بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

عشقی: محدودیتی برای توسعه درآمد ثابت‌ها نیست

عشقی: محدودیتی برای توسعه درآمد ثابت‌ها نیست
رئیس سازمان بورس گفت: در حال حاضر نه‌تنها برای توسعه این صندوق‌ها هیچ محدودیتی مقابل سرمایه‌گذاران وجود ندارد بلکه سقف‌های مورد نیاز صندوق‌ها نیز بر اساس تقاضای آنها، افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر : ۲۵۵۹۳۱

دولت؛ برنده بازی اخذ مالیات از سپرده گذاری اشخاص حقوقی

به گزارش بورس نیوز، یکی از چالش های این روزهای صندوق های سرمایه گذاری این است که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، سود سپرده‌گذاری اشخاص حقیقی در بانک ها مشمول مالیات خواهد شد و صندوق های سرمایه گذاری هم شخص حقوقی محسوب می شوند! با توجه به آنکه بخشی از منابع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بانک ها سپرده گذاری شده، ریسک کاهش بازده و به دنبال آن، خروج حقیقی ها از این صندوق ها متوجه بازار سرمایه است.

در این مورد اینجا بیشتر بخوانید.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، در این خصوص اظهارکرد: صندوق‌های با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بوده و در حال حاضر نه‌تنها برای توسعه این صندوق‌ها هیچ محدودیتی مقابل سرمایه‌گذاران وجود ندارد بلکه سقف‌های مورد نیاز صندوق‌ها نیز بر اساس تقاضای آنها، افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس گفت: از سوی دیگر، برای نظارت بر این صندوق‌ها سامانه‌های نظارت بر صندوق‌ها مستقر شده‌اند و سازمان در این زمینه نظارت سفت و سختی را بر صندوق‌ها خواهد داشت.

برنده بازی صندوق‌های با درآمد ثابت کیست!

فرزاد میدانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در مورد این موضوع که آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جزو اشخاص حقوقی طبقه‌بندی شده و مشمول مالیات بر سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها خواهند شد یا نه، اطلاعی ندارم اما؛ اگر قرار باشد سود سپرده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات باشد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانند به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها، اقدام به خرید اوراق کنند.

وی افزود: در این صورت شاید در کوتاه مدت (مثلاً یکی_دو ماه) بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمی افت کند اما؛ در بلندمدت نگرانی بابت افت بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خروج نقدینگی از این صندوق‌ها منطقی نیست چرا‌که در این صورت، احتمالاً سیاستگذاران اقتصادی برنامه‌ای برای انتشار و عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه خواهند داشت و اوراق، جای سپرده‌های بانکی را خواهند گرفت.

این فعال بازارسرمایه گفت: البته بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به نرخ بهره اوراق هم خواهد داشت و افزایش تقاضای اوراق، نرخ بهره را تحت تاثیر قرار می دهد.

میدانی تصریح کرد: در هر صورت اشخاص حقیقی که در حال حاضر از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازارسرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، فعلا گزینه مناسب دیگری برای سرمایه‌گذاری پیش رو ندارند که اقدام به خروج منابع خود از این صندوق‌ها کنند.

این کارشناس بازاسرمایه اضافه کرد: حتی با فرض اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و کاهش تقریباً ۲درصدی بازده سالانه این صندوق‌ها، بازهم بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از بازدهی سپرده‌گذاری در بانک برای اشخاص حقیقی جذاب‌تر خواهد بود.

وی افزود: تنها ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، این است که با اجرای این سیاست، اوراقی در بازار سرمایه عرضه شود که بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشد و برخی حقیقی‌ها اقدام به خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت کرده و مستقیماً اوراق خریداری کنند. به هر حال دولت می‌تواند برنده اصلی این بازی باشد و از فرصت به وجود آمده برای عرضه اوراق و تامین مالی استفاده کند.

میدانی در پایان گفت: بازدهی صندوق های سرمایه گذاری معمولاً در حدود میانگین نرخ بهره اوراق است. البته بعید است که صندوق های سرمایه گذاری مشمول پرداخت مالیات سود سپرده گذاری در بانک باشند، چرا که حجم سپرده گذاری این صندوق‌ها در بانک ها بالا است و قطعاً سازمان بورس اوراق بهادار به منظور حمایت از این صندوق ها، اقداماتی انجام خواهد داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ابهام بزرگ بودجه در آینده صندوق‌های درآمد ثابت
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابهام بزرگ بودجه در آینده صندوق‌های درآمد ثابت

چرا آتش نرخ نفت، بورس را گاوی نکرد
در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چرا آتش نرخ نفت، بورس را گاوی نکرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
دولت باصطلاح انقلابی به هیچ یک وعده های خود در انتخابات
عمل نکرد
کارنامه بد دولت در دروغ پردازی بدتر از دولت قبل
راستی شما ناهار خوردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
دولتی بدتر از دولت قبل در دغل کاری و دغل بازی و دروغ
پردازی از خدا بترسید بالاخره نفرین این مردم گریبانگیر
دولت دورغ را خواهد گرفت
از روسیه هم کاری بر نخواهد آمد