بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ارجحیت مافیا به سهامداران و حرکتی برای ساکت کردن صدای‌سهامدار

ارجحیت مافیا به سهامداران و حرکتی برای ساکت کردن صدای‌سهامدار
اگر بخواهیم در خصوص عکس العمل رگولاتور بازار سرمایه خصوصاً ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مسئولین رگولاتور صحبت کنیم، قطعاً یک نامه نگاری ساده و صرفاً از سر باز کردن، جوابگوی داستان مانند "عوارض بر صادرات فولاد" نیست و نتیجه آن مشابه جوابیه‌ای خواهد بود که از سوی صمت و بصورت کاملا تحقیرآمیز ارسال شد که به نوعی گویا دیگران تحلیل و درکی از شرایط ندارند و فقط آقایان سیاستگذار صحیح عمل می‌کند!
کد خبر : ۲۵۷۳۹۹

ارجحیت مافیا به سهامداران و حرکتی برای ساکت کردن صدای سهامدار/کار نشه

به گزارش بورس نیوز، هر از چندگاه سیاست گذاران تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که منافع فعالان بازار سرمایه در آن لحاظ نشده است.  این موضوع از مهمترین ریسک‌هایی است که بازار سرمایه ما را تهدید می‌کند. اگر چه متولیان بازار سرمایه خصوصاً رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌گونه موارد نامه‌نگاری‌های انجام می‌دهد، اما از نگاه سهامداران واکنش سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس به عنوان حامیان این بازار، به اندازه کافی جدی و رضایت بخش نبوده است.

 

مهدی عباسی تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری اوان تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در بازار سرمایه همواره در مورد ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک صحبت شده است.‌ وقتی صحبت از ریسک های سیستماتیک مطرح است، بخشنامه های شبانه و تصمیمات این چنینی که موجب ترس و ریسک در کلیت بازار سرمایه ما شده را نیز شامل می شود. با این مقدمه اگر بخواهیم در خصوص عکس العمل رگولاتور بازار سرمایه خصوصاً ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مسئولین رگولاتور صحبت کنیم، قطعاً یک نامه نگاری ساده و صرفاً از سر باز کردن، جوابگوی این داستان نیست و نتیجه آن مشابه جوابیه ای خواهد بود که از سوی صمت و بصورت کاملا تحقیرآمیز ارسال شد که به نوعی گویا دیگران تحلیل و درکی از شرایط ندارند و فقط آقایان سیاستگذار صحیح عمل می کند! جالب‌تر آنکه سیاستگذاران ما در چنین مواقعی خود را با سایر کشورهای دنیا قیاس می کنند‌ و اگر دقت کنید از یک سو ادعا دارند اقتصاد ما، اقتصادی منحصر به فرد بوده و قابل قیاس با اقتصاد غرب نیست‌ و از سوی دیگر در تصمیم گیری ها، برای اثبات صحت اظهارات شان، به نتایج تصمیمات کشورهای غربی و شرقی استناد می کنند!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: بخش زیادی از مشکلات بازار سرمایه در سال های اخیر، به علت ضعف متولیان این بازار در حمایت قاطعانه از منافع سهامداران و ذینفعان بازار سرمایه بوده است. در بازارهای مالی هر شخصی به منفعت خود می اندیشد. دولت به سبب کسری بودجه به هر ریسمانی برای تامین مالی چنگ می زند.‌ رگولاتور این بازار که هم از بازار سرمایه ارتزاق می‌کند و هم این بازار را مامنی برای خود می داند، باید به نوعی تصمیم گیری و نقش آفرینی کند که سیاست‌گذاران به خود اجازه ندهند‌ بازار سرمایه را به عنوان بخش مهم و قابل توجهی از اقتصاد کشور، متشنج کنند. اما عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهادی که مدیران آن از سوی همین سیاست گذاران تعیین میشوند، صرفاً حرکتی است برای ساکت کردن صدای سهامداران؛ وگرنه اگر قرار بود چنین تصمیماتی اتخاذ نشود، از همان شروع کار از اتخاذ چنین تصمیماتی ممانعت به عمل می‌آمد.

