بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
بانک ایران زمین پاسخ نامه‌ای را در باره موضوع‌های مطرح شده پیرامون صورت‌های مالی این بانک تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ ارایه داد.
کد خبر : ۲۵۵۳۹۴

بانک ایران زمین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین در پاسخ به نامه زهرا زارع، مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران و در پاسخ به پرسش نخست وی نوشت: افزایش در هزینه مالی ناشی از وجه التزام اضافه برداشت از بانک مرکزی به مبلغ ۷۵۳.۰۷۲ میلیون ریال در سه ماهه سوم سال مالی ۱۴۰۰ است.



افزایش در ذخایر و سایر بدهی‌ها نیز عمدتا ناشی از افزایش مانده سرفصل اسناد رسیده و پرداخت شده اعتبارات اسنادی داخلی به مبلغ ۵.۴۹۱.۳۹۸ میلیون ریال و همچنین تغییر طبقه‌بندی تعهدات پروژه البرز و دانشگاه از سرفصل سایر حساب‌های دریافتنی به سرفصل ذخایر و سایر بدهی‌ها به مبلغ ۲.۴۵۱.۷۸۵ میلیون ریال است.

از سوی دیگر کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول عمدتا ناشی از کاهش ۲۶ درصدی تسهیلات معوق نسبت به دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه سال جاری و نیز نحوه محاسبه ذخایر مطالعات غیرجاری به شیوه برآوردی برای مقاطع فصلی در قیاس با نحوه محاسبه قطعی ذخایر مذکور در مقاطع منتهی به پایان شهریور و منتهی به پایان سال است.

در پاسخ به دومین پرسش آمده است: بانک ایران زمین به منظور تسویه بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری برنامه‌ای را تدوین و طی نامه شماره ۱۱۲۶۳۴/۱۴۰۰ مورخ نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ارسال کرده است. در برنامه مزبور پیش بینی شده که مانده اضافه برداشت بانک ایران زمین تا پایان سال ۱۴۰۰ تسویه و در ادامه میزان اتکا به استقراض از بازار بین‌بانکی طی سال ۱۴۰۱ به طور کامل مرتفع شود.

پورسعید درباره موضوع سوم تصریح کرد: در خصوص افزایش در درآمد تسهیلات اعطایی بانک ایران زمین، با عنایت به پاسخ بند ۳ این بانک به نامه شماره ۷۶۸۳۵۳/۱۴۰۰ مورخ شانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ در خصوص صورت‌های مالی حسابرسی نشده تلفیقی گروه و اصلی بانک ایران زمین منتهی به سال مالی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، معروض می‌دارد که بخش قابل توجهی از تسهیلات اعطایی این بانک در سه ماهه چهارم سال گذشته متمرکز بوده که با عنایت به شرایط و مفاد قرارداد‌های تسهیلات اعطایی به ویژه تاریخ سررسید، منجر به انتقال آثار مالی ناشی از درآمد اعطای تسهیلات مورد اشاره در سال مالی ۱۴۰۰ شده است به طوری که موارد فوق‌الذکر در صورت‌های مالی حسابرسی نشده بانک ایران زمین منتهی به دوره‌های مالی ۳ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه سال مالی ۱۴۰۰ منتشر شده در سایت کدال مشهود است.

در ادامه توضیحات این بخش با اشاره به افزایش در هزینه‌های سود سپرده آمده است: سند تعدیلی مرتبط به سود کسر ماه در آذرماه به مبلغ ۴.۴۳۳.۰۲۴ میلیون ریال ثبت شده است؛ افزایش در سود علی‌الحساب سپرده‌های دوساله از مبلغ ۷.۱۹۶.۶۳۹ میلیون ریال در دوره مالی شش ماهه میانی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۷.۵۲۵.۴۸۵ میلیون ریال در دوره مالی مورد گزارش و همچنین افزایش در سود علی الحساب سپرده گذاری بلندمدت یکساله از مبلغ ۲۷.۴۵۸.۷۸۸ میلیون ریال در دوره مالی مذکور به مبلغ ۳۵.۰۶۳.۸۱۶ میلیون ریال در دوره مالی مورد گزارش با عنایت به افزایش مانده سپرده‌های مزبور.

