بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احیای برجام خودروسازان با شرطی مهم!

احیای برجام خودروسازان با شرطی مهم!
چنانچه صنعت خودروسازی در کشور ما به بخش خصوصی واگذار شده و بعد از آن هم شرکت‌های بزرگ خارجی برای همکاری با خودروسازان ایرانی وارد عرصه شوند و طراحی و تولید خودرو در کشور ما انجام شود، می‌توان نسبت به آینده این صنعت خوشبین بود. در غیر این صورت، مونتاژ مدل‌هایی که چند سال از تولید آنها در دنیا می‌گذرد، منفعتی برای صنعت خودرو ما به همراه نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۵۷۰۳

توافق، فرصتی طلایی برای صنعت خودرو و قطعه سازی؛ اما به شرط!

به گزارش بورس نیوز، احتمال توافق این روزها قوی تر از قبل شده و یکی از صنایعی که همواره به اخبار توافق و رفع تحریم ها، واکنش مثبت نشان داده، گروه خودرو و قطعه سازی بوده است.

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر توافق و رفع تحریم ها بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بیان کرد: بعد از امضای برجام در سال ۱۳۹۴، شرکت‌های خارجی زیادی به ایران آمدند اما؛ هیچ کدام منتج به جوینت ونچر نشد و خودروسازان بزرگ کشورمان هم فقط از امضای برجام به عنوان فرصتی برای مونتاژ محصولاتی همچون پژو ۲۰۸ استفاده کردند. شرکت رنو هم قبل از تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران انجام داد ولی با شروع تحریم‌ها، با سرمایه‌ای بیشتر (به دلیل رشد نرخ ارز) اقدام به خروج از ایران کرد. بنابراین در سنوات گذشته هم خودروسازان ما همکاری در قالب جویت ونچر با خودروسازان بزرگ دنیا نداشته‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: مادامی‌که صنعت خودروی ما با همین شیوه مدیریت شود، تحولی در انتظار صنعت خودرو نخواهد بود. البته آقای رئیس‌جمهور اخیراً در صحبت‌هایشان اشاره‌ای به واگذاری صنعت خودرو به بخش‌خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت داشته‌اند اما؛ مشخص نیست آیا این وعده‌ها جامعه عمل خواهد پوشید یا نه! به هر حال، چنانچه صنعت خودروسازی در کشور ما به بخش خصوصی واگذار شده و بعد از آن هم شرکت‌های بزرگ خارجی برای همکاری با خودروسازان ایرانی وارد عرصه شوند و طراحی و تولید خودرو در کشور ما انجام شود، می‌توان نسبت به آینده این صنعت خوش‌بین بود. در غیر این صورت، مونتاژ مدل‌هایی که چند سال از تولید آنها در دنیا می‌گذرد، منفعتی برای صنعت خودرو ما به همراه نخواهد داشت.

توافق، فرصتی طلایی برای صنعت خودرو و قطعه سازی؛ اما به شرط!

شهریاری تصریح کرد: اگر صنعت خودرو ما به دنبال تحول و توسعه است، باید شرایطی فراهم آوریم که امکان استفاده از دانش و تجربیات طراحان بزرگ خودروی دنیا در کشور فراهم شود تا در نهایت از خودرویی که برای بازار ما طراحی شده، با تیراژ بالا تولید شود. قطعا اگر فضای امنی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود و اقتصاد کشور به ثبات برسد و قوانین دست‌و‌پا گیر تسهیل شود، اتفاقات خوبی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور ما رخ خواهد داد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: توسعه صنعت خودرو، یعنی طراحی خودرو یا خودروهای متناسب با تقاضای بازار ما در داخل کشور و تولید با تیراژ بالا و در نهایت فراهم کردن شرایط صادرات برای خودرو و قطعه سازان و یا امکان تولید مشترک در صنعت قطعه‌سازی و... دستیابی به این توفیقات در گرو یک برنامه اقتصادی و صنعتی مدون خواهد بود و این مهم، نیازمند سیاست گذاری توسط دولت خواهد بود.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم دولت در این راستا باید از دانش و تجربه اساتید دانشگاهی و طراحان خودرو در کشورمان بهره ببرد و با نظارت دولت و همکاری متخصصان امر، برنامه‌ای جامع برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی در کشور تدوین گردد. اگر دولت به جای اقدام به تصدی‌گری و مداخله در امور اجرایی صنایع، به فراهم کردن زیرساخت ها و برنامه ریزی بپردازد، حتما رفع تحریم ها فرصتی طلایی برای صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رکود چند ماهه در انتظار بازار خودرو

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفع تحریم، فرصتی برای انقلاب در خودرو

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس تشریح کرد:

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان

احیای برجام، معجزه بزرگ خودرویی‌ها نیست
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احیای برجام، معجزه بزرگ خودرویی‌ها نیست

ارسال نظر