بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۶ فروردین؛

نقدینگی به سهم‌های کوچک آمد/ قفل صف‌های فروش، نصف شد

نقدینگی به سهم‌های کوچک آمد/ قفل صف‌های فروش، نصف شد
گروه‌های پالایشگاهی و فلزات اساسی اگرچه افزایشی بودند اما؛ روند روز گذشته خود را به نمایش نگذاشتند با این حال، روند خروج و ورود نقدینگی حقیقی‌ها نشان داد، پول حقیقی مسیر خود را به این گروه‌ها پیدا کرده است.
کد خبر : ۲۵۶۳۷۹

نقدینگی به سهم‌های کوچک آمد/ قفل صف‌های فروش، نصف شد

به گزارش بورس‌نیوز؛ بازارسرمایه در دومین روز خود نیز سبزی را به همراه داشت اما؛ نکته حائز اهمیت آن است که امروز شاخص هم‌وزن از شاخص‌کل جا نماند.

با نگاهی به ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازارسرمایه می‌توان دریافت که توجه به سهم‌های کوچک رشد پیدا کرده و شاید بهتر بگوییم که اجازه نفس کشیدن به سهم‌های درجه دو (از لحاظ ورود حقوقی‌ها) داده شده است البته موضوعی که برخی از فعالان بازار سرمایه را نگران می‌کند عرضه‌ها زیادی هست که موجب کاهش قیمت سهام پیشرو می‌شود.

با اینحال امروز هم شرایط معاملات مساعد و پویا بود و این می‌تواند بر امیدواری‌ها بیافزاید. در روز جاری گروه خودرو از جمله گروه‌های مطرح بازار بود، اما گروه‌های پالایشگاهی و فلزات اساسی اگرچه افزایشی بودند، اما به خوبی دیروز نبودند، ولی این امیدواری به وجود آمده که پول حقیقی مسیر خود را به این گروه‌ها پیدا کرده است.

نقدینگی به سهم‌های کوچک آمد/ قفل صف‌های فروش، نصف شد

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص کل با رشد قابل‌توجه بهار را آغاز کرد و با رشد ۱۲ هزار و ۷۲۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۹۲ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۰۳ هزار واحدی رشد کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۳ هزار و ۳۶ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۸۷ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "فخوز"، "شتران"، "وغدیر" و "فملی" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۲۹،۴۵۲ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۸،۶۱۶ معامله، "شستا" با تعداد ۱۶،۳۲۲ معامله، "شتران" با تعداد ۱۴،۸۸۳ معامله، "فولاد" با تعداد ۱۴،۸۸۳ معامله، "شپنا" با تعداد ۹،۸۵۹ معامله و "شبندر" با تعداد ۹،۵۷۹ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۸ میلیارد و ۹۶۷ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۴۵ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۸۸۵ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۳۲۴ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» به ارزش معامله ۲۸۱ میلیارد تومان، و «بانک ها» با حجم معامله ۱۷۰ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۴۵۷ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۱۴۶ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۶۶۰.۱ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۱۴۲ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۲۸ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۵۳.۷ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند  "ورنا" به ارزش ۱۰۳،۸ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۶۹،۶ میلیارد تومان، "خگستر" به ارزش ۵۸،۴ میلیارد تومان، و "زکشت" به ارزش ۳۷،۷ میلیارد تومان، "سمگا" به ارزش ۳۱،۲ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "وحافظ"، "شمواد"، "ورازی" و "لازما" و "تمحرکه" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۸۵۰ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۷۷۹ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی)  ۴۱ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"ثشاهد" ۳۰ میلیارد تومان، "حکشتی" ۲۱ میلیارد تومان، "خگستر" ۱۴ میلیارد تومان، "شپدیس" ۱۲ میلیارد تومان، "واحیا" ۸ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "فولاد" ۱۹ میلیارد تومان، "شتران" ۱۴ میلیارد تومان، "کسرا" ۱۲ میلیارد تومان، "آریان" ۱۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "شگویا"، "نوری"، "شبندر"، "وصندوق"، "فولاد"، "واحیا" و "جم" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "ثشاهد" با حجم معامله ۵۰ میلیون برگه سهم (بیش از دوبرابر میانگین حجم ماه)، "اخابر" با حجم معامله ۳۰.۳ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "واحیا" با حجم معامله ۱۰ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "غدشت" با حجم معامله  ۹ میلیون برگه سهم و "سغدیر" با حجم معامله  ۸.۷ میلیون برگه سهم (بیش از نه‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

نقدینگی به سهم‌های کوچک آمد/ قفل صف‌های فروش، نصف شد

بورس فردا

مهم‌ترین نگرانی نخستین هفته بازارسرمایه باز شدن پیچ فلکه عرضه‌ها بوده که اگر این دامنه توسط برخی حقوقی‌ها باز شود، بازارسرمایه با ترس و استرس تا آخر هفته معاملات ضعیفی را از خود نشان می‌دهد و این بورس ترسو حتی شاید روند تعادل یا حتی منفی خود را به هفته‌های آینده منتقل کند.

صندوق تثبیت و ناظران بازارسرمایه باید در چنین شرایطی که بسیاری از حقوقی‌ها فضا را برای ترک‌تازی خود باز دیده‌اند، بسیار منسجم‌تر و قوی‌تر عمل کنند تا ترس پایان قرن را به ابتدای این قرن منتقل نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر