بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۶ اسفندماه؛

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل
بسیاری از سرمایه‌گذاران جامانده از قطار پتروپالایشی‌ها سعی کردند که در کوپه‌های گروه‌های فلزی خود را جای دهند تا در شاخص‌سازی امروز، نقشی از خود را نشان داده باشند.
کد خبر : ۲۵۵۶۹۵

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

به گزارش بورس‌نیوز، تابلوی بازار امروز از آن روز‌های جل‌الخالق بود و با وجود شاخص‌سازی که در تابلوی بازار به نمایش گذاشته شد، ولی نقشه بازار نشانگر آن است که گروه‌های خودرویی، چندرشته‌ای صنعتی، بانک‌ها، حمل و نقل، ماشین‌آلات و بیشتر سهم‌های کوچک بازار قرمز بودند و نقدینگی تنها در مسیر کامودیتی‌ها و شرکت‌های بزرگ شاخص‌ساز حرکت می‌کرد.

امروز بازار نمایانگر آن بود که نماد "شتران" گل سرسبد تعدد خرید و فروش‌ها در بازار بود و در حالی که ۱۳ نوبت مجموع خرید حقیقی را به ثبت رسانده در مقابل تنها یک نوبت با ۵ فروشنده حقیقی در قیمت ۴,۹۹۱ و هر کد ۵۲۱ میلیون تومان را به خود دید.

اهالی بازارسرمایه امروز نیم‌نگاهی نیز به سخنگوی وزارت امورخارجه داشتند و وقتی سخن از آن به‌میان آمد که "در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بر همکاری‌های جامع فنی و چندمرحله‌ای به توافق رسیدیم" روح تازه‌ای به خریداران تزریق شد و شاهد آن بودیم که خریداران در لباس "حقیقی‌ها" با آنکه میدانیم کد‌های حقوقی بودند نیز در بازار کاملا فعالیت خود را تقویت کردند.

از سوی دیگر، با ادامه‌دار بودن پرواز نرخ‌های جهانی فلزات اساسی نیز بسیاری از سهامداران به سراغ شرکت‌های معدنی و حتی کانی‌های فلزی رفته‌اند و آینده سودسازی پرتفوی خود را در این صنایع پیگیری می‌کنند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۲۸ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۸۴ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۳۳۶.۹ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۷۶ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۶۹ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۶۴.۵ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به سهم‌های پالایشی و شیمیایی واکنش بیشتری نشان داده و نماد‌هایی مانند "شتران" به ارزش ۴۷,۷ میلیارد تومان، "فایرا" به ارزش ۴۲,۶ میلیارد تومان، "شلرد" به ارزش ۳۵,۷ میلیارد تومان، "زاگرس" به ارزش ۲۶،۳ میلیارد تومان، "غمارگ" به ارزش ۱۹ میلیارد تومان جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "سدبیر"، "غدشت"، "کایتا"، "حسیر" و "مفاخر" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۱,۲۱۲ میلیارد تومان نقدینگی پذیرایی کرد و به میزان ۱,۱۸۷ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد.

امروز بازارسرمایه در جریان ورود و خروج نقدینگی خود شاهد آن بود که بیشترین نقدینگی به نماد‌های "شبندر" به ارزش ۶۷ میلیارد تومان، "شتران" به ارزش ۴۳ میلیارد تومان، "نوری" به ارزش ۳۶ میلیارد تومان، "تجلی" به ارزش ۳۲ میلیارد تومان، "پارسان" به ارزش ۲۷ میلیارد تومان و "شپدیس" به ارزش ۲۷ میلیارد تومان وارد شد.

در نقطه مقابل ورود نقدینگی، نماد‌های "وبملت" به ارزش ۴۱ میلیارد تومان، "بپاس" به ارزش ۳۰ میلیارد تومان، "حکشتی" به ارزش ۲۳ میلیارد تومان، "شستا" به ارزش ۱۸ میلیارد تومان و "خودرو" به ارزش ۱۴ میلیارد تومان شاهد رخت بستن نقدینگی بودند.

بر همین اساس، پول هوشمند از گروه‌های خودرویی، حمل‌ونقل، بانکی و زراعت خارج شد.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان حجم سبزپوشی به ظاهر مثبتی را در نخستین روز هفته به چشم دید و شاخص‌کل با رشد ۲۰ هزار و ۳۲۷ واحدی توانست نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱,۵ درصد رشد پیدا کند و خود را کمی بالاتر بکشد و در پله یک میلیون و ۳۴۲ هزار واحدی بایستد.

شاخص هم‌وزن نیز امروز گویای آن بود که با رشد ۲ هزار و ۸۴۹ واحدی کمی به معاملات و دادوستد‌ها عمق بخشید و این شاخص نیز نسبت به دیروز، رشد ۰,۸ درصدی به خود دید.

نماد‌های تاثیرگذار امروز که شاخص را اینگونه به رشد رساندند شامل "فولاد"، "کچاد"، "فملی"، "پارسان" و "شبندر" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۳۸,۲۸۵ معامله، "شبندر" با تعداد ۱۹,۶۳۳ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۴,۲۳۱ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۲,۲۲۱ معامله، "فملی" با تعداد ۹,۵۵۱ معامله، "وبملت" با تعداد ۹,۰۴۷ معامله و "فولاد" با تعداد ۸,۶۳۶ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۶ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۹ میلیارد و ۴۷۳ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۶۳ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۷۴۶ میلیارد تومان، «شیمیایی» با حجم معامله ۴۸۵ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله ۴۳۱ میلیارد تومان و «خودرو» با حجم معامله ۳۳۷ میلیاردتومان جزو لیدر‌های امروز بازارسرمایه بودند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "وپاسار"، "بمیلا"، "فارس"، "شبندر"، "وصندوق"، "شجم"، "کهمدا"، "ولکار"، "حافرین" و "شکام" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و امروز تنها "سخواف" با کد به کد حقوقی به حقیقی معاملات امروز را به پایان برد.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

در حالی یکی دیگر از روزهاس سبزپوش بازار شکل می‌گیرد که نماد‌های مشکوک شامل "تاپیکو" با حجم معامله ۳۱۰.۵ میلیون برگه سهم (پنج‌برابر میانگین حجم ماه)؛   "زفکا" با حجم معامله ۱۸.۲ میلیون برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه)؛   "والبر"  با حجم معامله ۱۲.۶ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)؛ "رنیک"  با حجم معامله ۱۱ میلیون برگه سهم (بیش از سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "پارسان" با حجم معامله ۱۴.۵ میلیون برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

آیا سازمان بورس مقابل حقوقی‌ها می‌ایستد

بازارسرمایه در روز‌های سرخوشی ورود نقدینگی به سر برده و همانطور که بسیاری از گروه‌ها در حال خانه‌تکانی پرتفوی خود هستند تا به گروه‌های کامودیتی ورود کنند، این خانه‌تکانی به ویرانه‌سازی آن گروه تبدیل شده و هیجان فروش در کنار سودجویی حقوقی‌ها در پایان روند معاملات باعث شد که پیچ فلکه عرضه‌ها باز شود و بازار به‌سوی کاهش حرکت کند.

رفتار در وقت اضافه حقوقی‌ها که لباس حقیقی‌ها را بر تن کرده‌اند این روز‌ها باعث شده که اندک اعتماد و اطمینانی که به ازای فاکتور‌های خوش در بازار شکل گرفته نیز به نابودی برود و سکوت سازمان بورس و بخش نظارتی آن برای عدم نظارت بر چنین رفتار‌هایی نیز جای سوال دارد که چرا ترمز حقوقی‌ها کشیده نمی‌شود.

اینجاست که باید گفت بسیاری از سهامداران زیرمجموع‌های شستا امروز ناراحت از رفتار این شرکت بودند که با سرخی نماد این شرکت، تمام سهم‌های درگیر و هم‌خانواده‌ با آنها امروز تحت تاثیر قرار گرفتند.

ولی باید به این مسئله تاکید کرد که هیجان در رفتار اهالی بازارسرمایه کاملا موج زده می‌شود و نمی‌توان مانع از انکار آن شد زیرا همه اهالی بازار دوست دارند تا سطح شناوری سهم‌های پتروپالایشی و فلزی آن‌قدر زیاد بود تا همه بتوان با هم پرواز کرد.

اینجاست که نقش سازمان بورس و صندوق حمایت آنچنان باید پررنگ باشد که با حمایت از سهم‌های کوچک، تمام گروه‌های بورسی امیدوار به صعود باشند که البته گویا شاخص‌سازی برای سازمان، کارنامه بهتری را در اذهان عمومی برجای می‌گذارد. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گل‌ریزون یا پذیره‌نویسی
ساعت پنج و نیم عصر؛

گل‌ریزون یا پذیره‌نویسی

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۵ اسفندماه؛

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۴اسفندماه؛

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

ارسال نظر