بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
در شرکت‌های دولتی بیشتر محتاج شفافیت هستیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:حتماً به نسبت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌هایی که در بورس در سامانه کدال به شکل مستمر صورت‌های مالی خودشان را منتشر می‌کنند ما در شرکت‌های دولتی بیشتر محتاج این شفافیت و بنابراین اداره بهینه اموال مردم هستیم.
کد خبر : ۲۵۷۵۱۲

وزیر اقتصاد+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، احسان خاندوزی،وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص انتشار صورت مالی شرکت های دولتی اظهار کرد: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای ایجاد شفافیت بیشتر ادامه خواهد داشت. اگر بخواهیم شرکت‌های دولتی بهینه اداره شوند یکی از لوازمش این است که تلاش کنیم مدیریت آن‌ها در یک اتاق شیشه‌ای صورت گیرد به این معنا که امکان نظارت عمومی فراهم شود و همه بتوانند تصمیمات غلط را که موجب ناکارآمدی می‌شود یا خدای ناکرده ممکن است اتلاف منابع دولتی و فساد صورت بگیرد، نظارت کنند و به کمترین حد برسد.


بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار به دستگاه‌های حاکمیتی برای قضازدایی


وی افزود: حتماً به نسبت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌هایی که در بورس در سامانه کدال به شکل مستمر صورت‌های مالی خودشان را منتشر می‌کنند ما در شرکت‌های دولتی بیشتر محتاج این شفافیت و بنابراین اداره بهینه اموال مردم هستیم.

خاندوزی ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی را شفاف کردیم بعد از آن به جهت اینکه این جزو تأکیدات دولت بود از دیگر وزارتخانه‌ها هم خواسته شد شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های صمت، نفت، رفاه و سایر وزارتخانه‌ها هم به این جرگه بپیوندند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: با تأکیدات رئیس جمهور بنا شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی متکفل این شود و برای نخستین بار در روز جاری صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی دیگر از تمام وزارتخانه‌ها را در سامانه برای عموم مردم در دسترس قرار دادیم تا صاحبنظران بتواند آن‌ها را نقد و کمک کنند کارآمدی شرکت‌های دولتی در آینده افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با این اقدام، مدیران شرکت‌های دولتی هم می‌دانند که بیشتر زیر ذره بین هستند، افزود: علاوه بر بانک ها، بیمه ایران، سازمان خصوصی سازی، سازمان حسابرسی که زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد هستند، پالایشگاه شازند، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایمیدرو یعنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان‌های مناطق آزاد کشور، منطقه آزاد کیش، چابهار، انزلی و غیره، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی، نفت فلات قاره، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و فهرست طولانی از شرکت‌های دولتی برای اولین بار، امروز اطلاعاتش در اختیار عموم مردم و صاحب نظران قرار گرفت.

خاندوزی خاطرنشان کرد: باور دولت این است که اگر این اتفاق مستمر باشد خواهد توانست بر مدیریت شرکت‌های دولتی اثر بگذارد، چون اساساً هدف ما یک کار صرفاً نمایشی نیست بلکه بنا داریم کمک کننده باشد و شفافیت ابزاری در جهت تغییر مدیریت‌های ناکارآمد شرکت‌ها باشد.

وی توضیح داد: بنابراین به محض اینکه در تیر ماه ۱۴۰۱ مجمع عمومی شرکت‌ها برای صورت‌های مالی ۱۴۰۰ آن‌ها منعقد و نهایی شد حتماً تمام این شرکت‌ها را در سال مالی ۱۴۰۰ هم منتشر خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد انگشت شماری از شرکت‌های دولتی بودند که اطلاعات آن‌ها در راستای اهداف ضد تحریمی کشور بود بنابراین افشای اطلاعات آن‌ها به مصلحت ملی نبود بنابراین آن موارد را ما با هماهنگی ریاست جمهوری کنار گذاشتیم، اما در مورد سایر شرکت‌ها این رویه ان شاء الله ادامه دار و پایدار خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر