بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
اگرچه امروز شاخص‌ها مثبت شدند، اما این افزایش به مراتب کمتر از دیروز بود و عرضه‌های جدی بخشی از رشد شاخص‌ها را خنثی کردند.
کد خبر : ۲۵۶۶۵۳

به گزارش بورس‌نیوز؛ همانطور که در پیش‌گشایش نیز عنوان شد، "زمانی یک ابهام پیش روی سهامداران قرار می‌گیرد و آنهم دربازه زمانی است که شاخص هم‌وزن به رشد معقولی رسیده که دیروز این شاخص با رشد ۱.۸۶ درصدی حسابی سهامداران حقوقی را شرطی کرد تا در میانه‌های امروز درست در شلوغی‌های خرید، دست خود را بر دکمه فروش بگذارند".

امروز شاخص‌کل تا مرز ۱,۴۷۹ هزار واحدی نیز پیش رفت اما؛ امان از چشم‌تنگی که باعث شد این شاخص از حدود ساعت ۱۰ صبح روند نزولی خود را آغاز کند.

البته یک سیگنال دیگری به بازار از طریق وزیر امور خارجه نیز رسید که "آماده یک توافق خوب و پایدار در وین هستیم اما؛ آمریکا، مسئول مستقیم تطویل مذاکرات است. "

اگرچه امروز شاخص‌ها مثبت شدند، اما این افزایش به مراتب کمتر از دیروز بود و عرضه‌های جدی بخشی از رشد شاخص‌ها را خنثی کردند.

در روز جاری خساپا و خودرو با عرضه‌های جدی روبرو شدند و حتی خودرو در قیمت‌های منفی مبادله گردید. بقیه گروه‌های مطرح نیز کم و بیش دچار شرایط پر عرضه بودند.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز دوشنبه نیز بازار با آنکه پر قدرت آغاز کرده بود اما؛ رفته رفته از این قدرت کاسته شد، ولی در پایان باز رنگ سبز بود که بر نمای شاخص جلوه‌ای بخشیده بود.

شاخص کل با رشد ۶ هزار و ۸۶۸ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴۷ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی رسید.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۵۶۳ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۱۵ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "شپنا"، "شبندر"، "شتران" و "فملی" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۴۱,۵۴۶ معامله، "شستا" با تعداد ۳۶,۲۱۲ معامله، "خساپا" با تعداد ۳۰,۳۵۲ معامله، "شپنا" با تعداد ۲۲,۰۸۶ معامله، "شتران" با تعداد ۲۰,۵۲۲ معامله، "فولاد" با تعداد ۱۲,۶۷۰ معامله و "شبندر" با تعداد ۱۷,۱۳۱ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۷ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۵ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۵ میلیارد و ۱۶۱ هزار برگه سهم را در بیش از ۷۴۴ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله یک هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۹۱۲ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله ۶۴۵ میلیارد تومان و «بانک‌ها» با حجم معامله ۵۵۴ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۲۵۹ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۰۷ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۱۰۱۳ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۳۷۴ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷۳ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۰۴.۱ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "ورنا" به ارزش ۱۹۶,۷ میلیارد تومان، "خگستر" به ارزش ۱۸۲,۴ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۱۶۲ میلیارد تومان، و "ولساپا" به ارزش ۷۳,۶ میلیارد تومان، "سپنا" به ارزش ۴۲,۷ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "وحافظ"، "بالاس"، "سیمرغ"، "پیزد" و "غدشت" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۲۵۲ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"شپنا" ۱۳۱ میلیارد تومان، "وبصادر" ۴۴ میلیارد تومان، "تملت" ۱۰ میلیارد تومان، "کگهر" ۹ میلیارد تومان، "پارسیان" ۹ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "فملی" ۶۸ میلیارد تومان، "فولاد" ۶۷ میلیارد تومان، "نوری" ۲۳ میلیارد تومان، "خاورح" ۲۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "فخوز"، "اتکای"، "کسرا"، "غناب" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد‌ی تاکنون در بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "شپنا" با حجم معامله ۴۰۰ میلیون برگه سهم (بیش از دو نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "وبصادر" با حجم معامله ۷۳۶.۷ میلیون برگه سهم (بیش از چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "کالا" با حجم معامله ۵۱ میلیون برگه سهم (پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "فرابورس" با حجم معامله  ۶۷.۷ میلیون برگه سهم (سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و"رمپنا" با حجم معامله  ۳۷.۹ میلیون برگه سهم (ده‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

به هر حال انتظار سرمایه‌گذاران در اسفندماه به‌سوی بهبود سرمایه‌گذاری پیش رفته و بخشی از سرمایه‌گذاران پول‌های خود را به سمت بازار سرمایه جهت‌گیری کرده‌اند.

با اینحال نباید انتظار داشت که به سرعت این روند مثبت خودش را کاملا نشان دهد.

هنوز بسیاری از فعالان بورس هستند که با اندکی سودآوری در پرتفو خود سهام خود را نقد می‌کنند.

در نتیجه با افزایش عرضه، سرعت رونق کمتر می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر