بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
چند سوال مُهم سهامداران از پشت کنتور این شرکت؛

"وبرق" ولتاژی از سوالات سهامداران

"وبرق" جزو سهم‌هایی به شمار می‌رود که این روزها سوالات فراوانی را روبه‌روی خود می‌بیند و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور پاسخ قرارداد با طرف عمانی که هیچگاه روی کدال نیامد تا برخی ابهامات مالیاتی شرکت‌های زیرمجموعه را شفاف‌سازی کند.
کد خبر : ۲۵۷۴۶۵

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز ، سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۲۰ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶درصد افت داشته است.

«وبرق» با سرمایه ثبت شده ۳۵۱,۷۵۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ مبلغ ۶,۸۷۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین طبق آخرین صورت مالی حسابرسی شده خود میزان سود خالص ارائه‌شده طی این دوره مبلغی بالغ‌بر ۱۵۶ میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش را تجربه کرد و همچنین سود خالصی که در ازای هر سهم اعلام کرد برابر با ۴۴۶ ریال بود و این بخش نیز با اُفت ۸۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین در پایان این دوره سالانه میزان سرمایه‌ای که از خود بر جای گذاشت مبلغی بالغ‌بر ۳۵۲ میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته با تغییر ۲۰۰ درصدی همراه بود، گفتنی است که میزان درآمدی که طی ۱۲ ماه سال مالی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ این شرکت سرمایه‌گذاری ارائه کرد برابر با مبلغ ۱۷۲ میلیارد ریال بود که با کاهش ۴۹ درصدی نسبت به پایان سال گذشته همراه بود.

بر اساس این گزارش از سوی گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، عمده‌ترین سهامداران شرکت "وبرق" از بخش عمده و شناور تشکیل می‌شود که بیشترین میزان سهام در اختیار بخش سهام شناور است که ۵۶ درصد از سهام وبرق در این بخش شکل‌گرفته است.

زمین بازی کجاست!

"وبرق" در روز‌های اوج خود جزو سوپراستار‌هایی بود که در زمین بورسی‌ها نه بلکه در زمین سبز فوتبالی‌ها نیز سردرآورد تا این سکه سیاه کام برخی از سرمایه‌گذاران فوتبالی را از بورس و سهام، تلخ کند؛ شاید بپرسید که چطور!

درست در همان روز‌های اوج سرمایه‌گذاری در بورس، بسیاری از "عستاید" و شاید بهتر بگوییم دلالان سهام که از یک سو در کانال‌های تلگرامی برای مردم عادی (سهامدار تازه‌وارد) تور پهن کرده بودند، در فضایی به مراتب بزرگ‌تر از حیث نقدینگی، برای قشر پولداری‌تر نیز طعمه‌ای مزه‌دار شده را کنار گذاشته بودند.

بنا به شنیده‌ها این "عساتید" در روز‌های نوسان‌گیری خود با دارایی فوتبالی‌ها تیغ‌زدن اهالی مستطیل سبز با چاشنی بورس را در دستور کار قرار داده بودند و حتی بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه، این سهم را مگاپروژه بازار دانستند و عموما اکثر سهامداران خرد به دید پروژه شدن وارد این سهم می‌شوند، اما بازیگران شدیدا تکنیکالی عمل می‌کنند.

روند قیمتی در ازای هر سهم "وبرق"

شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین، در تاریخ ۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ روند صعودی خود را با مبلغ ۱۹,۵۳۴ ریال شروع کرد و حتی در زمان اُفت شدید بازار سرمایه این سهم به روند رو به رشد خود ادامه داد و توانست در تاریخ ۲۷ مردادماه سال ۱۳۹۹ بیشترین نرخ را که برابر با ۲۸۶,۲۴۲ ریال بود بر جای بگذارد، این افزایش قیمت هر سهم وبرق طی این بازه زمانی برابر با ۱۳۸۰ درصد بوده است. (این ارقام قبل از افزایش سرمایه وبرق در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ است.)

لازم به ذکر است که شرکت وبرق در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کرد، این افزایش سرمایه در ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ تغییر یافت، این تغییر شامل رشد ۲۰۰ درصدی این شرکت سرمایه‌گذاری است که از محل اندوخته‌ها بود و توانست سرمایه خود را به ۳۵۱,۷۵۰ میلیارد ریال برساند.

پس از افزایش سرمایه صورت گرفته بیشترین نرخی که برای هر سهم وبرق به ثبت رسید در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ بود که قیمت هر سهم وبرق به ۱۴۸,۴۶۷ ریال رسید، در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین با کاهش قیمت هر سهم خود نسبت به بیشترین نرخی که پس از افزایش سرمایه به ثبت رسانده مواجه است و این قیمت به ۷۵,۵۰۰ ریال در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ رسیده و شاهد کاهش ۴۸ درصدی است.

چه خبر از قرارداد پر سر و صدا

در یکی از قراردادهای این شرکت تفاهم نامه همکاری "وبرق" با شرکت عالم ابو آنیا الحدیث (AMW) کشور عمان به منظور گسترش و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فی مابین طرفین بسته شد اما؛ گویا حاشیه گریبانگیر این قرارداد شد و کماکان نتیجه این موضوع روشن نشده است و طرف عمانی در رسانه‌های داخلی به دنبال آن بوده که این قرارداد یک طرفه کنسل شده است.

شاید این سوال را باید در همین بخش مطرح ساخت که چرا افشای این قرارداد در کدال نیست!

محورهای این همکاری شامل:

  • سرمایه گذاری و مشارکت در تاسیس انواع شرکت های تجاری، تولیدی، صنعتی، خدماتی و مشارکت در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته
  • مشارکت در خرید و فروش و صادرات و واردات انواع کالاهای مجاز و همچنین تاسیس شعب و نمایندگی در ایران، عمان و سایر کشورها
  • سرمایه گذاری مشترک در صنایع و معادن و تهیه مواد اولیه و ماشین آلات برای واحدهای صنعتی و تولیدی داخل و خارج کشور
  • مشارکت در امر تسهیل سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در کشورهای هدف از طریق عرضه خدمات مالی، حقوقی، مشاوره ای و مدیریتی
  • سرمایه گذاری و مشارکت در خرید و فروش هرگونه سهام و اوراق بهادار
  • همکاری و حمایت های لازم در طرح های پژوهشی مرتبط با حوزه های ماموریتی

زیرمجموعه‌های "وبرق" و یک گره کور

(شرکت‌های فرعی مشمول تلفیق) "وبرق" دارای داستان‌هایی بسیار زیباست که از سوی سازمان امور مالیاتی تعریف می‌شود چراکه این سازمان، بسیاری از معافیت‌های این شرکت‌ها را رد کرده است!

برای مثال، مالیات بر عملکرد شرکت صانع روی زنجان (برای کلیه سال‌های ماقبل ۱۳۹۶) یا شرکت اندیشمند شمال غرب (برای کلیه سال‌های قبل از ۱۳۹۸) قطعی شد و با توجه به عدم رفع تعهد ارزی شرکت صانع روی زنجان، معافیت صادراتی موردپذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نگرفت.

از سوی دیگر، اینکه این شرکت بابت عملکرد سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، ذخیره کافی در صورت‌های مالی خود شناسایی نکرده است و با توجه به موارد گفته‌شده ذخیره موردنیاز حداقل به مبلغ ۱۴۱,۰۰۰ میلیون ریال بایستی در صورت‌های مالی شناسایی شود.

شاید برای سهامداران و سرمایه‌گذاران یک ابهام دیگری که باید با پاسخ "شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه" روشن می‌شد نیز کماکان زیر علامت سوال قرار داشته باشد.

دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌های شرکت اندیشمند شمال غرب (شرکت فرعی مشمول تلفیق) به مبلغ ۹۰.۰۰۰ میلیون ریال هنوز پاسخ تاییدیه را از سپرده‌گذاری مرکزی نگرفته ضمن آنکه پاسخ تأییدیه‌های واصله حساب‌های دریافتنی تجاری و سایر دریافتنی‌ها حاکی از مغایرت به مبلغ ۴۹.۰۰۰ میلیون ریال داشته که این مورد نیز با سوال همراه است.

درآمد "وبرق" و تشویق در پشت کنتور!

هما‌ن‌طور که در ابتدای گزارش مطالعه کردید، درآمدی که "وبرق" از شرکت اصلی خود شناسایی کرد برابر با مبلغ ۱۷۲ میلیارد ریال بود که با کاهش درآمد روبه‌رو بود، لازم به ذکر است درآمدی که از سوی گروه به ثبت رسانده با اُفت ۸ درصدی به درآمد ۲,۷۲۰ میلیارد ریالی دست یافته است، همچنین فروش خالصی که طی این سال مالی اعلام‌شده مربوط به فروش محصولات در بازار‌های داخلی و صادراتی بوده که ۴۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

حال نباید از این بخش نیز گذشت که در صورت مالی مربوط به پایان سال مالی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰، میزان پاداشی که برای هیئت مدیره خود در نظر گرفته مبلغ ۳۸۷ میلیون تومان بوده که این مبلغ نسبت به سال مالی گذشته با افزایش ۱۲۱ میلیون تومانی همراه است، همچنین گفتنی است که حق حضور در جلسه هیئت مدیره نیز ۲۵۴ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

پاسخ به این سوالات، می‌تواند ولتاژ سرمایه‌گذاری را تغییر دهد؟

  • چرا سهامدار عمده و ناشر این سهم در مقابل پروژه‌کردن این سهم همواره سکوت می‌کنند؟
  • افشای اطلاعات کامل و شفاف از قرارداد همکاری با طرف عمانی (شرکت عالم ابو آنیا الحدیث (AMW)) چه زمانی روی کدال نقش می‌بندد؟ 
  • "وبرق" در خصوص مالیات شرکت‌های زیرمجموعه خود، چه استراژی مالی (در صورت پرداخت مالیات و خروج نقدینگی از زیرمجموعه‌ها) را لحاظ خواهد کرد؟
  • آثار احتمالی ناشی از دریافت پاسخ تاییدیه‌ها از سوی "سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه" چگونه محاسبه خواهد شد؟
  • رفع مغایرت‌های احتمالی بر صورت‌های مالی چگونه شفاف‌سازی خواهد شد؟
بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین نسبت به سوال‌های مطرح شده است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین؛

"وبرق" قرارداد کارمزد تولید منعقد کرد

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

"مقاومت" مچ سرخ بازار را خواباند

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۱۴اسفندماه؛

رشد ۱۷ هزارواحدی با تاثیر از کامودیتی‌ها

ارسال نظر