بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد می‌تواند برخی معافیت‌ها را برای صنایع قرار دهد یا برخی حقوقی‌ها را به سمت بازار بیاورد. البته در این راستا نباید تصمیمات یک شبه گرفته شود، در این صورت نقدینگی به بازار سرمایه جذب خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۳۴۰۲

بازار سرمایه+بورس نیوز

محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، بیان کرد: دلیل وضعیت بد بازارسرمایه در این روز‌ها نبود نقدینگی و نیاز دولت به جبران کسری بودجه بوده که دولت بخشی از آن را با افزایش هزینه در بازار تأمین می‌کند. در این راستا در بدبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت دولت به سراغ حذف معافیت‌های مالیاتی می‌رود، همانطور که چند روز پیش معافیت مالیاتی ارزش افزوده ۹ درصدی قند و شکر برداشته شد.



وی ادامه داد: همچنین شاید دولت سراغ شرکت‌های صادراتی نیز برود هر چند که احتمال آن ضعیف است؛ اما در صورت عملی شدن، دلار صادراتی کاهش می‌یابد. در هر صورت دولت برای جبران کسری بودجه مجبور می‌شود دوباره به سراغ انتشار اوراق برود.

قاسمی افزود: معاملات ثانویه اوراق دولتی که دوشنبه هفته پیش، حدود ۱۴۰ همت در فرابورس معامله شد و از طرفی نرخ بهره بین بانکی در حدود ۲۱درصد، باعث کاهش جذابیت بازار‌سرمایه شده درحالی‌که این عوامل نوعی بهانه‌تراشی برای پایین بودن شاخص بورس است.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر نقدینگی به سمت بازار حرکت کند، مقدار توجیه‌پذیری نقدینگی در برابر بازار‌های موازی دیگر مانند رمزارز‌ها و مسکن وجود داشته باشد و ترس سهامداران از بین برود، بازارسرمایه رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که برخی معافیت‌ها را برای صنایع قرار دهد یا برخی حقوقی‌ها را به سمت بازار بیاورد. البته نباید تصمیمات یک شبه گرفته شود، در این صورت نقدینگی به بازار سرمایه جذب خواهد شد.

وی در اشاره به وضعیت دلار نیمایی مطرح کرد: نرخ دلار نیمایی در حال حاضر حدود ۲۵ هزار تومان بوده و اگر تا پایان سال اتفاقی در بازار نیفتد، که بعید به نظر می‌رسد، برای امسال حداقل تا حدود ۲۶ هزار تومان خواهد رسید. منطقی‌ترین تصمیمی که به نفع بازار سرمایه و اقتصاد خواهد بود، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید دلار نیمایی و آزاد به یک قیمت برسند تا مردم سرگردان نشوند. همچنین حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به ضرر بسیاری از صنایع بوده و باعث ایجاد رانت خواهد شد. در چنین وضعیتی بهترین کار، حمایت از بازار سرمایه است؛ زیرا در شرایطی که به دلیل تحریم ها، فروش نفت کاهش می‌یابد و تقریبا ۴۰ درصد ارزآوری کشور از محل صادرات پتروشیمی‌ها و فلزات تأمین می‌شود، فشار‌های دولت برای اقتصاد کشور می‌تواند چالش برانگیز باشد.

قاسمی در پایان گفت: پیش بینی بازار سرمایه در کوتاه مدت به اخبار بستگی داشته که در حال حاضر خبر مثبتی در بازار سرمایه وجود ندارد و هر چند P/E بازار ۵.۷ است؛ اما همیشه معمولا بین ۱۰ تا ۱۱ بازار در شرایط تعادل قرار دارد. می‌توان گفت کمبود نقدینگی که در بازار سرمایه وجود داشت، به سایر بازار‌ها سرایت کرده است. البته قیمت بازار‌های مسکن و خودرو در چند هفته اخیر مقداری متعادل شده و به نظر می‌رسد تا آخر سال نقدینگی بازار به ۷/۴ میلیارد تومان برسد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شفافیت اطلاعات در مبادلات کالایی با بورس کالا
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:

شفافیت اطلاعات در مبادلات کالایی با بورس کالا

صندلی پرحاشیه؛ آیا در شرایط تحریم، می‌تواند!
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

صندلی پرحاشیه؛ آیا در شرایط تحریم، می‌تواند!

ارسال نظر