بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
کد خبر : ۲۵۳۲۴۳

 

۱- بازار امروز هم منفی بود هر چند شاخص به کمک شاخص سازها منفی نبود ولی حدود ۴۲۴ نماد منفی بودند.

۲- حجم بازار هم تعریفی نداشت و همچنان یکی از موارد آزار دهنده و از مشکلات بازار است.


۳- ذوب آهن امروز گزارش بدی روانه کدال کرد. با توجه به افزایش قیمت زغالسنگ و مواد اولیه انتظار می رفت گزارش این سه ماهه نسبت به فصول قبل کاهشی باشد اما هزینه های تحمیلی در بخشهای مختلف ادارای و فروش و سربار … گزارش را ضعیف تر از انتظار بازار کرد
۴- با گزارش امروز "ذوب"، ارزش بازار این شرکت به حدود ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان رسید. شرکتی با ظرفیت ۳ میلیون تنی انواع محصولات شمش و میلگرد و تیرآهن و ریل و… یعنی ارزش کل ذوب آهن ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از سود شش ماهه شرکت اصلی فولاد است. اقایان تامین اجتماعی ذوب را به فولاد واگذار کنید تا این شرکت از دست شما و تفکر دولتیتان رها شود. دلیل نمی شود زغالسنگ را با دلار آزاد وارد کند ولی میلگرد شما ارزانترین میلگرد جهان باشد.


۵- بانک ملت در نه ماهه به سود ۲۲۹ ریالی رسید و در سه ماهه پاییز سود ۸ تومانی داشته است. شرکت در این سه ماهه علاوه بر مالیات این دوره ، ۹۰۰ میلیارد تومان به سرفصل مالیات سالهای قبل اضافه کرد! یعنی سهمی ۴ تومان! این مالیات و گذشته نمی خواهد دست از سر سهامداران بانک ملت بردارد.
بانک در ۳ ماهه فصل پاییز هنوز نرخ تسعیر ارز را تغییر نداده و در این سه ماهه ۴۰۰ میلیارد تومان هم از درامدهای ارزی بانک کم کرده است.


۶- حالا که صحبت از بانک شد دو نکته در مورد این گروه. اول اینکه موضوع مهمی در بانکها در حال حل شدن است. در شورای پول و اعتبار مصوب کرده‌ایم، سود حاصل از فروش اموال و دارایی‌های مازاد غیر بانکی، متعلق به سهامداران است و باید به حساب سرمایه بانک (در قالب افزایش سرمایه) منتقل شود.این نقل قول از اقای صالح آبادی اگر درست باشد اتفاق مهمی در گروه بانکداری است


۷- نکته دیگر اینکه اقای صالح آبادی گفتند یکی از اشکالات بانکداری این است که به جای اینکه درآمد بانک ها از محل کارمزد ارائه خدمات تأمین شود می خواهیم از نرخ سود تسهیلات تأمین کنیم، در کشورهای پیشرفته تفاوت سود بین سپرده و تسهیلات خیلی عدد قابل توجهی نیست و بانک ها بیشتر از طریق کارمزد خدمات، مدیریت می شوند.
وی تصریح کرد: نرخ خدمات بانکی در کشور بسیار پایین است، خدماتی که بانک ها ارائه می کنند بایستی هزینه خدمت و درآمد حاصل از آن خدمت تعریف شود بنابراین این موضوع را به عنوان یک برنامه چند ساله دنبال می کنیم که نرخ خدمات بانکی را واقعی تر کنیم تا بانک ها از محل درآمد خدماتی خودشان، سودآوری را تأمین کنند. این موضوع هم اتفاق مهمی است و بانکها را در مسیر درآمد پایدارتر قرار میدهد.


۸- بازار همچنان به ارزش بازار شرکتها و گزارشهای مثبت بی تفاوت است. پتروشیمی خراسان بعد از گزارش خوب ۹ماهه در دو روز اخیر با ۶ درصد افت قیمت مواجه شده است.


۹- "واحیا" امروز هم صف فروش بود و در زمینه پی بر ای تلفیق در حال رکورد زنی است! ارزش بازار شرکت به ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که با توجه به براورد سود تلفیق ۳۵۰۰ میلیارد تومانی یعنی بدون لحاظ کردن سهام خزانه پی برای شرکت ۳.۴ و با لحاظ کردن سهام خزانه پی بر ای شرکت به ۱.۶ رسیده است!


۱۰- همچنان شاهد بی رمقی و انفعال شرکتهای حقوقی هستیم. شرکتهای زیادی دارای نقدینگی بسیار خوبی هستند به عنوان مثال نوری حدود ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان سپرده و پول نقد دارد. دوستان عزیز در شرکتهای حقوقی یعنی این ریزشهای سنگین ، این p بر e ها و ارزش بازارها و…. هنوز بازار را برای شما جذاب نکرده؟ کی می خواهید در بازار بزرگی کنید؟!/

شرکت سبدگردان اعتبار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر