بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست
ادامه درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و البته احتمال فرسایشی شدن این جنگ چالش کمبود دانه‌های روغنی را بیش از پیش پررنگ می‌کند؛ درخصوص تامین دانه‌های روغنی ایران نیز واردات از دریای خزر ادامه‌دار خواهد بود اما؛ واردات از اوکراین بخاطر درگیری زیرساخت‌های این کشور، دچار خلل خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۵۲۷۳

توقف واردات روغن آفتابگردان از اوکراین، چالشی برای روغنی ها

به گزارش بورس نیوز، شنیده‌ها حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از روغن آفتابگردان خام که به عنوان مواد اولیه در تولید روغن نباتی در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از طریق روسیه و اوکراین وارد کشور می‌شده و حالا با شروع جنگ بین این دو کشور، واردات روغنی‌ها نیز دچار اختلال شده است.

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به هر حال جنگ روسیه و اوکراین بر بازار روغن نباتی دنیا تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه این دو کشور جزو تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه صنعت (روغن آفتابگردان) هستند.

وی افزود: ادامه درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و البته احتمال فرسایشی شدن این جنگ چالش کمبود دانه‌های روغنی را بیش از پیش پررنگ می‌کند؛ درخصوص تامین دانه‌های روغنی ایران نیز واردات از دریای خزر ادامه‌دار خواهد بود اما؛ واردات از اوکراین بخاطر درگیری زیرساخت‌های این کشور، دچار خلل خواهد شد.

بیرشک افزود: از سوی دیگر، دولت برای جبران کمبود احتمالی دانه‌های روغن آفتابگردان می‌تواند بر واردات از برزیل یا آرژانتین تمرکز کرده و این کشورها را جایگزین اوکراین کنند ضمن آنکه با توجه به ذخایر کالا‌های اساسی، بعید است که دچار کمبودی شویم و فقط تحت تاثیر این اتفاق، هزینه واردات مواد اولیه افزایش خواهد یافت.

این عضو انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی تاکید کرد: معتقدم جایی برای نگرانی نیست و خود مردم، بهترین قضاوت را خواهند داشت. در حال حاضر، روغن نباتی به میزان کافی در قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و ... وجود دارد؛ احتمالا چند ماهی ذخیره روغن نباتی داریم و در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین، از سایر کشور‌ها روغن وارد خواهیم کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برگ برنده بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برگ برنده بازار سرمایه

مشکل از مکانیزم بازار است نه عرضه و تقاضا
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مشکل از مکانیزم بازار است نه عرضه و تقاضا

ارسال نظر