 

عباسی در پاسخ به منتقدانی که معتقدند باید منافع اکثریت به منافع اقلیت ترجیح داده شود و سهامدارانی که از تصمیمات سیاست گذاران متحمل ضرر و زیان می‌شوند، اقلیتی ناچیز هستند؛ گفت:  باید این نکته را در نظر داشت که بازار سرمایه، دماسنج اقتصاد کشور است؛ چرا که بهترین و بزرگترین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کشور‌ که عملکرد مطلوبی داشته‌باشند، در این بازار پذیرش می شوند‌ و سهام شان مورد معامله قرار می گیرد. در جایی که این شرکت های بزرگ، عملکرد خوبی نشان ندهند و از تصمیمات سیاستگذاران متضرر شوند، باید این شرایط را به کل اقتصاد کشور تسری داد.‌ بنابراین سیاست گذاران که تصمیمات اینچنینی اتخاذ می‌کنند و مدعی هستند با تصمیمات شان منافع اکثریت به منافع اقلیت سهامدار ترجیح داده شده یا به دنبال عوام فریبی هستند و یا اصلاً شناختی از اقتصاد ندارند و بی سواد هستند.‌ تصمیماتی که روی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده، کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و موضوع صرفاً سودآوری یک شرکت بورسی خاص نیست‌که ادعا کنیم منافع‌ سهامداران از ارجحیت برخوردار نبوده و منافع مردم در اولویت است.‌ ضمن اینکه با اتفاقات‌‌ سال ۹۹ و دعوت دولتمردان از مردم برای حضور در بازار سرمایه‌ و نیز عرضه سهام عدالتی که عمدتاً در اختیار اقشار آسیب پذیر و ضعیف‌تر جامعه قرار گرفت؛ بیش از ۳۷ میلیون کد بورسی در بازار سرمایه داریم. این ادعاها کاملاً عوام فریبانه بوده و بعضی سیاست‌گذاران دقیقا برعکس آنچه ادعا دارند، عمل می کنند و منافع عده ای خاص را که در همه جای دنیا از آنها به عنوان مافیا یاد می شود، تامین کرده اند. باید دید آقایان‌به دنبال تامین منافع چه کسانی هستند و به واسطه چه برنامه هایی چنین عملکردی داشته اند.‌ چه بسا در سال‌های آتی که بسیاری از اسناد از طبقه‌بندی خارج میشود، دست خیلی از این افراد رو شده‌‌ و شاهد رسوایی خیلی از تصمیم‌گیرندگان باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد بازار سرمایه با تثبیت نرخ دلار
میثم مسلمان زاده کارشناس بازار سرمایه؛

رشد بازار سرمایه با تثبیت نرخ دلار

بازگشت هدفمند نقدینگی به بازار سرمایه
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

بازگشت هدفمند نقدینگی به بازار سرمایه

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پتانسیلی برای نزدیکی شاخص کل به سقف ۹۹

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
اگر قرار بود رئیس سازمان بورس از منافع سهامدار دفاع کنه اصلا به این سمت منصوب نمی شد.مطمئن باشید این تصمیمات در اتاقی گرفته شده که خود ایشان هم حضور داشته و نامه نگاری ها هم صوری هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
ذوب امروز 290 و در سقف قیمت 1230 بوده. سودش هم که از منفی به مثبت رسید. تووف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
سلام الان یک فساد نظام مند وسیتمانیک وفساد قاونی در حقوق بازارسرمایه ایجاد شدهاست که به ضرر سهامداران وشفافیت هست وانهم مسئولیتهای اجتماعی زیست محیطی وغیره که شرکنهای بورسی انجام میدهند جهت منافع عامه وخیریه در حالیکه شزکتهای بورسی مالیات عوارض مالکانه وغیرهرا برای همین مسئولیتهای اجتماعی پرداخت میکند ودولتها باید درمناع لازم پرداخت کنند جه معنی دارد به نام خیریه وکمکهای انساندوستانه شرکتهای بورسی پزداخت میکنند خوب اگر میخواهید گرفتارفساد نشود این کمکها باید از عوارض ومالیات وغیره که شرکتهای بورسی پرداخت میکنند کم کردد وسازمان مالیاتوعوارض قبول کند این کمکهارا وگرنه تخلف اشکار از منافع سهامداران وترویج فساد هست وضع گمومی ببینید فولاد مبارکه جه کمکهای بذون رضایت سهامداران وتایید قانون تاکنون دادهاست که معلوم نیست خرج جه کاری شدهاست به نام خیریه به گام فساد بزرگترین فساد در بورس از سال نود تاکنون همین طرح مبارزه با پولشوئی وتامین مالی تروریستهای ایرانی سپاه قدس واحراز هویت هست که باروش صددرصد غلط ویرامگر پر هزیه ومخالف قانوناساسی حقوق عامه شرع انجام شدهاست دراین کشور جهل سال هست رباخواران ونزول خواران مطلق العنان وعنان پاره شدهاند حرف از حق زدن یعنی جه زنده با ولایت مطلقه رباخواران ونزولخواران پیمان ابراهیم برده موساد وصهیونیست جهانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
مافیای بورس مسلما به فکر سهامداران نیستند. .مسئولین بورس از همین مافیا ارتزاق میکنند طبیعی است به نفع آنها عمل کنند .