بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بازارهای جنب موازی بورس؛

روس‌ها با بازی برره‌ای در برجام

یک ابهام در مذاکرات وین وجود دارد و آن‌هم بازی کثیف روسی بوده و بسیاری از تحلیلگران، روس‌هایی را که این روز‌ها در تحریم‌ها غرق شده‌اند مقصر نخست عدم احیای برجام می‌دانند، زیرا نمی‌خواهند که ایران در بخش نفت، گاز و کامودیتی‌ها جایگزین روسیه شود که البته حتی به شرط توافق نیز این موضوع، بعید به نظر می‌رسد.
کد خبر : ۲۵۵۸۵۰

روس‌ها با بازی برره‌ای در برجام

به گزارش بورس‌نیوز، دلار در بازار آزاد با آنکه در روز معاملاتی گذشته وارد کانال ۲۶ هزارتومان شده بود، مجددا در پایان شب گذشته وارد کانال ۲۵ هزارتومانی شد تا بوی بهبود و البته برجام بر مشام بازار همراه با بوی عید باشد.

دلار در بازار آزاد در حالی به نرخ ۲۵ هزار و ۷۹۰ تومان رسید که مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین به سر می‌برد و معامله‌گران تمام گروه‌ها به‌غیر از دلاریون به برجام امیدوار شده‌اند و این دلار است که تنها سیگنال منفی صادر می‌کند.

اما یک ابهام در مذاکرات وین وجود دارد و آن‌هم بازی کثیف روسی بوده و بسیاری از تحلیلگران، روس‌هایی را که این روز‌ها در تحریم‌ها غرق شده‌اند مقصر نخست عدم احیای برجام می‌دانند، زیرا نمی‌خواهند که ایران در بخش نفت، گاز و کامودیتی‌ها جایگزین روسیه شود که البته حتی به شرط توافق نیز این موضوع، بعید به نظر می‌رسد.

باید دقت کرد که روس و رژیم صهیونیستی عقد اخوت داشته و با مذاکرات دیشب عثمانی‌ها با این رژیم منهوس، یک ابهام شکل می‌گیرد که آیا خط گاز ایران از این طریق می‌تواند به اروپا برسد یا خیر!

شاخص دلار آمریکا در معاملات امروز نیز کاهش یافت و با افت ۰.۷۴ درصدی در ۹۸.۴۰ قرار گرفت.

سکه به نوسان منفی رسید

نرخ سکه نیز مجددا به زیر ۱۲ میلیون تومان رسید و هر سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۹۵۰ تومان رسیده و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان برای مشتریان در دسترس است.

روند نرخ تابلوی طلافروشی‌ها نیز از آن حکایت دارد که برای هر گرم یک میلیون و ۲۲۲ هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.

اونس جهانی طلا امروز افزایش اخیر خود را پس گرفت و با افت ۵۰ دلاری به زیر سطح ۲۰۰۰ هزار دلار رسید و در ۱۹۹۰ دلار در هر اونس در حال معامله است.

نفت و کامودیتی و یک خبر ریزشی

بهای نفت برنت در آخرین ساعات شب گذشته با افت ۶.۵۶ درصدی در ۱۲۰ دلار و ۹۸ سنت در حال معامله بود و بسیاری از کامودیتی‌ها به‌سوی ریزش گام برداشته بودند و فعالان کامودیتی و نفتی از این افت‌ها به خصوص ریزش ۱۰ دلاری نفت شگفت‌زده شده بودند.

با این حال بسیاری از قیمت‌ها در بازار‌های جهانی به تعادل رسیده و و تعادل بعضا منفی بخاطر عملکرد اعراب حاشیه خلیج‌فارس بوده که اظهارکردند تولید نفت را افزایش خواهند داد و امارات و عربستان همیشه در نقش دشمن برای کشور‌های نفتی ظاهر می‌شوند باردیگر نشان دادند که منفعت دیگر همسایگان و اعضای اوپک اصلا برای شیخ‌نشین‌ها مهم نیست.

با این حال باید اشاره داشت که ذخایر بنزین در دنیا کاهش یافته و تغییرات هفتگی موجودی نفت خام آمریکا ۱.۸۶ میلیون بشکه کاهش یافت که بدتر از انتظارات بود.

از شرق تا غرب

شاخص سهام‌های شرقی از آن حکایت داشت که شاخص Nikkei ۲۲۵ ژاپن امروز ۹۵۵ درصد کاهش یافت و به ۲۵,۶۷۱ هزار واحد رسید و فعالان این بازار را خشنود از روند مثبت پس از یک ریزش کردند اما؛ یک مقام ارشد از بانک مرکزی ژاپن می‌گوید که تورم احتمالا افزایش می‌یابد. تورم مصرف کننده ژاپن احتمالاً به دلیل افزایش انرژی و هزینه‌های مواد خام به وضوح شتاب می‌گیرد.

شاخص سهام شانگ‌های چین در کنار دیگر شاخص‌هایی آسیایی نیز روند صعودی را در برداشت و توانست با رشد ۴۵,۸ واحدی به ۳,۳۰۲ واحد برسد و یکی از مهم‌ترین عوامل خوش‌بینی اهالی این بازار، همکاری انرژی و تجاری مابین چین و روسیه بوده است.

بازار‌های وال‌استریتی و شاخص‌های معتبر آن نیز از این حکایت داشت که شاخص نزدک با رشد ۳ واحدی به ۱۶۸ واحد رسید و شاخص داوجونز با رشد ۶۵۳ واحد این شاخص را به ۳۳,۲۸۶ واحد رساند و در پایان نیز S&P با رشد ۱۰۷ واحدی توانسته ارتفاع این شاخص را به ۴,۲۷۷ واحد برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
بیخود ازخودتان فلسفه بافی ورویا پردازی نکنید این امریکااست که دائما بهانه تراشی میکند ازاظهارات وزیر خارجه مان هم پیداست که مقصر اصلی عدم توافق امریکای زیاده خواه وبیشعوراست نه کشورهای ثالث ولی پادوهای داخلی ونفوذی غرب درداخل به مردم القا میکنندکه ماباید به هرطریق ممکن شروط غرب رابپذیریم وبا سیاه نمایی ومقصر قلمداد کردن روسیه وچین سعی درگمراه کردن اذهان عمومی ومجبور بهتسلیم بودن کشورمان را دارند درصورتیکه چین باخرید نفت ازایران موجب خنثی شدن تحریمها وبه خاک مالیده شدن بینی امریکارافراهم آورده