بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
فروش ۱۰ میلیون سهم توسط دومین حقوقی این شوینده؛

سهامدار عمده "شپارس" از ۶ پله‌ لیز خورد

سهامدار عمده
سهامداران این شرکت شوینده در خصوص وضعیت بنیادی شرکت سوالات فراوانی را مطرح می‌سازند چراکه معتقدند ارزش برندهای این شرکت به‌همراه قیمت‌های جدیدی که از سوی شرکت باید اعلام شود، می‌تواند میزان ارزش این سهم را با دگرگونی همراه سازد ولی ...
کد خبر : ۲۵۷۶۱۷

شرکت بین المللی محصولات پارس+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در بررسی عملکرد شرکت‌ها، طی شماره امروز به سراغ شرکت بین‌المللی محصولات پارس رفته‌ایم، شرکتی که تنها برند هوم کر آن احتمالا چندین برابر ارزش مارکت فعلی قیمت خواهد خورد.

برند cinere که بالای ۲ هزار میلیارد تومان در چند سال پیش قیمت خورده بود.

از سوی دیگر فروش شرکت، تنها می طلبد که با مدیریت صحیح، حاشیه سود شرکت کمی معقول شود تا سودسازی‌های خارق‌العاده از این شرکت را شاهد باشیم چراکه ارزش بازار بسیار پایین این شرکت امکان جهش قیمت سهم را خواهد داشت.

اما؛ اوضاع این شرکت آنچنان که باید و شاید، برای سهامداران جذاب و مناسب نیست و روند معاملات روزانه نیز نوسان‌گیری فراوانی را نشان می‌دهد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه "شپارس" از لحاظ تکنیکالی شرایط خوبی داشته اما؛ ظاهرا" از لحاظ بنیادی زیاد تعریفی نیست.

شرکت بین‌المللی محصولات پارس در آخرین صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۰ (حسابرسی نشده)، با زیان خالص مواجه بود و این رقم این زیان برابر با ۱۳۷ میلیارد ریال اعلام شد و این در شرایطی است که "شپارس" در مدت‌زمان مشابه در سال گذشته با سود خالص ۲۷۲ میلیارد ریالی همراه بود.

همچنین گفتنی است که درآمد عملیاتی شرکت بین‌المللی محصولات پارس طی این دوره ۶ ماهه برابر با مبلغ ۳،۱۷۷ میلیارد ریال گزارش شد که در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۵۹۷ میلیارد ریالی (۱۶ درصد) مواجه بود، میزان سرمایه اعلام‌شده از سوی "شپارس" در این دوره مالی ۷۷۵ میلیارد ریال به ثبت رسید.

روند قیمت هر سهم "شپارس"

بر پایه این گزارش توسط گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت "شپارس" در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ روند افزایشی قیمت هر سهم خود را با ۱۲,۲۶۰ ریال آغاز کرد و این نرخ تا ۳۵,۵۶۰ ریال در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرد، این افزایش نرخ برابر با ۱۹۰ درصد بود. (لازم به ذکر است که ارقامی که در این پاراگراف قرار دارد بدون احتساب افزایش سرمایه شرکت است.)

تغییر سرمایه‌‎ای که از سوی شرکت بین‌المللی پارس به ثبت رسید مربوط به ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹ است که در آن زمان سرمایه قدیمی شرکت ۵۱۵ میلیارد ریال بود و با افزایش ۵۰ درصدی سرمایه از محصول مطالبات آورده به ۷۷۵ میلیارد ریال رسید.

روند سهام شپارس+بورس نیوز

پس از تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ که بیشترین نرخ هر سهم "شپارس" در این تاریخ به ثبت رسید، بیشترین نرخی که از این سهم شناسایی شد مربوط به بعد از افزایش سرمایه‌ای بود که این شرکت صورت داده بود، در تاریخ ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ بیشترین نرخ فروش هر سهم "شپارس" با عدد ۲۴,۱۶۰ ریال اعلام شد، در حال حاضر قیمت این سهم با اُفت ۷۰ درصدی روبه‌رو است و به مبلغ ۷.۳۷۰ ریال تنزل پیداکرده است.

نحوه چینش سهامداران "شپارس"

۷۱ درصد از کل سهام "شپارس" برابر با ۵۴۷,۶۲۸,۴۶۵ سهم توسط سهامداران عمده ( ۳ شرکت ) خریداری‌شده است.

نحوه چینش سهامداران شپارس+بورس نیوز

همچنین تعداد سهام شناور شرکت بین‌المللی محصولات پارس ۲۲۷,۸۷۱,۵۳۵ سهم است که دربرگیرنده ۲۹ درصد از کل سهام این شرکت است.

سهامداران عمده شپارس+بورس نیوز

بیشترین سهام شرکت بین‌المللی محصولات پارس متعلق به شرکت‌های (سرمایه‌گذاری سپهر، توسعه آب و برق خاورمیانه و شخص حقیقی) است.

شرکت سرمایه‌گذاری سپهر عمده سهام "شپارس" را با تعداد ۵۲۰,۲۶۲,۵۶۳ سهم (۶۷,۰۹ درصد) به خود اختصاص داده است، این شرکت در تاریخ‌های ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۵، ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ و ۲۲ خردادماه سال گذشته مجموعاً ۴۵۲,۶۱۵,۰۷۳ سهم را خریداری کرد.

سهامدار عمده شپارس+بورس نیوز

کدام سهامدار عمده، خالی کرد

 شرکت توسعه آب و برق خاورمیانه ۱۵,۷۱۱,۵۰۵ سهم از شرکت "شپارس" را تاکنون در اختیار دارد، این شرکت در پایان خردادماه سال گذشته ۲۵,۷۴۸,۳۵۶ سهم از "شپارس" را به خود اختصاص داده بود، اما در ۶ نقطه از تعداد سهام خود کاهش داد و به فروش رساند، در این مدت‌زمانی سپری‌شده شرکت توسعه آب و برق خاورمیانه ۱۰,۰۳۶,۸۵۱ سهم از شرکت "شپارس" را به فروش رساند.

خالی کننده سهم شپارس+بورس نیوز

سود و زیان اعلام‌شده از سوی "شپارس" در گزارش حسابرسی نشده

بر اساس این گزارش توسط گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت بین المللی محصولات پارس طی این دوره ۶ ماهه (حسابرسی نشده) با زیان خالص ۱۳۷ میلیارد ریالی مواجه بوده و همان‌طور که گفته شد این شرکت طی دوره مشابه در سال گذشته با سود خالص ۲۷۲ میلیارد ریالی بود، زیان خالصی که در ازای هر سهم به ثبت رسید برابر با ۱۷۷ ریال بود.

گفتنی است که سود انباشته این شرکت با کاهش ۳۹ درصدی به ۳۵۰ میلیارد ریال روبه‌رو بود.

سود و زیان خالص شپارس+بورس نیوز

لازم به ذکر است که درآمدی که توسط شرکت بین‌المللی محصولات پارس طی این دوره شناسایی شد برابر با ۳،۱۷۷ میلیارد تومان بود که در نهایت به سود ناخالص ۴۶۷ میلیارد ریالی دست‌یافت، مقدار محصولی که در این دوره به فروش رسید ۲۰،۹۶۹ تن اعلام شد که با ۲۷ درصد کاهش همراه بود.

بیشترین درآمدی که "شپارس" طی این مدت از خود بر جای گذاشت مربوط به «پودر و مایعات البسه» با ۲،۱۰۹ میلیارد ریال بود و نرخ فروش این بخش نزدیک به ۱۸ میلیون تومان در ازای هر تن بود که نسبت به پایان سال گذشته ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد.

پاسخ به برخی سوالاتی که از سوی سهامداران مطرح می‌شود

  • آیا مدیران "شپارس" از لحاظ بنیادی، مجددا تعریفی از بازسازی چهره شرکت در بازارسرمایه خواهند داشت؟
  • آیا برند‌های این شرکت شوینده، دوباره ارزش‌گذاری خواهند شد؟
  • تبدیل سود خالص به زیان ۱۵۰ درصد از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ با کدام فرمول ریاضی بدست آمده است؟
  • با توجه به شناوری کم این سهم، چرا سهامداران عمده با خالی کردن یک شریک، درصدد جبران و عدم ریزش سهم برنیامدند؟
بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت بین المللی محصولات پارس نسبت به سوال‌های مطرح شده است.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
با اعلام از سوی شرکت بین المللی محصولات پارس؛

اظهارنظر حسابرس بر افزایش سرمایه "شپارس" ارائه شد

با پیشنهاد هیات مدیره به مجمع شرکت بین المللی محصولات پارس؛

"شپارس" با پیشنهاد افزایش سرمایه مواجه شد

با اعلام شرکت بین المللی محصولات پارس؛

"شپارس" در مجمع ۱۰۸ ریال تقسیم کرد

با اعلام مجوز افزایش نرخ شرکت بین المللی محصولات پارس؛

شوینده‌های "شپارس" ۲۵ درصد گران شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ha
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
چرا نپرسیدید چرا صورت مالی دستکاری میشه‌ چرا نپرسیدید ورود و خروج مواد اولیه چرا درست تعریف نشده. چرا توی تمام این سالها منافع سهام داران در نظر گرفته نشده.چرا نگفتید چرا توی این سالها نسب به شرکت های رقیب اینقد سود اوری شرکت کمه. و این سالها ادامه داره. چی داره میگذره تو این شرکت .کار فقط یه سال نیست. خیلی سوال بی جواب داره این شرکت. و بزرگترین سوال حفظ ارزش سهام شرکته
rahim
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
لطفا سوال گزینشی نکنید.خیلی سوال بی جواب هست. قیمت پایین سهم باعث میشه سهام داران بیشتر مشکوک شوند