بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
فرضیه ورود
با از دست رفتن حمایت مهم ۱.۳۱۰ میلیون واحدی شاخص کل، حمایت بعدی که می‌تواند باعث برگشت شاخص شود در محدوده ۱.۲۹ میلیون واحدی قرار دارد.
کد خبر : ۲۵۳۲۶۲

حمایت شاخص در کانل ۱.۲۹۰ هزار واحد

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل با افت ۴۳۳۲ واحدی به کانال ۱.۳۰۶ واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز ۱۳۹۵ واحد کاهش داشت.

سهامداران حتما توجه داشته‌اند که در معاملات روز گذشته، با آغاز زمان معاملات صنایع با شرایط خوبی در حال معامله بودند اما؛ نزدیک شدن به لحظات پایانی بازار بر شدت عرضه‌ها افزوده شد.

با گذشت کمی از روند بازار، بورس شاهد آن بود که با از دست رفتن حمایت مهم ۱,۳۱۰ میلیون واحدی شاخص کل، حمایت بعدی که می‌تواند باعث برگشت شاخص شود در محدوده ۱،۲۹۰ میلیون واحدی قرار دارد و عقب‌نشینی پله به پله از مقاومت‌های تکنیکالی، تنها کار را برای بازگشت سخت‌تر از قبل می‌کند مگر اینکه اهالی سازمان بورس و بورس‌باز‌های دولتی از این اطمینان داشته باشند که "نقدینگی" در مکانی مخفی شده و به‌وقتی که مدنظر دولت است؛ نقدینگی بیرون می‌آید و با خودنمایی بازار را سبز می‌کند.

شاید بتوان به این نتیجه رسیده که خونسردی شرکت‌های بورسی در عدم حمایت‌های از سهم خود نیز چندان بی تاثیر از این فرضیه نیست.

با وجود آنکه در محدوده خط میانی کانال نزولی (محدوده ۱,۳۱۰ میلیون واحد) انتظار معاملات بهتری را داشتیم، اما فشار عرضه‌ها در نیمه دوم بازار در این روز‌های سخت بازار سرمایه شاهد سینه خیز قیمت‌ها در محدوده کف قیمتی هستیم و البته فعلا هم افقی روشنی دیده نمی‌شود!

آنچه مایه نگرانی و یاس فعالان بازار شده است عدم همراهی متولیان و مسئولان در کمک به بازار سرمایه برای رسیدن به آرامش و تثبیت است. اظهار نظر‌های عجیب و غریب رییس کل بانک مرکزی و حالا رییس سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس بازتاب‌های منفی قابل توجهی در گروه‌های بورسی بهمراه داشته است.

دلار باز هم کاهش یافت

روز گذشته دلار با کاهش قیمت مواجه بود. با شروع معاملات به ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان نزدیک شد. سکه نیز با کاهش به ۱۲.۲ میلیون تومان رسید که روند کاهش از ابتدای ماه جاری شروع شده و تاکنون با توجه به اخبار رسیده از مذاکرات وین ادامه داشته است.

قیمت نفت روند افزایشی داشت

قیمت نفت روز گذشته افزایش یافت و قیمت‌های آتی نفت برنت به بالاترین حد خود در بیش از سه سال گذشته رسید، زیرا سرمایه‌گذاران انتظار دارند که عرضه در بحبوحه محدود شدن تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ و تقاضای جهانی تحت تأثیر نوع ویروس کرونای Omicron ضعیف باقی بماند.

نفت غلیظ‌تر شد

در روز بازگشایی بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت با ۸۷.۲۶ دلار شروع کرده است و این در شرایطی است که بازار بورس تهران وقعی به این سطوح قیمتی نمی‌نهد! این در شرایطی است که الگوی سر و شانه معکوس در نمودار میانمدت و بلند مدت قیمت نفت فعال شده و عملا مانعی جدی بر سر راه قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلاری قیمت نفت وجود ندارد (فقط نیازمند طی زمان است)، اگرچه ممکن است توقفی کوتاه در محدوده ۸۸ دلار داشته باشد. سرمایه گذاری اندک در طی سال‌های اخیر در بخش نفت، تورم در امریکا و به تبع آن نزول شاخص دلار از مهمترین دلائل رشد پایدار قیمت نفت در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر