بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

در طرح جهش مسکن، انبوه‌سازان را بازی ندادند!

در طرح جهش مسکن، انبوه‌سازان را بازی ندادند!
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: شرکت‌های انبوه‌ساز بورسی، عمدتاً وابسته به نهادهای دولتی و بانک‌ها و تامین اجتماعی هستند و انبوه‌ساز به معنای واقعا خصوصی محسوب نمی‌شوند. با توجه به برخی محدودیت‌ها و مشکلات در بازارسرمایه، انبوه‌سازان واقعی رغبت چندانی برای حضور در بازار‌سرمایه را ندارند!
کد خبر : ۲۵۶۹۸۸

در طرح جهش مسکن، انبوه سازان را بازی ندادند!

به گزارش بورس نیوز، یکی از مهمترین وعده های قبل از انتخابات آقای رئیسی، احداث سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی بود‌. طرحی که بسیاری از صنایع بورسی از جمله فولاد و سیمان و کاشی و سرامیک و... را تحت تاثیر قرار می داد. وعده ای که به نظر می رسد تا کنون جدیت لازم در تحقق آن وجود نداشته است. با این حال گفته می شود ۸ میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور، طرح بزرگی است که مقدمات آن هم زمان می برد. طبیعی است مراحل اداری و تامین زمین مورد نیاز این طرح که هم ویژگی های لازم برای ساخت مسکن را داشته باشد و هم مشکل حقوقی نداشته باشد و... زمان بر است و فعلا این مراحل در دست انجام است. از این رو فعلا نمی‌توان گفت در اجرای این طرح تعلل و تاخیری وجود داشته است.

وی افزود: البته این که ۸ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، به معنای آن نیست که ۸ میلیون متقاضی واقعی برای این طرح وجود دارد. قطعاً در زمان شناسایی متقاضیان، حداقل نیمی از افرادی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند واجد شرایط لازم نبوده و حذف خواهند شد.

رهبر ادامه داد: البته که معتقدم در اجرای این طرح باید از پتانسیل های بخش خصوصی هم استفاده شود تا این طرح هر چه زودتر وارد مرحله اجرایی و عملیاتی گردد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و فقط تفاهم‌نامه‌ای با برخی سازمان ها و ارگان ها از جمله آموزش و پرورش منعقد شده که احداث بخشی از این واحدها به این ارگان ها واگذار شود.

این فعال صنعت انبوه‌سازی تاکید کرد: حال آنکه به نظر می رسد امضای این تفاهم نامه ها اثربخشی لازم را نخواهد داشت. به عنوان مثال در تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش منعقد شده احداث ۱۵۰ هزار واحد از این طرح به آموزش و پرورش سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه مسئولیت را از دوش وزارت راه و شهرسازی بر نمی دارد و آموزش و پرورش تخصص کافی در احداث واحدهای مسکونی را نخواهد داشت. انبوه سازان متخصصان احداث مسکن در کشور هستند و باید از ظرفیت ها و سرمایه این بخش برای اجرای این طرح استفاده شود، اما فعلا توجهی به این بخش نشده و با توجه به تفاهم نامه هایی که با ارگان ها منعقد شده، وزارت راه و شهرسازی فقط تلاش کرده که رفع تکلیف کند و بخشی از اجرای کار را به ارگان های دیگر واگذار کند.

رهبر در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح در سودآوری شرکت های انبوه ساز فعال در بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت یا نه، گفت: شرکت‌های انبوه ساز بورسی، عمدتاً وابسته به نهادهای دولتی و بانک‌ها و تامین اجتماعی هستند و انبوه ساز به معنای واقعا خصوصی محسوب نمی شوند! با توجه به برخی محدودیت ها و مشکلات در بازار سرمایه، انبوه سازان واقعی رغبت چندانی برای حضور در بازار سرمایه را ندارند!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قلب بازار در حجم معاملات «۵ همت» می‌تپد
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

قلب بازار در حجم معاملات «۵ همت» می‌تپد

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹

ارسال نظر