بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مشکل از مکانیزم بازار است نه عرضه و تقاضا

مشکل از مکانیزم بازار است نه عرضه و تقاضا
عرضه‌های اولیه‌ای که اخیرا در بورس بوجود آمده، نمی‌تواند برای بازار سرمایه مضر باشد و بازار باید به سمتی برود که نوع عرضه اولیه با کشف قیمت صورت بگیرد.
کد خبر : ۲۵۴۹۷۹

مکانیزم نامناسب عرضه و تقاضا

علی ضیاچی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر رفع تحریم‌ها در بورس بیان کرد: برخی صنایع مانند صنایع ریالی، مواد اولیه خود را وارد می‌کنند و می‌توان گفت این شرکت‌ها با حذف برجام، در کوتاه مدت و میان مدت سود خوبی کسب خواهند کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین رفع تحریم ها، در صنایع دلاری مانند گروه‌های خودرو، بانک و حمل و نقل اثر مثبتی را در بلندمدت خواهد داشت. چرا که مواد اولیه این شرکت‌ها وابسته به دلار بوده و با کاهش قیمت فروش، منفعت می‌برند. در این راستا می‌توان گفت تمامی صنایع بورسی در بلندمدت می‌توانند از توافقات سود ببرند.


بیشتر بخوانید: بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب


کارشناس بازار با اشاره به وضعیت صادرات اوره کشور گفت: بنابراین اگر دو طرف به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، قطعا در سایر صنایع مانند پتروشیمی‌ها تأثیر مثبتی خواهد داشت به گونه‌ای که از هزینه‌های زیاد حمل و نقل و تخفیف‌های کلان آسوده می‌شوند. به طور مثال صادرات اورده در ایران نسبت به سایر کشور‌ها نرخ پایینی داشته که این اتفاق به دلیل تخفیف‌های بزرگ شرکت‌ها در فروش است.

ضیاچی در پایان خاطرنشان کرد: عرضه‌های اولیه‌ای که اخیرا در بورس بوجود آمده، نمی‌تواند برای بازار سرمایه مضر باشد و بازار باید به سمتی برود که نوع عرضه اولیه با کشف قیمت صورت بگیرد. در واقع اگر سهمیه بندی از بورس حذف و خرید و فروش در بازار سرمایه آزاد شود، می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد؛ بنابراین می‌توان گفت ورود شرکت‌های جدید به بازار اتفاق مثبتی بوده؛ اما مکانیزم عرضه و تقاضای فعلی در بورس مناسب نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

حذف ارز ترجیحی و اثرات منفی بر اقتصاد

نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" جورکش بانک‌ها در تامین مالی پروژه‌ها

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب

دخالت در بورس، فنر بازار را فشرده‌تر می‌کند
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

دخالت در بورس، فنر بازار را فشرده‌تر می‌کند

ارسال نظر