بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفتار سلیقه‌ای به ضرر «سهامداران خرد» در مجامع

اگر به دلیلی غیر از ابلاغیه ستاد ملی کرونا، شرکتی سهامداران خود را از حضور در مجمع منع کند، این مجمع به لحاظ حقوقی از اعتبار کافی برخوردار نیست و هم تشکیل مجمع و هم مصوبات مجمع قابلیت ابطال در مراجع ذیصلاح قضایی را دارد.
کد خبر : ۲۵۴۴۲۰

لزوم حمایت از حقوق سهامداران خرد با اصلاح مصوبه ستاد ملی کرونا

به گزارش بورس‌نیوز، برخی سهامداران خرد اخیراً انتقاد کرده‌اند که در بعضی مجامع شرکت های فعال در بازار سرمایه به بهانه جلوگیری از اغتشاش و ...، از ورود سهامداران خرد به مجمع جلوگیری می شود.

محمدرضا حسینی حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس قانون تجارت شرکت در مجامع و حق رای، یکی از حقوق اساسی تمامی سهامداران است و محدودیت این حق حتی می تواند موجب بطلان مجمع شود.

این وکیل بورس افزود: مشکلی که در مورد برخی مجامع شکل گرفته، از اینجا ناشی می شود که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ستاد ملی مقابله با کرونا در ابلاغیه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد تشکیل مجامع با حضور ۱۵ نفر از سهامداران عمده که ۵۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند و اگر این حالت حاصل نشد با حضور ۱۵ نفر از سهامدارانی که بیشترین سهم را در شرکت دارند، امکان‌پذیر است و این نامه ستاد کرونا موجب شد بخشی از سهامداران را از حضور در مجامع منع کنیم.

وی اظهارکرد: نکته اینجاست که هنوز جایگاه ستاد ملی کرونا در نظام حقوقی ما مشخص نیست و حتی اگر فرض کنیم تصمیمات ستاد ملی کرونا، در حکم قانون باشد، یعنی قانون ستاد ملی کرونا به دلیل شرایط خاص، مفاد قانون تجارت را لغو کرده است. برای رفع این مشکل، سازمان بورس اوایل سال ۹۹ دستورالعمل برگزاری مجامع به صورت الکترونیک را ابلاغ کرد تا کسانی که از حضور در مجامع منع شده اند، از طریق الکترونیک و غیر حضوری در مجامع شرکت کرده و حق رای خود را اعمال کنند.

حسینی با اشاره به اینکه در این بخش با چند مشکل مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: نخستین مشکل اینجاست که حضور فیزیکی در مجامع امکان دفاع از حقوق سهامداران را به شکل بهتری فراهم خواهد کرد و دوم اینکه به دلیل زیر ساخت ها، به نظر می رسد دستورالعمل برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی در مقام اجرا، بعضاً با مشکلاتی مواجه بوده است. بنابراین اعتراض بعضی سهامداران خرد مبنی بر اینکه امکان دفاع از منافع خود را در مجامع ندارند، به حق است ضمن اینکه دستورالعمل ستاد ملی کرونا، موجب برخورد سلیقه‌ای می‌شود؛ چرا که به هیئت مدیره این حق انتخاب را می‌دهد که در زمان برگزاری مجامع از بین سهامداران عده‌ای را انتخاب کنند که ممکن است دارای تضاد منافع نیز باشند و این رفتار سلیقه ای هم می‌تواند منجر به تضییع حقوق سهامداران خرد شود.

این حقوقدان بازارسرمایه تاکید کرد: در هر حال به بهانه هایی از جمله ترس از ایجاد اغتشاش، نمی توان مانع حضور سهامداران خود در مجامع شد؛ اما شاید شرکت ها در زمان برگزاری مجامع رفتار خود را مستند به دستورالعمل ستاد ملی کرونا کنند. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به ستاد ملی کرونا اعلام کند شرایط تغییر کرده و لازم است که محدودیت های حضور در مجامع اصلاح گردد تا این مشکلات ایجاد نشود.

حسینی در پایان تاکید کرد: در وضعیت حقوقی فعلی به نظر می رسد اگر به دلیلی غیر از ابلاغیه ستاد ملی کرونا، شرکتی سهامداران خود را از حضور در مجمع منع کند، این مجمع به لحاظ حقوقی از اعتبار کافی برخوردار نیست و هم تشکیل مجمع و هم مصوبات مجمع قابلیت ابطال در مراجع ذیصلاح قضایی را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سیاست‌های پولی در خدمت اوراق بانکی
سید علی طباطبایی کارشناس بازارسرمایه؛

سیاست‌های پولی در خدمت اوراق بانکی

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

آیا خبر توافق
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا خبر توافق "بورس" را بهشت می‌کند!

نقدی بر ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

نقدی بر ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
حتما سهامدارانی بودن که خوش سابقه نبودن!