طرح افزایش سرمایه بانک ایران زمین برای افزایش کفایت سرمایه

مدیرعامل بانک ایران زمین در چهارمین پاسخ خود به مدیر نظارت بازار پایه نوشت: بانک ایران زمین به منظور کاهش زیان انباشته و افزایش کفایت سرمایه و رعایت حدود نظارتی در طرح افزایش سرمایه از محل صرف سهام به میزان ۴۰۰ درصد را در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ به حسابرسان مستقل و بازرس قانونی بانک مرکزی ارائه کرده و پس از تائید حسابرس مستقل و بازرس قانونی، مراتب جهت اظهارنظر به بانک مرکزی ارائه شد. بانک مرکزی موافقت خود با برنامه افزایش سرمایه را در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

در این بخش توضیح داده شده که با توجه به محدودیت کنونی اعمال شده در برگزاری مجامع بانک ایران زمین از طرف مراجع قضایی به واسطه برخی از مشکلات مربوط به سهامداران و همچنین عدم موافقت ضمنی سازمان بورس با برنامه افزایش سرمایه مزبور به این علت که افزایش سرمایه مورد نظر منجر به خروج بانک ایران زمین از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت نمی‌شود، طرح افزایش سرمایه مورد اشاره فعلا بلاتکلیف مانده است.

از سوی دیگر برنامه دیگر این بانک برای کاهش زیان انباشته، فروش دارایی‌های مازاد انتقال یافته از تعاونی مولی‌الموحدین است که براساس آن بانک ایران زمین در نظر دارای حدود ۷۲ هزار میلیارد ریال از دارایی‌های مازاد خود را طی یک بازه یکساله واگذار کند که سود حاصل از آن رقم قابل توجهی از زیان انباشته این بانک را کاهش خواهد داد.

پورسعید در پاسخ به سوال دیگر سازمان بورس درباره حساب‌های فی‌مابین بانک ایران زمین و تعاونی مولی‌الموحدین تصریح کرد: مانده بدهی تعاونی مولی‌الموحدین به بانک ایران زمین در مقطع تنظیم این نامه معادل ۳۹.۵۶۵ میلیارد ریال است. تعاونی مزبور بابت تسویه بدهی خود نسبت به معرفی ۹ مورد دارایی اقدام کرده که این ۹ فقره در حال حاضر در دست ارزیابی توسط کارشناسان رسمی دادگسترس و تحت نظارت کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی و همچنین مراجع قضایی است.

براین اساس انتقال مالکیت برخی از اموال تعاونی مولی‌الموحدین به بانک ایران زمین تا زمان تعیین تکلیف برخی معارضین و طی شدن مراحل اداری، انجام نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ششم سازمان بورس خاطرنشان کرد که انتقال قطعی الباقی سهام شرکت سهیل سروپرشیا به بانک ایران زمین با پیگیری‌های انجام شده از تعاونی مولی الموحدین در جریان است.

براساس پاسخ مدیرعامل بانک ایران زمین به سوال هفتم سازمان بورس، در خصوص اسناد دریافتنی سررسیده شده از شرکت کارسان آریا افق بابت فروش پروژه‌های البرز میرداماد و دانشگاه مشهد آمده است: این شرکت نسبت به معرفی دارایی‌هایی از جمله سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و ساختمانی خلیج فارس و سایر املاک اقدام کرده لیکن بانک پس از بررسی‌های صورت گرفته تاکنون با پذیرش این دارایی‌ها موافقت نکرده است.

پور سعید درباره وجه التزام مربوط به عدم تودیع سپرده قانونی سپرده‌های انتقالی از تعاونی مولی‌الموحدین نوشت: وجه التزام مذکور مربوط به سپرده‎های تعاونی مولی الموحدین به طور کامل توسط بانک ایران زمین پرداخت شده است. با این حال بانک مرکزی با توجه به باز بودن حساب فیمابین این بانک و تعاونی نسبت به صدور اعلامیه بدهکار برای بانک ایران زمین اقدام کرده و بخشی از وجه التزام مذکور را از طریق عدم پرداخت جایزه سپرده قانونی متعلقه تسویه کرده است.

براین اساس با توجه به اینکه انتقال سپرده‌ها به بانک ایران زمین، صرفا عملیات حسابداری انتقال بدهی تعاونی و پرداخت آن توسط بانک را شامل می‌شود، لذا پرداخت این وجوه به بانک مرکزی موجب تضییق حقوق بانک ایران زمین خواهد شد.

با این توضیحات بانک ایران زمین و تعاونی مولی الموحدین به طور مشترک پیگیر بخشش مبلغ مورد نظر توسط بانک مرکزی هستند و چنانچه درخواست بخشش وجه التزام توسط بانک مرکزی مورد موافقت قرار نگیرد، در نهایت بانک مبلغ مطالبه شده را در دفاتر خود ثبت و به عنوان بدهکاری تعاونی مولی الموحدین منظور خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر