایه گذاران اقدام به خرید سهم ها در قیمت‌های بالا بدون نگاه تحلیلی می‌کردند، این روزها نیز تحت تاثیر جو روانی بازار و هیجان منفی شکل گرفته در این بازار، بدون توجه به تحلیل سهم ها فقط فروشنده اند. نمی توان گفت این جو روانی منفی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بازار سرمایه استارت حرکت خواهد زد؛ اما قطعاً با شروع خرید ها در بازار سرمایه نقدینگی جدید هم دوباره وارد این بازار خواهد شد و به رشد بازار کمک خواهد کرد. با توجه به ابهاماتی همچون بودجه و وضعیت سودآوری شرکت ها، شاید شهریورماه برای اوج گرفتن بازار سرمایه شهریور ماه کمی زود بود.
ولی ابهامات پیش روی بازار سرمایه در حال کمرنگ شدن است و به نظر می‌رسد در دو سه هفته آینده فضای شفاف تری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار خواهد داشت با این نگاه می توان خوشبین بود که در چند هفته آینده بازار سرمایه به تدریج وضعیت بهتری پیدا کند.

امیری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جذابیت تحلیلی سهم ها، خریدی از سوی حقوقی های بزرگ بازار مشاهده نمی شود، گفت: واقعیت این است که جو ناامیدی و بدبینی بر کل بازار سرمایه سایه افکنده و حقوقی ها نیز همچون حقیقی ها درگیر رخوت این فضا شده اند. اما این شرایط همیشگی نخواهد بود و به محض آنکه عده ای، از این رخوت خارج شده و خریدهایشان را استارت بزنند، جو بازار سرمایه تغییر خواهد کرد و چه بسا همین سهامدارانی که این روزها در صف‌های فروش چوب حراج به سهام خود زده اند، همین سهم ها را در قیمت های بالاتری دوباره خریداری کنند.

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر مداخله سیاسیون در بازار سرمایه اظهار کرد: حمایت از بازار سرمایه با طرح شعارها و وعده ها و اظهارنظر دولتمردان و نمایندگان ‌ مجلس و.‌‌.. امکانپذیر نیست. همین که سیاسیون و دولتمردان ما یاد بگیرند که دست در جیب شرکت‌ها نکنند بزرگترین حمایت از بازار سرمایه خواهد بود. روند بلند مدت بازار سرمایه را سودآوری شرکت‌ها تعیین می‌کند‌. اگر مانع جدی و خارج از منطقی برای سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه ایجاد نکنید، بازار سرمایه مسیر خود را خواهد پیمود. وضعیت فعلی بازار سرمایه ناشی از ریسک دست اندازی در سود شرکت‌ها است.‌ سیاستگذاران ما باید توجه داشته باشند که در مورد نرخ خوراکط مالیات و بسیاری از متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها، منطق اقتصادی وجود دارد و اگر بر اساس این منطق اقتصادی، سیاست‌گذاری‌ها انجام شود که هم سودآوری شرکت‌ها در معرض تهدید جدی قرار نگیرد و هم شاهد هدررفت منابع ملی و آسیب به اقتصاد کشور نباشیم (یعنی نه ارزان‌فروشی صورت بگیرد و نه گران فروشی) شاهد حرکت منطقی بازار سرمایه خواهیم بود. امیدواریم فعالان بازار سرمایه نیز به این درک برسند که بازار سرمایه، بازاری کاملا اقتصادی است و در بلند مدت به جز سودآوری شرکت‌ها، هیچ چیز امکان تاثیرگذاری بر روند این بازار را نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد

اسیدپاشی نکنید؛
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

اسیدپاشی نکنید؛ "بورس" یک برگ برنده دارد

بساطی برای رانت در بازار سرمایه
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
شک نکنید عامل اصلی همین دست اندازی در سود شرکت های بورسی و قیمت گذاری دستوری هست.اونهم در شرایطی که سود بانکی روز به روز بیشتر می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
صبور باشید نفروشید قطعا بازار برمیگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
الان منتظر چی هستید اینکه مردم بریزن بیرون و اعتراض کنن به بورس و سهام ها و بعد بگید یک سری مزدور بودن .چرا سرمابه مردم رو بالا میکشید ..چرا صدای مردم رو در میارید
آزاد
Germany
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
اقا اینا خودشون دارن با کد حقیقی خرید میزنن .قیمت سهم رو کشیدن پایین .صف فروش کردن با سیاستهای خودشون دارن سهم رو از دستتون در میارن .تا چند روزه دیگه دهه بسیار مبارکه و میمون قجره ..تو این ده قجر و سی دو بهمن یه خب. میدن برای پتروشیمی ها و خوردرویی ها .بعد میبینید که چطور قیمتها پرواز میکنن .دوباره یه طوری صف خرید میشه که خودش کد به کد میکنن و قیمت رو میبرن بالا .این مهندس هم خوب تحیلیل کرد .