بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
خواجه نصیری با ضروری خواندن ارتقای پلتفرم‌های معاملاتی بازار سرمایه، این اقدام را حرکتی مهم و اثر گذار در جهت جذاب‌تر شدن بازار سرمایه در رقابت با سایر بازار‌های رقیب برشمرد.
کد خبر : ۲۵۶۱۳۰

جذابیت بازار سرمایه در رقابت با بازار‌های رقیب در گرو ارتقای پلتفرم‌های معاملاتی
محمودرضا خواجه نصیری مدیرسابق نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز با اشاره به اینکه پلتفرم‌های معاملاتی در ایران به بلوغ کافی نرسیده اند، گفت: از آنجائیکه جذابیت‌های بازار‌های مالی اعم از بازار‌های فارکس بازار‌های رمز ارز و بازار‌های سهام دنیا در ارتقاء و رشد پلتفرم‌های مالی این بورس‌ها و این بازار‌ها خلاصه می‌شود ضرورت دارد تا ارتقا پلتفرم‌های معاملاتی بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: توسعه ابزار‌ها و ارتقا پلتفرم‌ها نکته مهی نکات مهمی برای عبور از این مرحله و رفتن به یک نسل جدید در بازار سرمایه است و می‌تواند منجر به جذابیت بازار سرمایه در رقابت با بازار‌های رقیب شود.

وی افزود: بهره گیری از ابزار‌های مختلف، دوطرفه شدن بازار به معنای مهیا شدن امکان خرید و فروش در دو طرف بازار با استفاده از اهرم‌های معاملاتی، مواردی است که این روز‌ها بازار رمز ارز را به گزینه‌ای مطلوب برای بسیاری از سرمایه گذاران تبدیل کرده است.
خواجه نصیری با اشاره به بالا بودن نوسان در این بازار‌ها و امکان اتخاذ موقعیت در نزولی و صعودی در این بازار‌ها گفت: این ابزار‌ها باید در بازار سرمایه ایران هم شکل بگیرد تا سرمایه گذاران در هر شرایطی که برخی از آن‌ها ممکن است تحت کنترل سرمایه گذار نباشد، با تحلیل و برنامه ریزی درست از آن بهره ببرند. درصورتی که ابزار‌های معاملاتی دو طرفه و اهرم دار وجود داشته باشد سرمایه گذار می‌تواند با اهرم‌های معاملاتی علاوه بر کسب سود در شرایط مختلف از بازار، درجات مختلفی از ریسک پذیری را در بازار تجربه کند.
وی با بیان اینکه این قبیل پلتفرم‌ها که به پلتفرم‌های "سوشال تریدینگ" شهرت دارند و از حدود ۱۰ سال پیش در دنیا بوجود آمده و نقش بزرگی را در بازار‌ها ایجاد کرده اندگفت: این پلتفرم‌ها باعث می‌شوند تا جریان و گردش اطلاعات در بازار به واسطه تبادل اطلاعات بین معامله گران و فعالان بازار بیشتر شده ودر پی آن فعالیت‌های معاملاتی و امکان مشارکت و همراهی در بین معامله گران بازار گسترده‌تر شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار علاقه‌مند به اتحاد و همگرایی معامله گران بازار و سهامداران هستند ومعاملات اجتماعی یا «سوشال تریندینگ» به صورت گسترده این امکان را فراهم می‌کند تا این همگرایی شکل بگیرد.

به گفته مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به ضبط شدن همه موارد و رتبه بندی اشخاص برای میزان اعتباری که به واسطه معامله‌های خود به دست می‌آورند، این افراد به واسطه همین درجات و رتبه‌ها که در این سیستم‌های سوشال تریندینگ داده می‌شود، در تعامل معاملاتی- اطلاعاتی و اهمیت به اطلاعات و تحلیل کارشناسی توسط سرمایه گذاران گزینش می‌شوند.

وی افزود: بنابراین یک ارزیابی از اشخاص که در این شبکه‌های اجتماعی تخصصی معاملاتی فعالیت می‌کنند مبتنی بر سود و زیان وضعیتی که به دست آوردند و نتیجه اقدامات آن‌ها ایجاد شده و این سبب می‌شود تا به مرور زمان این شبکه‌ها برخلاف شبکه‌های اجتماعی غیرتخصصی که عمدتاً موارد و مطالب به هیچ وجه ارزیابی و راستی آزمایی نمیشوند، قوی‌تر عمل کنند.

خواجه نصیری تصریح کرد: نمایش تاریخچه فعالیت‌های اشخاص در سیستم‌های سوشال تریدینگ سبب می‌شود تا اشخاصی که با تحلیل فعالیت می‌کنند؛ مورد توجه قرار بگیرند و به دست آوردن «اعتبار بالا در سطح تحلیل گری» جایزه پیش بینی‌های درست و تحلیل‌های دقیق کسانی است که این کار را می‌کنند.

وی افزود: فارغ از این که مسائل تئوری صرفاً باعث رشد و ارتقاء افراد می‌شود حتی در طیف علمی نیز استفاده از دستاورد‌های علمی و تحلیل درست، هوش و ذکاوت و اقدامات خوب باعث میشود تا افراد در سیستم‌های سوشال تریدینگ به تحلیل گران بزرگی تبدیل شده و به بازار کمک کنند.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه سیستم‌هایی که بر اساس گردش اطلاعات و تبادل نظرات کافی و تخصصی شکل می‌گیرند، به دلیل ثبت تاریخچه و شفافیت معاملات در سیستم و راستی آزمایی آن‌ها؛ عملاً امکان ظهور و ورود نظرات غیر کارشناسی، ناپخته و بی ارتباط به بازار‌های مالی رو که عمدتاً دست آوردی برای بازار ندارد را کنا زده بشه و به تدریج جمع‌های ارزشمندی که در بازار‌ها شکل می‌گیرند که می‌توانند هدایت کننده و ارتقاء دهنده دانش مالی باشد.
مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادارافزود: دراین جمع‌ها عمدتا افراد متخصص با معاملات خوداز درجات بعدی امکانات که در همین سیستم‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته شده مانند کپی تریدینگ (معاملات کپی) یا میرور تریدینگ (معاملات انعکاسی) بهره گرفته و کسب درآمد می‌کنند.

خواجه نصیری تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد برای اینکه معاملات در بورس جذاب شود، فارغ از اتفاقاتی که در حوزه ریسک‌های سیستماتیک بازار، صنعت و ... رخ می‌دهد و در دراز مدت بربازار اثردارد؛ باید نسبت به راه اندازی این پلتفرم‌های معاملاتی اقدام شود تا فضا برای انجام معاملات و استفاده از تحلیل‌ها در جهت‌های مختلف بازار وهمچنین فائق آمدن تحلیل‌های مالی و فعالیت‌های کارشناسی بر تحلیل‌های غیر مالی و روش‌های تودواری که عملا ً در خلاً دانش‌های مالی به وجود می‌آید؛ مهیا شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است برای ورود به نسل جدید بازار سرمایه و در حقیقت جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به بازار سرمایه کشور و حفظ آن مخصوصاً در برابر بازار رمز ارز‌ها که انواع و اقسام ابزار‌های دوطرفه و اهرمی درآن وجود دارد باید پلتفرم‌های فعلی ارتقا یابد.

به گفته خواجه نصیری بازار رمز ارز‌ها نه با جذابیت دارایی مورد معامله بلکه با امکانات پلتفرم‌های معاملاتی خود افراد زیادی را در قالب یکی از پر ریسک‌ترین و پیش بینی ناپذیرترین بازار‌های دنیا جذب کرده است.

وی افزود: ارتقاء پلتفرم‌ها با همان جذابیت‌ها درکنار ایجادفضا تبادل اطلاعات تحلیلی، اخبار معتبر را به خوبی و به موقع ضبط و در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. به این ترتیب نظر‌های تحلیل گران حرفه‌ای در کنار نماد هر سهم یا هر ابزار معاملاتی به صورت یکجا ارائه می‌شود به دنبال آن سرمایه گذاران با داشتن فضای خبری شبکه‌های اجتماعی و تبادل اطلاعات در داخل پلتفرم‌ها در زمانی که مشغول معامله و یا تحلیل هستند تمام آن چیزی را که میخواهنداعم از اطلاعات مالی مستند، راستی آزمایی شده و قابل اتکا را از داخل یک سیستمی تخصصی کسب می‌کنند.

خواجه نصیری گفت: با ارتقاء چنین پلتفرم‌هایی بدون اینکه ما به دنبال حذف سایر پلتفرم‌های اجتماعی تبادل اطلاعاتی باشیم، پلتفرم‌های قابل اتکاء را ایجاد می‌کنیم که سرمایه گذاران نه به جبر بلکه به اختیار تصمیم میگیرند تا از این پلتفرم‌ها استفاده کنند و به مرور زمان تمام اخبار و اطلاعات به سمت این پلتفرم‌ها هدایت خواهد شد.

به اعتقاد این تحلیلگرارشد بازار سرمایه اشتراک تاریخچه معاملات تحلیلگران حرفه‌ای که دراین پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند منجر به تفکیک سره از ناسره خواهد شد و به جای اینکه اشخاص صرفاً با درجات تئوریک سنجیده شوند، به صورت عملی مورد ارزیابی قرار گرفته و نقش بیشتری در بازار سرمایه ایفا کنند. این پلتفرم‌ها همچنین می‌توانند در آینده محل اجتماع همراهی مشارکت همه فعالین بازار باشند و زمینه ایجاد یک فضای متحد وقوی برای ارتقاء بازار سرمایه را مهیا کنند.

خواجه نصیری تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم و درست کردن پلتفرم‌های معاملاتی پیشرفته نیازی نیست چرخ را از نو اختراع کنیم، کافی است فقط نگاهی به پلتفرم‌های معاملاتی دنیا بی اندازیم و پلتفرم‌های بزرگی که در این خصوص در بازار‌های مختلف ایجاد شده را در کشور بسازیم.

وی افزود: با توجه به دانش فنی و تخصصی که در کشور وجود داره قطعاً ساخت این پلتفرم‌ها کار سختی نیست وبسترش فراهم شده است. پیشنهاد می‌کنم سازمان بورس در یک برنامه میان مدت در حقیقت با ارایه فراخوان برای اینکه پلتفرم‌های معاملاتی با توانایی‌هایی از جمله به روزبودن وفراهم بودن شرایط جریان اطلاعات مالی و تخصصی و تبادل اطلاعات و در عین حال امکان توزیع ابزار‌ها ایجاد شود، اقدام کند. مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به این ترتیب قطعاً پیشخوان معاملات بازار سرمایه در اختیار متخصصین و طیف وسیعی از علاقه‌مندان حوزه بازار مالی، کامپیوتر و نرم افزار و سیستم‌های هوش مصنوعی و... و روش‌های مبتنی بر آن قرار میگیرد و متخصصین کشور در کنار هم میتوانند نرم افزاری ایجاد بنند که در کنار ارتقاء تکنولوژی معاملاتی بازار سرمایه، بازار سرمایه را نیز ارتقاء دهد. ما این موضوع را در بخش‌های مختلف دیگر تکنولوژی کشور شامل بخش‌های تجاری، حمل و نقل و ... شاهد بودیم که اینگونه توانسته فضای کسب و کار و در کنار آن خدمت بهتر به مردم را در آن فضا ایجاد کند. قطعاً این تجربه در بازار سرمایه هم بسیار مفید و راهگشا بوده و فضای بازار را تغییر خواهد داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"بورس" در کمای ابهامات

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی

ثمره آزادسازی واردات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ثمره آزادسازی واردات خودرو

بورس امروز سبزپوش می‌شود
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس امروز سبزپوش می‌شود

ارسال نظر