بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
عملکرد ماهانه پتروشیمی پردیس در بهمن‌ماه؛

سود فسخ قرارداد "شپدیس" در کجا می‌نشیند!

سود فسخ قرارداد
چرا زمانی که خودتان را تعیین کننده نرخ اوره می‌دانید با شرکت‌هایی قرارداد امضا و محصول پیش فروش می‌کنید که پس از تغییرات قیمتی از معامله با شما سر باز زنند؟
کد خبر : ۲۵۶۱۸۹

پتروشیمی پردیس+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، شاید که نه، حتما سهامداران پتروشیمی پردیس آخرین مجمع این شرکت را فراموش نکرده‌اند و روند فخرفروشی آقای مدیرعامل که خود را شطرنج باز بزرگ بازی نرخ "اوره" دانست، از اذهان سهامداران خارج نشده است.


حال یک سوال از بخش قرارداد "اوره" این پتروشیمی مطرح شده که امیدواریم پاسخی برای آن یافت شود.

شرکت پتروشیمی پردیس گزارش را در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ تحت عنوان شفاف‌سازی اعلام کرد که در بخشی از بیان آمده بود، در تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن‌ماه) دو پارت از محصول اوره را به ارزش ۳۰ و ۵۰ هزارتنی پیش‌فروش کرد که مجموعاً به ۸۰ هزارتن می‌رسید اما؛ به علت تغییرات در نرخ فروش مشتری پس از مدتی از خرید خود پا پس کشید و انصراف داد.

شفاف سازی پتروشیمی پردیس+بورس نیوز


پتروشیمی پردیس به دلیل اینکه طرف قرارداد معامله پس از مدتی انصراف داده می‌خواهد سپرده اولیه دریافتی خریدار محصول را از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد، اکنون سؤالی که پیش می‌آید این است که "شپدیس" این درآمد و سودی که بابت فسخ قرارداد از سوی شرکت موردنظر دریافت می‌کند را در صورت‌های مالی تحت چه عنوانی به ثبت می‌رساند و آیا اصلاً این درآمد به صورت‌های مالی می‌رسد یا خیر؟

شفاف‌سازی این معاملات در سامانه کدال به ثبت رسید اما؛ انعقاد این قرارداد برای پیش فروش محصولات که در تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن‌ماه) اعلام شد در سامانه کدال گزارش نشده است.

شفاف‌سازی کدال+بورس نیوز

قیمت کود اوره صادراتی در بورس ایران براساس بورس جهانی تعیین می شود، مدیرعامل پتروشیمی پردیس در مجمع این شرکت معتقد است که نرخ اوره را "شپدیس" تعیین می‌کند و افتخار خود می‌داند که قیمت اوره در زمان تحویل مدیریت او ۱۹۵ دلار بوده و این نرخ را افزایش داده است.

سؤالی دیگر پیش می‌آید، چرا زمانی که خودتان را تعیین کننده نرخ اوره می‌دانید با شرکت‌هایی قرارداد امضا و محصول پیش فروش می‌کنید که پس از تغییرات قیمتی از معامله با شما سر باز زنند؟

حال باید در نظر گرفت که قیمت اوره جهانی پس از روند کاهشی که به دنبال داشت اکنون در محدوده ۸۷۵ دلار ایستاده است و باید دید که جناب مدیرعامل این افزایش قیمت را بار دیگر به خود اختصاص می‌دهد یا خیر؟

روند جهانی نرخ اوره+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت پتروشیمی پردیس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری درآمدی که از فروش محصولات خود شناسایی کرد برابر با ۲۰،۷۱۹ میلیارد ریال بود و طی ۵ ماه سپری‌شده از ابتدای سال مالی تاکنون "شپدیس" درآمدهای تجمیعی خود را مبلغی بالغ‌بر ۱۳۳،۷۸۴ میلیارد ریال ارائه کرد.

عملکرد ماهانه پتروشیمی پردیس+بورس نیوز

مجموع درآمد ماهانه "شپدیس" در بهمن‌ماه حاصل از فروش محصولات در بازار داخل کشور و بازار خارجی بود که عمده درآمد به‌دست‌آمده از فروش در بازار صادراتی بود که ۶۱ درصد از کل درآمد‌ها را تشکیل می‌داد و مابقی آن نیز در بازار داخلی شناسایی شد.

درآمد ماهانه "شپدیس" تا بهمن‌ماه ۱۴۰۰

بر پایه این گزارش، درآمد ماهانه‌ای که پتروشیمی پردیس در بهمن‌ماه سال جاری به ثبت رساند ۱۳ درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته به همراه داشت و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز ۸۷ درصد افزایش درآمد را تجربه کرد، میزان درآمدی که در پنجمین ماه از سال مالی شناسایی کرد ۲۵ درصد از میانگین درآمدی که طی ۴ ماه گذشته به دست آمد کمتر بود.

درآمد ماهانه شپدیس+بورس نیوز

همان‌طور که گفته شد پتروشیمی پردیس طی دوره یک‌ماهه منتهی به بهمن‌ماه عمده‌ترین درآمد ماهانه خود را از فروش محصولات در بازار صادراتی کسب کرد و بیشترین درآمد به ثبت رسیده مربوط به محصول «اوره صنعتی (صادراتی)» با ۱۰،۲۷۳ میلیارد ریال بود.

نرخ فروش محصول «اوره صنعتی (صادراتی)» که عنوان درآمدزاترین محصول پتروشیمی پردیس را در اختیار داشت ۱۱ میلیون و ۲۵۵ هزارتومان در ازای هر تن بود که نسبت به ماه گذشته ۳۷ درصد کاهش پیدا کرد اما؛ تنها محصولی که توسط این پتروشیمی در بازار داخلی به فروش رسید مربوط به «اوره صنعتی» بود که ۸،۱۴۵ میلیارد ریال درآمدزایی برای "شپدیس" داشت.

تفکیک درآمد ماهانه شپدیس+بورس نیوز

گفتنی است که نرخ فروش محصول «اوره صنعتی (داخلی)» در بهمن‌ماه سال جاری برابر با ۹ میلیون تومان در ازای هر تن بود که در مقایسه با ماه گذشته تغییری را به دنبال نداشت.

فروش ماهانه پتروشیمی پردیس

بر اساس این گزارش، مقدار فروش ماهانه محصولات پتروشیمی پردیس در بهمن‌ماه برابر با ۲۰۰,۰۶۵ تن بود که نسبت به ماه گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد، همچنین بیشترین مقدار فروش "شپدیس" در بازار داخل کشور با ۹۰،۲۹۰ تن شکل گرفت که نرخ فروش هر تن ۹ میلیون تومان بود، همچنین شپدیس در بهمن‌ماه ۳۱۵،۴۷۲ تن تولید محصولات «آمونیاک و اوره» را به همراه داشت.

فروش ماهانه شپدیس+بورس نیوز

پتروشیمی پردیس در بهمن‌ماه پس از وقفه یک ماهه فروش محصول «آمونیاک» را از سر گرفت که ۱۸،۵۰۱ تن از این محصول طی این دوره به فروش رسید، درآمدی که از فروش این محصول شناسایی شد برابر با ۲،۲۹۹ میلیارد ریال بود که نرخ فروش این محصول در ازای هر تن ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزارتومان اعلام شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۱ اسفندماه؛

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۶ اسفندماه؛

حقوقی‌ها در لباس حقیقی‌ها/ رشد ۱,۵ درصدی شاخص کل

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۵ اسفندماه؛

فرش قرمز پالایشی‌ها برای نقدینگی

ارسال نظر