بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۴ روز معاملاتی مهم برای بازار
با فرض تایید سناریوی ترسیمی چنانچه فرصت فروش خوبی دست نداد، عجله نکنید و در مقابل برای خرید نیز فقط در قیمت‌های منطقی متقاضی باشید و حواستان باشد که در ۴ روز معاملاتی پیش رو از خرید هیجانی پرهیز کنید.
کد خبر : ۲۵۵۷۱۹

پیش گشایش؛

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه سومین روز صعودی خود را هم جشن گرفت و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی صعود کند. اما در این صعود جند نکته مخفی شده که سهامداران باید برای سهامداری در معاملات امروز به آن توجه داشته باشند.

طی معاملات روز گذشته در آخرین زمان معاملات حمله حقوقی‌ها در لباس سهامداران حقیقی به بازار زیاد شد و این عرضه‌ها باعث شد تا حتی شاخص کل نیز با یک صدم درصد کاهش مواجه شود. حال برای بسیاری از سهامداران این سوال پیش می‌آید که آیا امروز نیز این نوع عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها ادامه دار خواهد بود و تن بازار را از ابتدای صبح خواهد لرزاند یا آنکه حقیقی‌ها می‌توانند بر این نوع عرضه‌ها چیره شوند.

این وضعیت کم و بیش ممکن است در ۴ روز معاملاتی بعد یعنی چهارشنبه تا دوشنبه آینده که اتفاقا روز پایانی دریافت وجه حاصل از فروش در سال جاری است ادامه یابد و آنگاه می‌توان برای کسانی که تنها به دنبال سرمایه گذاری و سودسازی از بازار سرمایه هستند بازاری سبز را تصور کرد.

تحت این شرایط و با فرض تایید سناریوی ترسیمی چنانچه فرصت فروش خوبی دست نداد، عجله نکنید و در مقابل برای خرید نیز فقط در قیمت‌های منطقی متقاضی باشید و حواستان باشد که در ۴ روز معاملاتی پیش رو از خرید هیجانی پرهیز کنید. شناسایی سود توسط معامله گران کوتاه مدت و نوسان گیران حقیقی و به ویژه حقوقی‌ها مهمترین دلیل عرضه‌های آبشاری دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه بوده است.

باتوجه به اینکه ورود نقدینگی و پول هوشمند در سه روز گذشته پتروپالایشی ها و کامودیتی ها به عنوان مقصد انتخاب کرده حال این سوال پیش می آید که چه زمانی نوبت سهم های برجامی یعنی بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقلی خواهد بود و اینکه بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه مدعی بودند که نباید پرتفوها را از سهم های برجامی خالی کرد آیا چنین نویدی می توان به بازار داد که روزهای خوب سهم های برجامی خواهد رسید یا خیر. البته سهامداران باید به این نکته نیز توجه داشته باشند سهم های ریالی و سهم های DPS محور را هم نباید فراموش کرد. 

روند صعودی دلار 

در معاملات روز گذشته دلار با روند صعودی در قیمت ۲۶ هزار تومان معامله شد و این درحالی است که در پایان سال وضعیت صرافی‌ها نشان‌دهنده رکود بازار است.

قیمت نفت کاهش یافت

بهای نفت برنت در حالی که تا ۱۳۰ دلار افزایش یافته بود با کاهش قیمت مواجه شد و به عدد ۱۲۳.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. این رشد در حالی بود که وزیر امور خارجه ایالات متحده، از تلاش ایالات متحده و متحدان آن برای تحریم انرژی روسیه سخن گفته بود.

شرق تا غرب

شاخص‌های سهام ایالات متحده در معاملات روز گذشته بار دیگر کاهشی شدند، به طوری که داوجونز با  ۶۰۰ واحد کاهش در ۳۳۰۱۳ هزار واحد قرار گرفت.شاخص S&P ۵۰۰ و نزدک در حدود  ۲ درصد کاهش را به ثبت رساند. شاخص Nikkei ۲۲۵ دیروز با کاهش  ۷۶۴ واحدی و شاخص سهام شانگ‌های چین ۲.۱۷ درصد افت را تجربه کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر