بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

ضرورت تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازار‌های خارجی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران گفت: تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازار‌های هدف خارجی راه حل اساسی برای جلوگیری از توقف کانتینر‌های صادراتی و فساد این محموله‌ها است.
کد خبر : ۲۵۳۲۹۵

اتاق بازرگانی ایران+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، چهاردهمین جلسه دور دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، معاون امور باغبانی و زارعت وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، معاون وزیر و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.



در این نشست محسن امینی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اشاره به اهمیت طرح مباحث مطالعاتی حوزه کشاورزی کشور در کمیسیون مربوطه در اتاق ایران گفت: با توجه به پیشنهادات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تلاش برای عملیاتی شدن برنامه‌های اثرگذار به ویژه در حوزه زنجیره تامین و شبکه‌های توزیع محصولات این بخش در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با جدیت بیشتری مسائل مربوطه را دنبال خواهیم کرد.

امینی در ادامه با اشاره به مواردی که از سوی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه پیاده سازی بخش‌های عملیاتی و اجرایی در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مورد تاکید بوده، گفت: امید است که در سایه تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و ارائه عملکرد مطلوب به عنوان بازوی تخصصی این وزارتخانه بتوانیم اولویت‌های مهم این وزارتخانه را بر اساس مباحث کلان و راهبردی بخش کشاورزی پیش ببریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در بخش دیگری با طرح یک درخواست از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: برای ایجاد و توسعه بازار‌های صادراتی محصولات کشاورزی به زمان کافی نیاز است و البته در این میان بی توجهی به مسائل بین المللی و عدم عمل به تعهدات بین المللی موجب بروز خسارت‌های زیان آوری است که البته بر اساس قواعد بین المللی در کشور قابل وصول است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه نهاد‌های مسئول به توسعه بازار‌های داخلی و خارجی گفت: گام نخست اشباع بازار‌های داخلی و توجه به توانمندسازی و رفع نیاز‌های این حوزه است، اما نباید از بازار‌های بین المللی و توجه به حل اختلافات و داوری‌ها در این زمینه غافل شویم.

امینی در ادامه با طرح پیشنهادی دیگر افزود: انتظار ما این است که در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ به جای ممنوعیت صادرات برای برخی محصولات، با برنامه‌ای مدون مواردی مانند عوارض صادراتی در چندین ماه از سال اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه پیاده سازی مشوق‌های صادراتی نقش مهمی در افزایش سطح مشارکت آن‌ها دارد، گفت: البته صادرکننده بر حسب تکالیف موجود در هر صورت به امر صادرات می‌پردازد، اما وظیفه ما به عنوان متولیان اثر گذار در رفع موانع صادراتی بخش کشاورزی، شناسایی، فرصت سازی و همکاری با بازار‌های هدف خارجی و مشتریان بیرونی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران در ادامه یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه کشاورزی را عدم حضور پیوسته و پایدار در کشور‌های هدف و نبود شبکه توزیع درست و اصولی برشمرد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برای ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی افزود: هدف مهم دستیابی به جایگاه پایدار برای محصولات تولیدی ایران در بازار‌های صادراتی و رفع موانع شرکت‌های کوچک و متوسط در انجام این مهم و تقویت توان رقابتی آن‌ها است.

امینی تاکید کرد: باید در کشور‌های هدف صادرات ابتدا نظام توزیع را تقویت کرده و سپس بحث عرضه محصولات و تولیدات ایرانی را با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این کشور‌ها تقویت کنیم، نباید اجازه دهیم که در اثر ضعف در نظام توزیع و عرضه بسیاری از کانتینر‌های حاوی محصولات صادراتی ایران فاسد شده و دفن شود.

وی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در خصوص حذف ارز ترجیحی آماده ارائه به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اسلامی است، گفت: در اولین فرصت بسته پیشنهادی مربوطه در جلسه کمیسیون مربوطه و با حضور مسئولین مربوطه تشریح خواهد شد.

وی در پایان گفت: امید است که در جلسات آتی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بتوانیم از حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ارشد این وزارتخانه بهره‌مند شویم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر