بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!

ریسکی که بازارسرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!
صنایع وابسته به نفت و کامودیتی ها در هفته‌های گذشته رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی داشته و طبیعی است که شاید در کوتاه‌مدت شاهد اصلاح مقطعی در برخی نمادها باشیم؛ اما به‌طورکلی نسبت به رشد صنعت پالایشی، اوره‌ای، متانولی‌ها و الفینی ها خوش‌بین هستم.
کد خبر : ۲۵۷۰۸۸

ریسکی که بازار سرمایه، هوشمندانه پیشخور کرد!

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه معاملات روز سه‌شنبه را منفی آغاز کرد و افت ۳۳ هزار حل‌های شاخص کل بورس، نشان داد برای عبور از کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی و فتح قله‌های بالاتر، راه نسبتاً دشواری در پیش داریم. این در حالی است که به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار سرمایه بیشتر ناشی از جو روانی بازار و نیز خبر اخذ عوارض صادراتی از محصولات خام باشد.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم اثرگذار بر بازار سرمایه وضعیت بازارهای جهانی است و بازارهای جهانی هم به دلیل نگرانی بابت افت عرضه‌های آتی، افزایش قیمتی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: در هفته‌های قبل تصور می‌شد اگر توافقی میان روسیه و اوکراین شکل بگیرد، قیمت‌های جهانی سقوط خواهد کرد و کامودیتی ها دوباره به قیمت‌های قبلی بازخواهد گشت اما؛ این تصور اشتباه بود و به نظر می‌رسد تلنگری به اروپا خورده تا سبد انرژی متنوع‌تری داشته و وابستگی کمتری به روسیه داشته باشد.

این فعال بازارهای مالی تأکید کرد: طبیعی است که تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌ها و انعقاد قراردادها و... چند ماه زمان خواهد بود. با توجه به آنکه در فصل زمستان مصرف گاز در اروپا افزایش یافت و اروپایی‌ها باید به فکر ذخایر خود هم باشند، به نظر می‌رسد قیمت‌های جهانی در یک سال آینده حداقل به‌اندازه قیمت‌های میانگین سال ۱۴۰۰ باشد و این موضوع تأثیر ۱۰ الی ۲۵ درصدی روی رشد سودآوری صنایع بورسی خواهد داشت. ضمن اینکه به نظر می‌رسد بازار سرمایه بدون توجه به اخبار مذاکرات، حرکت خود را ادامه می‌دهد و در شرایطی که نرخ دلار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومان و دلار نیمایی به محدوده ۲۵ هزار تومان رسیده، بازار سرمایه با یک امتیاز مثبت مواجه است.

وی افزود: سال گذشته بازار سرمایه در معرض بمبارانی از اخبار مثبت قرار داشت، اما امسال نه‌فقط بازار سرمایه ما، که کل بازارهای جهانی، تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین قرارگرفته و علاوه بر آنکه انتظار سقوط قیمتی در کوتاه‌مدت در بازارهای جهانی نمی‌رود؛ شرایط اقتصادی کشور ما هم به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد افت نرخ ارز نخواهیم داشت و دیگر خبری از انتظار دلار ۲۳ هزارتومانی نیست. افزایش نرخ ارز هم تأثیر مثبتی بر رشد صنایع بورسی خواهد داشت.

صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با در نظر گرفتن قیمت جهانی کامودیتی ها و سایر متغیرهای اثرگذار بر سودآوری صنایع، صنعت پالایشی وضعیت قابل قبولی داشته و پتانسیل رشد در میان‌مدت را دارد. البته که صنایع وابسته به نفت و کامودیتی ها در هفته‌های گذشته رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی داشته و طبیعی است که شاید در کوتاه‌مدت شاهد اصلاح مقطعی در برخی نمادها باشیم؛ اما به‌طورکلی نسبت به رشد صنعت پالایشی، اوره‌ای، متانولی‌ها و الفینی ها خوش‌بین هستم.

کوشکی اضافه کرد: گروه فلزات هم با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و رشد نرخ ارز تا حدودی جای رشد دارد.

وی افزود: علاوه بر این برخی گروه‌های بورسی ازجمله روغنی‌ها و برخی دارویی‌ها هم از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفع شده و رشد خواهند کرد. نکته اینجاست که اگر در صنعتی، در برخی شرکت‌ها افزایش نرخی رخ دهد، سایر شرکت‌های گروه هم تحت تأثیر جو روانی مثبت بازار سرمایه رشد خواهد کرد. همچنین، صنعت سیمان هم احتمالاً تحولاتی به خود خواهد دید. افزایش قیمت املاک کلنگی نشان از روی آوردن دوباره انبوه‌سازان و سازندگان مسکن به بازار مسکن دارد و این می‌تواند صنایع تولیدکننده مصالح ساختمانی را در میان‌مدت موردتوجه قرار دهد. (البته در این موردنیاز به داده‌های تائید کننده است)

آیا نباید نگران افت احتمالی قیمت‌های جهانی و ریزش دوباره بازار سرمایه باشیم!

کوشکی در پاسخ به این سؤال گفت: اگر بازدهی شاخص کل را از ابتدای سال گذشته تاکنون در نظر بگیریم، بازدهی شاخص کل بورس نزدیک به صفر بوده و بازار سرمایه رشد چندانی تجربه نکرده است که نگران افت بازار سرمایه باشیم. ضمن اینکه گروه‌هایی ازجمله پالایشی‌ها هم که در این مدت رشد کرده‌اند، قبل از این رشد، یک سقوط قیمتی سنگین را جبران کرده‌اند و در حال حاضر فقط بخشی از ضرر و زیان سال قبل را پوشش داده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: البته معتقدم قیمت‌های جهانی به سقف رسیده و نگرانی در مورد افت احتمالی قیمت‌های جهانی کاملاً طبیعی است؛ اما نکته حائز اهمیت اینجاست که بازار سرمایه احتمال ریزش قیمت‌های جهانی را در قیمت سهم‌ها لحاظ کرده و قیمت سهام وابسته به نفت و کامودیتی ها، در حد افزایش قیمت‌های جهانی، رشد نکرده که در صورت افت قیمت‌های جهانی، نگران سقوط قیمت سهام باشیم!

وی افزود: این موضوع بدین معنا نیست که اگر قیمت‌های جهانی افت مثلاً ۳۰ درصدی داشته باشند، بازار سرمایه واکنشی نشان نخواهد داد.

کوشکی تصریح کرد: طبیعی است که در صورت ریزش قیمت‌های جهانی، تحت تأثیر جو روانی، قیمت سهام هم کمی افت خواهد کرد؛ اما احتمال افت بااهمیتی در قیمت سهم‌ها نمی‌رود. بازار سرمایه در چند هفته‌های گذشته بسیار هوشمندانه عمل کرده و بخشی از ریزش‌های احتمالی در بازارهای جهانی در ماه‌های آینده را امروز در قیمت سهام لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که عامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه ما، مجموعه تورم_دلار و نیز قیمت‌های جهانی است اگرچه بخش قیمت‌های جهانی بخش پر ریسک و پر نوسان تأثیرگذار بر بازار سرمایه ما است؛ اما معتقدم بخش مربوط به تورم_دلار متغیر نسبتاً باثبات بازار سرمایه ماست و با توجه به آنکه انتظار کاهش نرخ ارز نمی‌رود، نگرانی خاصی هم بابت سقوط قیمت سهام وجود ندارد.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن کلیه جوانب، نگران افت بازار سرمایه نیستم؛ مگر آنکه اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ دهد که سودآوری صنایع را کاهش دهد. ازجمله برخی سیاست‌گذاری‌های ناگهانی دولت و...

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا
در پیش‌بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

آیا "بورس" عرضه‌های پرقدرت امروز را پس می‌زند!

استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه

بازار سرمایه در چند قدمی تعادل
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار سرمایه در چند قدمی تعادل

ارسال نظر